Erfaringer med ComX networks
Fra : Enforcer

Dato : 11-03-04 00:12

Er der nogen som har erfaring med ComX (http://www.com-x.dk/) som
udbydere af løsninger til boligforeninger (telefoni, internet og tv)?

- hvordan er deres backbone skruet sammen, og hvordan virker deres
løsninger i drift, herunder deres kundeservice mv?

- Spiller deres IP-telefoni? Og hvad med deres NT-box?

- De anbefaler/bruger Allied Telesys switche. Hvor godt virker de, og
vil en anden udbyder, f.eks. NVE eller en anden kunne genanvende dem,
hvis deres løsninger ikke holder? F.eks. vil Dansk Bredbånd kun bruge
Cisco.

- Hvad med deres tv-løsning, som fremføres via fiber (vi konverterer
så til alm. signal for at spare set top boxen), virker det ok?

Min bekymring omkring deres løsning er at etableringsomkostningerne
(eksklusiv kabling og krydsfelter/fiberbackbone) er forholdsvis dyr.
Skulle det komme til et brud ejer vi stort set kun switche (og det vi
selv har etableret i forvejen), hvis man smider dem på porten. Ingen
telefoncentral (PABC) eller TV-hovedstation, og alligevel er
etablering af løsningen næsten lige så dyr som hvis vi køber en PABC
og TV-station.

Desuden har de har nogle lange bindingsperioder, hvilket nok skyldes
at det er dyrt at fremføre fiber.

Mvh.

Enforcer

Fra : Svend

Dato : 11-03-04 08:31

"Enforcer" <hhi-fjern-@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> løsninger i drift, herunder deres kundeservice mv?
>
> - Spiller deres IP-telefoni? Og hvad med deres NT-box?

Jeg har kontakt til en forening der lige har fået ip telefon fra com-x, og
der har været begynder problemmer for 5% af telefon kunderne. En firmware
opdatering skulle have rettet op på det, men jeg ved det ikke præcist hvad
status er.

> [...]
> vil en anden udbyder, f.eks. NVE eller en anden kunne genanvende dem,
> hvis deres løsninger ikke holder? F.eks. vil Dansk Bredbånd kun bruge

Teknisk set er de fornuftige nok, det vigtige er at de har multicast, qos og
båndbredde begrænsning..

> [...]
> telefoncentral (PABC) eller TV-hovedstation, og alligevel er
> etablering af løsningen næsten lige så dyr som hvis vi køber en PABC

nt boksene kan genbruges af andre udbyder. Vi vil aldrig købe en
hovedstation, de er dyre i drift. Vi foretrækker at have så lidt udstyr som
muligt.

> Desuden har de har nogle lange bindingsperioder, hvilket nok skyldes
> at det er dyrt at fremføre fiber.

Ja men du kan vel købe dig fri ?

--
Svend

Fra : Enforcer

Dato : 11-03-04 18:22

On Thu, 11 Mar 2004 08:30:37 +0100, "Svend" <web@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>opdatering skulle have rettet op på det, men jeg ved det ikke præcist hvad

okay, det lyder ikke som om det helt kritisk. Men på den anden side
kan det give en del ballade. Hvis du hører yderligere, vil jeg meget
gerne høre nærmere.

>Teknisk set er de fornuftige nok, det vigtige er at de har multicast, qos og
>båndbredde begrænsning..

ja, det er også min opfattelse. Men jeg har bare ikke hørt om nogen
udbydere som bruger/anbefaler dem. Tværtimod, så synes HP og Extreme
at være de foretrukne blandt udbyderne. Og så er der nogen (bla. dansk
bredbånd), som kræver cisco.

>nt boksene kan genbruges af andre udbyder. Vi vil aldrig købe en
>hovedstation, de er dyre i drift. Vi foretrækker at have så lidt udstyr som
>muligt.

Det er nu ikke vores opfattelse. Vi har et gammelt anlæg uden service,
som bare kører og køre. Det kan ikke gøres billigere.

>Ja men du kan vel købe dig fri ?

Ja, men så har vi fyret 1,4 mio. kr. (360 beboere) af på nogle Allied
telesys switche + konfiguration + indtræk af en fiber (som vi ikke
ejer). Hertil kommer at, vi skal betale for en del af fiberen i bod,
hvis kontrakten opsiges. Så skal vi starte næsten forfra, hvis vi skal
skifte udbyder.

Mvh.

Enforcer

Fra : Klaus Pedersen

Dato : 11-03-04 21:42

Hej enforcer

Efter hvad jeg har hørt og læst om dem, så virker de alt for dyre i
installationspris, (5500 pr lejlighed), det er mange penge for en enkelt pds
cabling

Deres tv-løsning indebærer også at man ikke kan se 2 programmer samtidig, ej
heller optage 1 program mens man ser noget andet, uden at man kører ekstra
set-top bokse

og når jeg læser deres priser på internet, virker det utroligt rodet at
finde ud af hvad man får for pengene.

fra andre på google har jeg læst at de ikke vil give refencer førend man har
underskrevet selv, så alt i alt er der nogle alarmklokker der ringer her.

