/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Clueless
Fra : thomas t


Dato : 05-03-04 15:33

TV2 kl. 20:55

Amerikansk, 1995.
(Clueless)
Instruktør: Amy Heckerling.

Sjov-fjantet overklasse-college-film. Hyggelig, skæg, mild grovhumor i
udvalgte situationer. Fx da faderen skal fortælle bejleren, hvad der sker,
hvis han ikke bringer datteren hjem i god behold efter by-turen.

Alicia Silverstone er perfekt castet som teen-tøs.


 
 
Niels Søndergaard (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 05-03-04 19:06

thomas t skrev:

>Alicia Silverstone er perfekt castet som teen-tøs.

As if...!

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

R.K (05-03-2004)
Kommentar
Fra : R.K


Dato : 05-03-04 21:47


.........bare lige; er det dig:
http://www.tegneseriemuseet.dk/bio/art_soendergaard_ni.htm ?











"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:sbgh40ho385qsq0jubus2hq7b8a65gnk05@4ax.com...
> thomas t skrev:
>
> >Alicia Silverstone er perfekt castet som teen-tøs.
>
> As if...!
>
> --
> Niels Søndergaard
>
> Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
> Suveræn samling af sproglige smuttere



David Rasmussen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 05-03-04 22:36

R.K wrote:
> ........bare lige; er det dig:
> http://www.tegneseriemuseet.dk/bio/art_soendergaard_ni.htm ?
>

Ja.

Hvilket minder mig om!

At jeg forleden fandt en gammel bog fra 80erne som handlede om
programmering af eventyrspil i BASIC. Den havde jeg meget glæde af da
jeg var omkring 10 år gammel. Den var også skrevet af en Niels
Søndergaard. Det slog mig at det da også måtte være Niels. Eller?

/David

Peter Knutsen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 05-03-04 23:17


David Rasmussen wrote:
> Hvilket minder mig om!
>
> At jeg forleden fandt en gammel bog fra 80erne som handlede om
> programmering af eventyrspil i BASIC. Den havde jeg meget glæde af da
> jeg var omkring 10 år gammel. Den var også skrevet af en Niels
> Søndergaard. Det slog mig at det da også måtte være Niels. Eller?

Jo, det er ham.

<OT>

I øvrigt så forekommer verbet "aktivisere" adskillige gange i bogen,
hvilket undrede mig voldsomt allerede første gang jeg læste den. Siden
har jeg så, via Internettet, erfaret at Niels er en særdeles kyndig og
meget pedantisk sprogbruger. Så...:

Hvorfor "aktivisere" i stedet for "aktivere", Niels? Hvad har du at
sige til dit forsvar??

</OT>

> /David

--
Peter Knutsen


David Rasmussen (05-03-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 05-03-04 23:17

Peter Knutsen wrote:
>
> Jo, det er ham.
>

Fedt! Jeg fik et stort grineflip over den megen omhu, som problematikken
båndstation kontra diskettestation var blevet givet. Det var tider...

/David

Peter Knutsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 06-03-04 09:55


David Rasmussen wrote:
> Fedt! Jeg fik et stort grineflip over den megen omhu, som problematikken
> båndstation kontra diskettestation var blevet givet. Det var tider...

Bogen var jo skrevet i den periode, hvor en hjemmecomputer var en
Commodore 64, Amstrad CPC 646 eller lignende, med 64 kb RAM. Det var
meget lidt. En diskette kunne udvide det voldsomt, dem til Amstrad (et
specielt 3" format) kunne indeholde 180 kb, såvidt jeg husker, og gav
dermed 116 kb extra, næsten en tredobling.

> /David

--
Peter Knutsen


David Rasmussen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 06-03-04 11:36

Peter Knutsen wrote:
>
> Bogen var jo skrevet i den periode, hvor en hjemmecomputer var en
> Commodore 64, Amstrad CPC 646 eller lignende, med 64 kb RAM. Det var
> meget lidt. En diskette kunne udvide det voldsomt, dem til Amstrad (et
> specielt 3" format) kunne indeholde 180 kb, såvidt jeg husker, og gav
> dermed 116 kb extra, næsten en tredobling.
>

Det behøver du ikke at belære mig om :)

Jeg programmerede assembly language på C-64'eren da jeg var 12. Som
sagt: Det var tider.

Tilmed var meget af C-64'erens adresserum optaget af at mappe ROM og
diverse chips (VIC og SID). Så reelt havde man som udgangspunkt kun ca.
38 Kb fri. Men man kunne så slå hele BASIC-ROMen ud af adresserummet når
man ikke havde brug for den. Så fik man mere plads.

