Andet multimedie
EPS
Fra : Amager United

Dato : 09-03-04 12:29

Hvordan indstiller jeg Pagemaker til at kunne lave en EPS fil. ? Noget med
en postscript, men kan ikke lige overskue det i dag...

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 09-03-04 12:46

"Amager United" <admin@amagerunited.dk> wrote in message
> Hvordan indstiller jeg Pagemaker til at kunne lave en EPS fil. ? Noget med
> en postscript, men kan ikke lige overskue det i dag...

Det er vist noget med at du skal installere en postscript
printer (de hedder typisk PS til sidst).

Du behøver ikke have selve printere før det virker :)

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 09-03-04 16:08

On Tue, 9 Mar 2004 12:45:49 +0100, "Zafar Iqbal"
<zafar@digital-ray.dk> wrote:

>Det er vist noget med at du skal installere en postscript
>printer (de hedder typisk PS til sidst).

PS betyder postscript. Det er et filformat. Det bruges ved udskrift på
postscript printere og ved konvertering til pdf dokumenter.

Hvis du har et PageMaker dokument kan du enten konvertere (printe) det
direkte til pdf formatet, eller du kan lave en postscript fil (med
endelsen PS), der dernæst skal gennem en Adobe Distiller for at lave
en pdf fil.

>Du behøver ikke have selve printere før det virker :)

Se mit sidste brev.

Johannes

Fra : Zafar Iqbal

Dato : 09-03-04 17:31

> PS betyder postscript. Det er et filformat. Det bruges ved udskrift på
> postscript printere og ved konvertering til pdf dokumenter.

Jæs jæs, det er jeg godt klar over :)

Det er længe siden jeg har haft PageMaker, men mener at blot
ved at installere en PS printer, kan man gemme direkte i
EPS format.

--

- Zafar Iqbal
---------------------------------------

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 09-03-04 16:02

On Tue, 9 Mar 2004 12:28:54 +0100, "Amager United"
<admin@amagerunited.dk> wrote:

>Hvordan indstiller jeg Pagemaker til at kunne lave en EPS fil. ? Noget med
>en postscript, men kan ikke lige overskue det i dag...

Du laver en EPS fil (eller konverterer en fil i et andet format til
EPS) i Photoshop, Illustrator, CorelDraw eller lignende programmer.

Derefter placerer du EPS filen (Control-D) i PageMaker dokumentet.

Du skal have en postscript printer for at kunne udskrive en EPS fil,
men det kan klares ved at konvertere din PageMaker fil til en pdf fil.
Den kan du printe på alle printere og se dine EPS billeder/grafik.

Johannes

Fra : Amager United

Dato : 10-03-04 08:55

Takker

Mit problem er mere, at jeg kan godt producere en PDF fil til tryk via PDF
factory - også fra Pagemaker. Men jeg har brug for at lave en EPS fil til
mit trykkeri. Det kan jeg på min bærbare, der dog er til rep.

Jeg kan ikke ud fra de svar her i gruppen direkte se, hvad jeg skal gøre.
Jeg vil gerne DIREKTE fra Pagemaker lave en EPS. Hvordan kan jeg helt
kontant gøre dette. Hvordan installerer jeg en sådan PS. Fik det gjort på
min bærbare af en anden og så står man med håret i postkassen og ikke kan
det selv næste gang.

Kan det anskueliggøres trinvis ?

Fra : Amager United

Dato : 10-03-04 09:33

OK, jeg har lagt mig i dybden og jeg fandt ud af at installere en PS , så nu
kan jeg lave eps. Tak.

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 10-03-04 12:23

On Wed, 10 Mar 2004 08:54:53 +0100, "Amager United"
<admin@amagerunited.dk> wrote:

>Jeg vil gerne DIREKTE fra Pagemaker lave en EPS. Hvordan kan jeg helt
>kontant gøre dette.

Jeg har lige lavet det på min PC. Her er hvad du kan gøre:

1.   Installer en Generic Postscript Printer på din PC. Den fås
gratis fra www.adobe.com.

2.   Åbn PageMaker med dit dokument og gå til print.
3.   Vælg Generic Printer - gå til Options
4.   Vælg Print til file og sæt flueben i EPS. Klik på Save.

Værsgo' så får du en EPS fil direkte fra PageMaker. Hvis der er flere
sider, får du en EPS for hver side.

Johannes

Fra : Amager United

Dato : 10-03-04 22:51

Det ligner det jeg gjorde, jeg valgte bare den første den bedste printer
(Agfa) på listen og det virker.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-03-04 18:03

Uheldigvis faldt Amager United over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Det ligner det jeg gjorde, jeg valgte bare den første den bedste
> printer (Agfa) på listen og det virker.

Får du så ikke en fil, der er specielt tilpasset denne printer,
herunder margner, opløsning osv?

Claus

Fra : Amager United

Dato : 15-03-04 14:58

Hejsa

Jo det kan du have ret i, jeg må hellere gøre det at få fat i den rigtige
printer til dette.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-03-04 19:24

On Tue, 9 Mar 2004 12:28:54 +0100, "Amager United" <admin@amagerunited.dk>
wrote:

>Hvordan indstiller jeg Pagemaker til at kunne lave en EPS fil. ? Noget med
>en postscript, men kan ikke lige overskue det i dag...

Vælg Arkiv / Udskriv, og tryk på Valg.

Der sætter du hak i Skriv Postscript fil
og prik i EPS

Du skal også vælge Hent fonte og vælge Postscript og TrueType

Kurt Brixen