Paprikasovs / Jævne med fløde
Fra : Allan Møller

Dato : 07-03-04 18:05

Hej !

Hvordan laver man en _god_ paprikasovs ? Gerne med fløde.

I skriver tit herinde at i "jævner med fløden"
Når jeg hælder piskefløde i en god gryderet eller anden "vand" fra kød -
ja så jævner det altså ikke med mindre jeg kommer jævning i sovsen.

Så hvordan jævner man med fløde ?

Mvh. Allan

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 07-03-04 18:53

"Allan Møller" <allan@anllanm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Når jeg hælder piskefløde i en god gryderet eller anden "vand" fra kød -
> ja så jævner det altså ikke med mindre jeg kommer jævning i sovsen.

Har selv lige bakset en paprika sovs sammen og den var RIGTIG godt.
Smelt noget smør og svits løg skåret i tern heri. Herefter drysser du
paprika over efter smag ca. 1 tsk. Put herefter en spsk mel i og rør godt
rundt så der ikke bliver klumper. Herefter putter du 2 dl bouillon i, 1 tsk
tomatpure og 1/4 piskefløde eller madlavningsfløde. Smag til med salt og
peber. MUMS

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 07-03-04 18:55

> [...]
> Når jeg hælder piskefløde i en god gryderet eller anden "vand" fra kød -
> ja så jævner det altså ikke med mindre jeg kommer jævning i sovsen.

Svar på dit andet spørgsmål. Når jeg jævner med fløde, plejer jeg at piske
majsstivelse i fløden og på den måde "jævner man med fløden"

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-04 19:58

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> writes:
>Svar på dit andet spørgsmål. Når jeg jævner med fløde, plejer jeg at piske
>majsstivelse i fløden og på den måde "jævner man med fløden"

Det er fint at det fungerer.
Bortset fra det, så er det en grundlæggende misforståelse af det at "jævne
med fløde". På grund af fedtstoffet i fløden kan den jævne. det er derfor
at rigtig piskefløde jævner bedre end kaffefløde eller madlavningsfløde.
eneste forudsætning er at der er fedtstof i det man forsøger at jævne. Lav
følgende enkle og velsmagende test:

Steg nogle gode hakkebøffer, tag bøfferne af, hæld et ordentligt glas
rødvin i panden, kog det grundigt at, indtil at panden ligerner noget der
kunne ende med at blive til karamel - hæld en kvart piske ved, rør
grundigt rund,. tag panden væk fra varmen (nu bliver det tykt), smag til
med salt og peber, evt. lidt kulør hvis man er til den slags, server med
gode kogte kartofler og rødbeder - smager hamrende godt samtidig med at
man har "jævnet med fløde"!

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11