Vektor
Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 06-12-00 14:10

jeg har en Vektor packages hvor jeg har tilføjet nogle objekter af klassen D
med packages.add(blabla)

alligevel bliver følgende false, hvorfor?
(packages.firstElement() instanceof D)

der er ikke tilføjet andre objekter end nævnte til vektoren

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 06-12-00 14:58

nu har jeg fundet problemet.
elementet i packages var

af typen D[], dvs. at packages.firstElement() var instans af Array, men jeg
vil jo vide om det er et array af D eller C
hvordan det?

Jeg vil finde ud af om et det nedereste objekt i en Vektor er et element i
et array af klassen String (eller D ell......) hvordan gør jeg det?

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-12-00 15:04

> af typen D[], dvs. at packages.firstElement() var instans af Array, men jeg
> vil jo vide om det er et array af D eller C hvordan det?

Det er vel et D array, da D[] kun kan indeholde objekter af typen D, eller
misforstår jeg dit spørgsmål?

Object darray = new D[1];
if( darray instanceof D[] )
{
System.out.println("davs");
}

Ulrik Magnusson

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 06-12-00 15:48

tak, nu kom jeg lidt videre, men jeg har stadigt et problem. Hvis kører
nedenstående metode for jeg en fejl:

java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException
at C1.print(C1.java:36)
at Vectortest.main(Vectortest.java:19)
Exception in thread "main" Process Exit...

Jeg kan ikke lige se hvad jeg gør galt, men jeg vil gerne tilføje et element
af et array til vectoren i den ene ende, og når jeg så hiver dem ud i den
anden ende vil jeg gerne vide hvilken klasse objektet stammer fra da der
findes forskellige metoder i D og R. Jeg ved ikke om jeg beskriver det helt
rigtig, men jeg ved hvilke metoder der findes i D og R, og vil gerne vide
hvilket objekt jeg har med at gøre så jeg kan udføre de rigtige metoder på
det.

public void print()
{

D[] dalle = new D[3];
R[] ruth = new R[3];

packages.clear();
packages.add(dalle[1]);
packages.add(ruth[1]);
packages.add(dalle[2]);
packages.add(ruth[2]);
packages.add(dalle[3]);
packages.add(ruth[3]);

if(packages.firstElement() instanceof D[])
System.out.println("Nedereste objekt er af typen D");

else if (packages.firstElement() instanceof R[])
System.out.println("Nedereste objekt er af typen R");

else System.out.println("GNU");
packages.remove(0);
}

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 16:08

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 16:08

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 06-12-00 16:08

jeg snævret det lidt og erstattet

if(dalle[2] instanceof D)
men det giver false?

Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-12-00 16:10

Hans Hvelplund Odborg wrote:

> [...]

packages.add(ruth[3]);

if(packages.firstElement() instanceof D[])
System.out.println("Nedereste objekt er af typen D");

firstElement returnerer fex. dalle[1], hvilket ikke er
en instans af D[] men af D.

--
Morten Primdahl Caput A/S Tel +45 70 12 24 42
morten@caput.com Nygade 6 Fax +45 70 11 24 42

Fra : Lars Dam

Dato : 06-12-00 16:21

On Wed, 06 Dec 2000 16:10:13 +0100, Morten Primdahl <morten@caput.com>
wrote:

> D[] dalle = new D[3];
> R[] ruth = new R[3];
>
> packages.clear();
> packages.add(dalle[1]);
> packages.add(ruth[1]);
> packages.add(dalle[2]);
> packages.add(ruth[2]);
> packages.add(dalle[3]);
> packages.add(ruth[3]);
>
> if(packages.firstElement() instanceof D[])
> System.out.println("Nedereste objekt er af typen D");
>

>firstElement returnerer fex. dalle[1], hvilket ikke er
>en instans af D[] men af D.

Jeg prøver lige igen:

Dette er stadig ikke nok. Elementerne i array'ene er ikke
initialiseret, så der bliver kun puttet en masse null's ned i
packages:

D[] dalle = new D[3];
dalle[0] = new D();
dalle[1] = new D();
dalle[2] = new D();
:
:
packages.add(dalle[1]);
:
:

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 06-12-00 16:39

Yeah Yeah )
tusind tak for en meget hurtig repsons.
Hvis jeg kan hjælpe med noget så bare ring.
Ej ok, det kan jeg nok ikke men tusind tak alligevel.

Mvh
Hans Odborg