Brasilien
Fra : Mette Skifter Anders~

Dato : 02-03-04 17:18

Hejsa,

Jeg er meget interesseret i at høre om rejseerfaringer fra Brasilien.

Min kæreste og jeg tager afsted til maj, hvor vi planlægger at rejse rundt i
området Rio-Salvador-Brasilia.
Er dette en god rute, eller kan andre steder anbefales?
Er det muligt at nå denne rundrejse på en måned?

Hvordan er det at være i Brasilien? Er menneskene imødekommende, er det
billigt at spise og drikke, er det nemt
at komme rundt i landet, er det billigt at shoppe osv?

Venter spændt på svar

Mette

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-03-04 14:03

"Mette Skifter Andersen" <metteskifter@hotmail.com> wrote in

> [...]
> billigt at spise og drikke, er det nemt
> at komme rundt i landet, er det billigt at shoppe osv?

Min kæreste og jeg var i Brasilien i 3 uger i april/maj 2002 og det var den
bedste ferie vi nogensinde har været på! Vi blev hovedkuls forelsket i landet
og dets indbyggere og skal helt sikkert tilbage dertil!

Tidspunktet er super - det er efterår dernede og vejret er ikke kvælende
varmt, men bestemt varmt, omkring 25 grader da vi var der. Det er uden for
sæsonen og derfor er det noget billigere at bo og vi stødte ikke på mange
turister.

Brasilianerne var yderst venlige og imødekommende; vi snakker ikke et ord
portugisisk, kunne meget lidt spansk, men klarede os fint med ordlisten bag i
Lonely Planet guiden som varmt kan anbefales og som var ganske præcis på det
tispunkt hvor vi var der - både med åbningstider, afgangstider og priser.
Lonely Planet ordbogen kan derimod ikke anbefales. Ved et tilfælde fandt vi ud
af at et "thumbs-up" tegn og et smil er en super måde at sige tak på Min
kæreste er 1,80 og jeg er 1,87 og begge lyse i huden, så vi vakte opsigt
overalt hvor vi kom i det nordøstlige, hvor de fleste er efterkommere af de
slaver som blev bragt dertil for at arbejde i plantagerne.

Vi rejste fra Rio og til Salvador i nordøst med bus med stops undervejs og det
var en positiv oplevelse; busserne afgik yderst præcist, der var ikke høns og
geder om bord som man ser i komediefilm, tværtimod er der to chauffører begge
med slips, der er rent og pænt og i luksusbusserne får man tæppe og øjeklapper
som på flyrejser. Air-conditioningen kan være meget kold dog. Det er også
billigt at rejse med disse busser.

Mad og drikke er billigt, både på restauranter og fastfoodsteder, en
hjemmelavet burger (lille) kostede dengang 1 real, ca 4 kr., en friskpresset
lille juice også 1 real, stor juice 1,60, sodavand og øl på gaden 1 real, på
restaurant 1-2 real.

Vi shoppede ikke så meget da vi var der. Der er masser af sportsbutikker med
billige mærkevaresko, men vi så ikke mange butikker med "rigtigt" tøj, hvilket
nok skyldes at de har et afslappet forhold til tøj - de steder vi besøgte
inkl. shoppingcentre, var de fleste klædt i korte bukser, t-shirt og klip-
klappers.

Fattigdom er et stort problem ifølge diverse guidebøger, men vi så ikke mange
tiggere - de fattige går i stedet rundt på gaderne og strandene og sælger t-
shirts, hatte, sodavand osv. Kriminalitet i Brasilien var et emne der optog os
meget inden vi tog afsted, men det viste sig at være ubegrundet for vores
vedkommende. Vi følte os ikke truet eller blev overfaldet på turen, men mødte
en tysker der var blevet røvet på Copa Cabana stranden fordi han havde siddet
der efter solnedgang sammen med nogle venner. Mit råd ville være at bruge
samme fornuft og forsigtighed som i fx Athen, Barcelona eller Paris.

Vi brugte omkring 11.000 kr. på tre uger inkl. ophold og alting og vi boede
ikke på det værste af det værste - det var rimelige værelser. Vi lejede sågar
en bil en dag til omkring 200 kr, så det var ikke fordi vi sparede.

Skriv tilbage hvis du har yderligere spørgsmål...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth