Drikkevand varmt
Fra : Soren M

Dato : 10-03-04 19:19

Hej,

Må man drikke varmt vand fra hanen ?

og hvis man må hvordan skal det behandles først ?

er der nogle bakterier i som er skadelige ?

evt. andre kommentarer om emnet, da jeg er kommet op at diskkutere med min
kæreste
om man må bruge varmt vand fra hanen til andet end at koge æg og bade i?

mvh
Soren M

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-03-04 22:15

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Må man drikke varmt vand fra hanen ?
>
> og hvis man må hvordan skal det behandles først ?
>
> er der nogle bakterier i som er skadelige ?

Man bestemmer det jo altså selv; det er ikke noget man "må" eller "ikke må".
Men vand fra varmtvandsforsyningen kan have et højere indhold af bakterier
og diverse opløste metaller, så det bliver jo et spørgsmål om, hvad man
ønsker at udsætte sig selv for.

Jeg bruger IKKE vand fra den varme hane til madlavning - men ingen af mine
fire børn har kunnet komme overens med hjemkundskabslærerne om det.

Hilsen Inger

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-03-04 08:52

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg bruger IKKE vand fra den varme hane til madlavning - men ingen af mine
> fire børn har kunnet komme overens med hjemkundskabslærerne om det.

Er der hjemkundskabslærer der fortæller børnene at det er OK at bruge varmt
vand til madlavning ?
Forrykt !

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-03-04 17:54

> Er der hjemkundskabslærer der fortæller børnene at det er OK at bruge
varmt
> vand til madlavning ?
> Forrykt !

Ja.
Enig.

Hilsen Inger

Fra : alfaekko

Dato : 10-03-04 22:34

> [...]
> kæreste
> om man må bruge varmt vand fra hanen til andet end at koge æg og bade i?

Det er primært pga risikoen for Legionella, at man ikke skal bruge det varme
vand til madlavning, men det har også et højere indhold af tungmetaller, der
jo heller ikke er specielt sundt.....

Anders

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 12-03-04 11:04

"Soren M" <momsendesign@hotmail.com> skrev et indlæg
<v_I3c.6837$wU.555@news.get2net.dk>:

>Må man drikke varmt vand fra hanen ?
>
>og hvis man må hvordan skal det behandles først ?
>
>er der nogle bakterier i som er skadelige ?

Metallerne har de andre kommenteret og jeg er enig.

Med hensyn til bakterier: Hvis vandet bliver varmet godt op i
vandbeholderen fristes man til at sige at vandet er bakteriefrit. Men
sejlivede bakterier og andre mikroorganismer kan godt overleve.

Derved opstår der et problem: Noget af det varme vand bliver stående i
rørene fra varmtvandsbeholderen og ud til hanen. Der afkøles vandet
mere eller mindre langsomt - og hvis det står der længe inden der
tappes igen kan bakterierne være længe i lunkent vand som lige er
tilpas til at de kan formere sig livligt.

Og husk at selv om du koger vandet bagefter kan det godt være du har
slået bakteriene ihjel - men at det nogle gange er gifstofferne fra
bakterierne som er farlige (og de nedbrydes ikke altid lige hurtigt af
varme).

Og der er heller ingen garanti for at alt vandet bliver varmet op til
den høje temperatur - det ved enhver som tager bad som 3. eller 4.
person i en husstand

Personligt betragter jeg ikke det varme vand i et parcelhus (korte
rør) som farligt, men undlader som regel at bruge vand fra
varmtvandshanen til madlavning.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-04 12:36

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message

> [...]
> vandbeholderen fristes man til at sige at vandet er bakteriefrit. Men
> sejlivede bakterier og andre mikroorganismer kan godt overleve.

Bakterierne forsvinder jo ikke, de dør bare. Hvor lækkert er det at drikke
en opløsning af døde bakterier ?

> [...]
> tappes igen kan bakterierne være længe i lunkent vand som lige er
> tilpas til at de kan formere sig livligt.