Mit råd til jer vil være

få lavet en kabling af jeres ejendom, så i 100% selv ejer netværket
find jer en seriøs internetudbyder, køb jeres egen telecentral og evetuelt
tv-hovedstation
hos www.telelet.dk tilbyder de flatrate telefoni for kr. 115 om måneden, det
kunne måske være et godt alternativ

mvh K

Fra : Enforcer

Dato : 11-03-04 22:54

On Thu, 11 Mar 2004 21:41:41 +0100, "Klaus Pedersen"
<klausp@get2net.dk> wrote:

>Efter hvad jeg har hørt og læst om dem, så virker de alt for dyre i
>installationspris, (5500 pr lejlighed), det er mange penge for en enkelt pds
>cabling

Men den pris er incl. switche, ikke?

Samlet kan vi ikke få en løsning til den pris, fordi vi allerede har
etableret et fiberbackbone (mellem 4 foreninger) og kablet alle
lejligheder, så vores pris bliver ca. 6.200 pr. lejlighed, hvis vi
vælger deres løsning.

>Deres tv-løsning indebærer også at man ikke kan se 2 programmer samtidig, ej
>heller optage 1 program mens man ser noget andet, uden at man kører ekstra
>set-top bokse

Vi får deres signal leveret via fiber til foreningen og konverterer så
til analog og fremfører via eksisterende antenne kabling. Så det
bliver kun problem for dem som vælger set top løsningen.

>og når jeg læser deres priser på internet, virker det utroligt rodet at
>finde ud af hvad man får for pengene.

Ja, deres priser er opgivet pr. 100 brugere. Sådan som jeg forstår det
er deres dyre pakker "garanteret", idet man deler kapaciteten med alle
i deres netværk.

>fra andre på google har jeg læst at de ikke vil give refencer førend man har
>underskrevet selv, så alt i alt er der nogle alarmklokker der ringer her.

Ja, det virker noget suspect. Vi fik en lang sang fra de varme lande
om, at de godt ville give os referencer, men de ville "henvise" os i
stedet for at vi kontakter referencen.

>få lavet en kabling af jeres ejendom, så i 100% selv ejer netværket
>find jer en seriøs internetudbyder, køb jeres egen telecentral og evetuelt
> [...]

Det har også heletiden været vores plan, hvorfor vi har etbleret
fiberbackbone, traditionel telefonkabling, Ethernet og antenne kabling
(det er tæt på at være færdig). Vi mangler bare at få forsyningen på
plads.

Mvh.

Enforcer

Fra : Svend

Dato : 12-03-04 10:21

"Klaus Pedersen" <klausp@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> få lavet en kabling af jeres ejendom, så i 100% selv ejer netværket
> find jer en seriøs internetudbyder, køb jeres egen telecentral og evetuelt

Jeg er lidt nysgerrig, hvad sker der når politiet beder om at få aflyttet en
beboer, er det så en sag mellem politiet og og telelet eller hvad ?

--
Svend

Fra : Enforcer

Dato : 12-03-04 19:13

On Fri, 12 Mar 2004 10:20:30 +0100, "Svend" <2@lazy.dk> wrote:

>Jeg er lidt nysgerrig, hvad sker der når politiet beder om at få aflyttet en
>beboer, er det så en sag mellem politiet og og telelet eller hvad ?

Vi har betinget os, at det skal håndteres af udbyderen i vores
udbudsmateriale. Men en af de udbydere, vi talte med nævte at de
klarede det.

Teleudbyderen er normalt den eneste, som har adgang til central mv.

Mvh.

Enforcer

Fra : Svend

Dato : 12-03-04 09:54

> [...]
> udbydere som bruger/anbefaler dem. Tværtimod, så synes HP og Extreme
> at være de foretrukne blandt udbyderne. Og så er der nogen (bla. dansk

Hvad med at få en hp2848, den anbefaler de også. Der er gigabit på alle
porte og livstids garanti.

> Det er nu ikke vores opfattelse. Vi har et gammelt anlæg uden service,
> som bare kører og køre. Det kan ikke gøres billigere.

Ok det er forstået, men vi er ikke +300 beboere i vores karré, og vi kan
ikke blive enige (flere foreninger) om hvem der skal have udstyret siddende.

Har du undersøgt hvad jeres anlæg koster i strøm?

> [...]
> ejer). Hertil kommer at, vi skal betale for en del af fiberen i bod,
> hvis kontrakten opsiges. Så skal vi starte næsten forfra, hvis vi skal

Ja det er selvfølgelig ikke sjovt, men kig lige på den hp2848, den er dog
noget dyrere.

--
Svend

Fra : Enforcer

Dato : 12-03-04 19:15

On Fri, 12 Mar 2004 09:54:23 +0100, "Svend" <2@lazy.dk> wrote:

>Hvad med at få en hp2848, den anbefaler de også. Der er gigabit på alle
>porte og livstids garanti.

Vil lige tjekke lidt mere om den. Tror dog den bliver for dyr, hvis vi
går efter en alm. løsning med hovedstation, PABC og alm. kabling.

Det ender nok med Extreme, da mange udbydere bruger dem.

Mvh.

Enforcer

Fra : Enforcer

Dato : 12-03-04 19:19

On Fri, 12 Mar 2004 09:54:23 +0100, "Svend" <2@lazy.dk> wrote:

>Har du undersøgt hvad jeres anlæg koster i strøm?

Nej, men vi er enige om at det skal betales af vores fælles forening.

>Ja det er selvfølgelig ikke sjovt, men kig lige på den hp2848, den er dog
>noget dyrere.

Kigger lige, men det ender nok med nogle mere overkommelige switche.

Mvh.

Enforcer.