/David

Peter Knutsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 06-03-04 16:31


David Rasmussen wrote:
> Peter Knutsen wrote:
>>Bogen var jo skrevet i den periode, hvor en hjemmecomputer var en
>>Commodore 64, Amstrad CPC 646 eller lignende, med 64 kb RAM. Det var
>>meget lidt. En diskette kunne udvide det voldsomt, dem til Amstrad (et
>>specielt 3" format) kunne indeholde 180 kb, såvidt jeg husker, og gav
>>dermed 116 kb extra, næsten en tredobling.
>
> Det behøver du ikke at belære mig om :)

Det ku' jeg jo ikke vide... Det er de færreste, i dag, det har nogen
fornemelse for hvor usandsynligt lidt RAM man havde i gamle dage. I
dag har et standard grafikkort jo 128 *MB*. Ind imellem dividerer jeg
moderne rammængder med det som en Amstrad CPC 464 havde, bare for at
bevare perspektivet.

> Jeg programmerede assembly language på C-64'eren da jeg var 12. Som
> sagt: Det var tider.
>
> Tilmed var meget af C-64'erens adresserum optaget af at mappe ROM og
> diverse chips (VIC og SID). Så reelt havde man som udgangspunkt kun ca.
> 38 Kb fri. Men man kunne så slå hele BASIC-ROMen ud af adresserummet når

Amstraden mappede vistnok ikke BASIC over i RAMmen, det husker jeg i
hvert fald ikke noget om, men til gengæld lå skærmhukommelsen dér, og
den kostede såvidt jeg husker 16 kb, og så var der kun 48 tilbage.

> man ikke havde brug for den. Så fik man mere plads.
>
> /David

--
Peter Knutsen


David Rasmussen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 08-03-04 01:04

Peter Knutsen wrote:
>
> Det ku' jeg jo ikke vide... Det er de færreste, i dag, det har nogen
> fornemelse for hvor usandsynligt lidt RAM man havde i gamle dage. I dag
> har et standard grafikkort jo 128 *MB*.

Ja, eller mere :)

>
> Amstraden mappede vistnok ikke BASIC over i RAMmen, det husker jeg i
> hvert fald ikke noget om, men til gengæld lå skærmhukommelsen dér, og
> den kostede såvidt jeg husker 16 kb, og så var der kun 48 tilbage.
>

C-64 havde også skærmhukommelsen mappet i RAM.

Men på trods af den mangel på plads, og den langsomme processor (1 Mhz),
fik folk lavet nogle fantastiske ting som man ikke troede muligt da man
designede maskinen. Nogle af de ting der kom i slutningen af 80erne var
for sindssyge.

/David

Jan Andersen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan Andersen


Dato : 08-03-04 08:47

On Sat, 06 Mar 2004 11:36:07 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg programmerede assembly language på C-64'eren da jeg var 12. Som
>sagt: Det var tider.
>
>Tilmed var meget af C-64'erens adresserum optaget af at mappe ROM og
>diverse chips (VIC og SID). Så reelt havde man som udgangspunkt kun ca.
>38 Kb fri. Men man kunne så slå hele BASIC-ROMen ud af adresserummet når
>man ikke havde brug for den. Så fik man mere plads.

Pussy

Min første "hjemmecomputer" var en ZX80, med 1KB hukommelse og en
fortolker BASIC. Den kostede omkring kr. 1700. For yderligere kr. 1700
kunne man købe en 16KB RAM-"klods" man kunne smække bagi. (Jeg kan
faktisk ikke huske om man kunne bruge klodsen til 80'eren eller om det
først var til 81'eren.)

Derefter gik turen over Commodore Pet (med indbygget skærm &
båndstation!), ZX 81, ZX Spectrum, VIC20 og *så* kom 64'eren først.

Åh disse minder

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

David Rasmussen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : David Rasmussen


Dato : 08-03-04 12:08

Jan Andersen wrote:
>
> Pussy
>
> Min første "hjemmecomputer" var en ZX80, med 1KB hukommelse og en
> fortolker BASIC. Den kostede omkring kr. 1700. For yderligere kr. 1700
> kunne man købe en 16KB RAM-"klods" man kunne smække bagi. (Jeg kan
> faktisk ikke huske om man kunne bruge klodsen til 80'eren eller om det
> først var til 81'eren.)
>
> Derefter gik turen over Commodore Pet (med indbygget skærm &
> båndstation!), ZX 81, ZX Spectrum, VIC20 og *så* kom 64'eren først.
>

Heheh :)

Jeg havde også en ZX-81 en kort overgang inden C-64, og jeg nåede også
at lege ret meget med VIC-20, C-16 og +4. ZX Spectrum og Amstrad fik jeg
kun leget sporadisk med. Jeg kan også huske at jeg programmerede noget
BASIC på en gammel dyr CBM kontormaskine på min mors arbejde, da jeg var
ret lille. Indtil der kom en voksen som skulle bruge den til noget
vigtigt :)

> Åh disse minder
>

Ja :)

Jeg kender en fyr der, på trods af at C-16 ikke havde hardware sprites,
alligevel på denne maskine fik programmeret hele første bane af "Tiger
Heli" som så 100% autentisk ud og kørte flydende, incl. musikken og det
hele. Efter at have kontaktet Kele Line, blev han antaget til at lave
resten af spillet færdigt. Men det var ca. der omkring at Kele Line
begyndte at gå ned ad bakke. Så han fik aldrig en krone. Men jeg var
stadig imponeret over hvad han havde fået den C-16 til. En hel masse
ting som var "umulige".