Ligesom der dannes en hinde (biohinde kaldes det vist) på røret, og så er
der altid frisk forsyning af diverse bakterier.

> [...]
>
> Personligt betragter jeg ikke det varme vand i et parcelhus (korte
> rør) som farligt, men undlader som regel at bruge vand fra

Jeg kan forstå folk som sætter vaskemaskinen eller opvaskemaskinen til det
varme vand.
Men jeg vil aldrig aldrig aldrig bruge det til noget som helst der skal
indtages.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : -V-

Dato : 15-03-04 19:43

Christian B. Andresen wrote:
> Bakterierne forsvinder jo ikke, de dør bare. Hvor lækkert er det at
> drikke en opløsning af døde bakterier ?

Spiser du nogensinde ost?
Drikker du nogensinde mælk?
Spiser du nogensinde kød?

Har du overhovedet nogen idé om, hvor mange bakterier der er i ovenstående?

> Ligesom der dannes en hinde (biohinde kaldes det vist)

Biofilm.

-V-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 09:58

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> Spiser du nogensinde ost?

Ja, det er nøje kontrollerede hvilke bakterier der er i ost.
Men jeg spiser ikke brie, skimmel etc.

> Drikker du nogensinde mælk?

Ja.

> Spiser du nogensinde kød?

Selvfølgelig.

> Har du overhovedet nogen idé om, hvor mange bakterier der er i
ovenstående?

Kimtal på 10-tusinder pr. gram, det er ikke tilfredsstillende hvis der er
over 100.000 bakterier pr. gram.

> Biofilm.

Tak.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-03-04 13:45

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev et indlæg
<4055952b$0$10835$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

>Bakterierne forsvinder jo ikke, de dør bare. Hvor lækkert er det at drikke
>en opløsning af døde bakterier ?

Mit afsnittet gik på at varmen i varmtvandsbeholderen dræber
bakterierne - underforstået de når ikke at formere sig. Så hvis man
tappede 1 liter vand direkte fra varmtvandsbeholderen ville man få
784.346 døde bakterier og 5 levende indenbords.

Men hvis man tager 1 liter vand fra koldtvandshanen (fra samme
brønd/vandledning) vil man få 784.351 levende bakterier. Jeg ved så
ikke hvad der er værst af de to alternativer.

Den tredje mulighed var så at der stod lunkent vand i rørerne så man
får 784.351 døde bakterier og 5.340.098 levende plus en masse
affaldsstoffer fra disse som måske/måske ikke er giftigt

Men jeg deler afgjort din opfattelse af at vand fra den varme hane
ikke skal ned i mavesækken.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-04 13:53

> [...]
> brønd/vandledning) vil man få 784.351 levende bakterier. Jeg ved så
> ikke hvad der er værst af de to alternativer.

Der er slet ikke lige så mange bakteriere i koldt vand som i varmt vand.

> Den tredje mulighed var så at der stod lunkent vand i rørerne så man
> får 784.351 døde bakterier og 5.340.098 levende plus en masse
> affaldsstoffer fra disse som måske/måske ikke er giftigt

Det er nok meget sandsynligt ved vand fra den varme hane.

> Men jeg deler afgjort din opfattelse af at vand fra den varme hane
> ikke skal ned i mavesækken.

Under nogen omstændigheder.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-04 17:28

De 60-70 grader der er i en varmtvandsbeholder dræber ikke bakterierne.
Det er ikke for sjov at sygehuse/klinikker benytter autoklaver, der under
tryk opvarmer til ca. 120 grader.
--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-04 08:24

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> De 60-70 grader der er i en varmtvandsbeholder dræber ikke bakterierne.
> Det er ikke for sjov at sygehuse/klinikker benytter autoklaver, der under
> tryk opvarmer til ca. 120 grader.

Det ved jeg godt, men det begrænser udviklingen meget.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-04 09:59

> Det ved jeg godt, men det begrænser udviklingen meget.

Og kommer man ikke over 60 grader, skulle legionærsygen have gode
muligheder.