De Fantastiske Fem
Fra : Ditte Hansen

Dato : 11-03-04 12:22

Hejsa

Var der nogle der så De Fantastiske Fem tirsdag den 9/3?

De serverede noget hakket kød (med tomat og krydderier, dog uden ret meget
væde) i et flutes.

Jeg mener at have set denne amerikanske ret, i en film, dog i en
burgerbolle, og hvor det smattede lidt mere.

Nogen der har et navn på denne ret?

Så jeg kan finde en opskrift.

Hilsen Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-04 14:18

"Ditte Hansen" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> væde) i et flutes.
>
> Jeg mener at have set denne amerikanske ret, i en film, dog i en
> burgerbolle, og hvor det smattede lidt mere.

Det kaldes en "Sloppy Joe" og laves i forskellige varianter. Her hvor jeg
bor, kan man på en Amerikansk Resturant få en Sloppy Joe som består af Chili
con carne på burgerbolle med tomat, løg og smeltet ost.

Mvh
HP

Fra : Gismo

Dato : 11-03-04 16:40

<BogH> skrev i en meddelelse

> [...]
Chili
> con carne på burgerbolle med tomat, løg og smeltet ost.

Her er opskriften fra programmet

http://www.viasat.nu/defantastiske5/opskrifter.htm

--
Gismo

Fra : Ditte Hansen

Dato : 11-03-04 17:19

"Gismo" <stivnisse@[EAT ME]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> <BogH> skrev i en meddelelse

> [...]

Tak til jer begge! *S*

Lige hvad jeg havde brug for, selvom jeg tror jeg vil putte dem i en blød
burgerbolle, men hver sin smag og lyst.

Hilsen Ditte

Fra : Thïngmand

Dato : 12-03-04 08:54

> Var der nogle der så De Fantastiske Fem tirsdag den 9/3?
>
> De serverede noget hakket kød (med tomat og krydderier, dog uden ret meget
> væde) i et flutes.

Sloppy Joe landgangssandwich

6 pers.

1 kg hakket oksekød 10-12%
olivenolie til bruning
2-3 løg
6-8 fed hvidløg
1-2 rød chili afhængigt af styrken
2 tsk spidskommen
4 stænger bladselleri
1 stor grøn peber
6-8 tomater
2-3 spsk balsamicoeddike
ca. 4 spsk (demerara)sukker
1-2 potter frisk oregano
4 flûtes

Tilbehør:
4 gulerødder
8-10 hele syltede agurker

Pil løgene og hak dem.
Pil hvidløg og hak dem fint.
Rens og flæk chilierne.
Smag på et chilifrø og på spidsen af begge chilier for at få en fornemmelse
af hvor stærke de er - Bemærk spidsen er mildere end resten af chilien.
Hak chilierne meget fint - frøene kan enten fjernes eller hakkes med, hvis
retten skal være extra hot!
Hæld olivenolie på en stor pande.
Brun oksekødet og tilsæt løg, chili, hvidløg og spidskommen.
Lad blandingen simre.
Imens renses grøn peber og bladselleri.
Den grønne peber skæres i små tern og bladsellerien skæres i tynde skiver.
Grøn peber og bladselleri tilsættes kødblandingen.
Tomaterne vaskes og mases i stykker med hænderne, over kødblandingen.
Balsamicoeddike og sukker tilsættes og blandingen simrer ca. 30 minutter til
overskydende væske er kogt væk.
Gulerødderne skrælles og skæres i tynde stænger.
Agurkerne skæres i kvarte på langs.
Flûtene lunes i ovn ved 200 grader og flækkes.
Kødblandingen smages til med fintklippet oregano, salt, peber og evt. ekstra
sukker og eddike.
Kødblandingen placeres med en ske på den underste del af flûtene og toppen
lægges ovenpå og trykkes lidt fast.
Flûtene skæres ud i portionsstykker og lægges på et fad.
Gulerodsstænger og kvarte agurker lægges ved - de spises enten i sandwichen
eller ved siden af.

--
Thïngmand
www.thingmand.dk