Men sådan var det jo også på C-64. I slutningen af 80erne kom der jo
ting med 128 sprites i 128 farver, på trods af at C-64'eren kun havde 8
hardware-sprites på 16 farver.

Disse minder... :)

/David

Jakenold (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jakenold


Dato : 06-03-04 00:25

Han er vel Per Højholdt-fan?

--
Med venlig hilsen

Jakob



Niels Søndergaard (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 06-03-04 01:11

Jakenold skrev:

>Han er vel Per Højholdt-fan?

Nej, det er jeg ikke. Men det er da muligt, jeg kunne blive det, hvis
jeg så ham nærmere an. Umiddelbart har han dog aldrig vakt min
interesse.


--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

@ (06-03-2004)
Kommentar
Fra : @


Dato : 06-03-04 01:31

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:am5i40dp2lbbtf3ej05suiqaobs0c6gp0g@4ax.com...
> Jakenold skrev:
>
> >Han er vel Per Højholdt-fan?
>
> Nej, det er jeg ikke. Men det er da muligt, jeg kunne blive det, hvis
> jeg så ham nærmere an. Umiddelbart har han dog aldrig vakt min
> interesse.

Løst håndled?



Niels Søndergaard (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 06-03-04 10:55

<@> skrev:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
>news:am5i40dp2lbbtf3ej05suiqaobs0c6gp0g@4ax.com...
>> Jakenold skrev:
>>
>> >Han er vel Per Højholdt-fan?
>>
>> Nej, det er jeg ikke. Men det er da muligt, jeg kunne blive det, hvis
>> jeg så ham nærmere an. Umiddelbart har han dog aldrig vakt min
>> interesse.
>
>Løst håndled?

Ikke forstået. Jeg har intet mod bøsser, hvis det er det, du antyder.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

@ (06-03-2004)
Kommentar
Fra : @


Dato : 06-03-04 20:51

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
news:3t7j40pmhbtistkqnbiramup45ilhofb8i@4ax.com...
> <@> skrev:
>
> >"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse
> >news:am5i40dp2lbbtf3ej05suiqaobs0c6gp0g@4ax.com...
> >> Jakenold skrev:
> >>
> >> >Han er vel Per Højholdt-fan?
> >>
> >> Nej, det er jeg ikke. Men det er da muligt, jeg kunne blive det, hvis
> >> jeg så ham nærmere an. Umiddelbart har han dog aldrig vakt min
> >> interesse.
> >
> >Løst håndled?
>
> Ikke forstået. Jeg har intet mod bøsser, hvis det er det, du antyder.

Nej, det var slet ikke det, jeg antydede. Jeg prøvede bare på en (u)morsom
måde at påpege, at det godt kunne tolkes som om du selv havde løst håndled,
når man læste dit svar.
Det var ikke ondt ment.
Jeg har heller ikke noget imod homoseksuelle, men jeg vil da gerne
undskylde, hvis mit indlæg har virket stødende på nogen.





Niels Søndergaard (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Niels Søndergaard


Dato : 06-03-04 01:09

Peter Knutsen skrev:


>Hvorfor "aktivisere" i stedet for "aktivere", Niels? Hvad har du at
>sige til dit forsvar??

Intet. Kig lige efter en gang til, for min egen bog er pakket ned på
grund af ombygning, og jeg kan ikke selv tjekke det. Hvis jeg virkelig
brugte det ord, kan jeg undskylde mig med, at det står i
Retskrivningsordbogen. Men jeg ville ikke bruge det i dag.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

thomas t (05-03-2004)
Kommentar
Fra : thomas t


Dato : 05-03-04 23:43

Niels Søndergaard at ns@post.cybercitypunktumdk:

> thomas t skrev:
>
>> Alicia Silverstone er perfekt castet som teen-tøs.
>
> As if...!

Priceless. Dengang gik vi rundt og sagde det i flere dage efter.


Christina Estrup (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Christina Estrup


Dato : 06-03-04 11:08

thomas t wrote:
> Niels Søndergaard at ns@post.cybercitypunktumdk:
>> As if...!
>
> Priceless. Dengang gik vi rundt og sagde det i flere dage efter.

Bare I ikke gør det endnu. That's so five years ago!
--
mvh
Christina Estrup



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste