Prioritering af Internettrafik i boligfore~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-03-04 10:39

Jeg søger erfaringer omkring hvordan andre boligforeninger (50-300 beboere)
som deler internetforbindelse med fri trafik, prioriterer trafikken således at
fx P2P downloadprogrammer såsom Kazaa og eDonkey ikke stjæler al båndbredden..

Gerne lidt tekniske oplysninger men også meget gerne administrative, fx om I
har en leverandør til at opsætte udstyret, eller hvis I ikke styrer det, men i
stedet måler forbruget på en eller anden måde og så påtaler for højt forbrug.

På forhånd tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kas.

Dato : 02-03-04 17:37

Hejsa

Vi er 40+ beboere, deler 2 stk. 4mbit adsl-forbindelser fra TDC. Vi bruger
en router fra Xincom (http://www.xincom.com/twr502.html), som kan lave
simpelt QOS. Den er konfigureret, så den opprioriterer HTTP og SMTP-trafik i
stedet for at nedprioriterer forskellige former for service, f.eks. emule og
Kazaa. Det virker rigtig fint stabilt.

Mvh. Kasper

Fra : Towli

Dato : 02-03-04 18:22

Smart løsning!
Er det dig der har konfigureret den / smører den?

/T

Fra : Kas.

Dato : 02-03-04 22:59

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Smart løsning!
> Er det dig der har konfigureret den / smører den?

Ja! Og den er ret nem at konfigurere.

Kasper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-03-04 19:10

"Kas." <no@spam.dk> wrote in

> [...]
> SMTP-trafik i stedet for at nedprioriterer forskellige former for
> service, f.eks. emule og Kazaa. Det virker rigtig fint stabilt.

Tak for tippet - jeg kigger på det!

Fra : Kas.

Dato : 02-03-04 23:01

Jeg glemte at skrive, at den omtalte router fra Xincom også understøtter
SNMP, så vi kan holde øje med trafikken - se evt. www.fari.dk, som er en
primitiv oversigt over trafikken på routeren. Herudover kører vi også SNMP
på vores HP Procurve switch, så vi mere præcist kan holde øje med, hvilke
brugere, der suger mest.

Mvh. Kasper

Fra : Towli

Dato : 03-03-04 01:39

Er det dig der har fungeret som "rådgiver" mht. indkøb og installation af
jeres net eller har i fået hjælp ude fra? I givet fald hvem har hjulpet jer?

Og qos - er det på protokol niveau eller på porte du kører det?

Venligst
/T

Fra : Kas.

Dato : 03-03-04 17:34

> [...]
jer?

> Og qos - er det på protokol niveau eller på porte du kører det?

Det er mig selv, der fundet på denne løsning.

QOS på Xincom-routeren kører både protokol og porte. Se evt.:
http://www.xincom.com/product_guides/XC-DPG_Manual.pdf s. 52.

Mvh. Kasper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-03-04 12:48

"Kas." <no@spam.dk> wrote in news:40450412$0$275
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> på vores HP Procurve switch, så vi mere præcist kan holde øje med, hvilke

Kasper, jeg håber at du fanger dette indlæg Fari.dk er ikke oppe pt. men
jeg ville gerne se på jeres statistikker igen - er de flyttet til en anden
adresse?

Fra : Kas.

Dato : 31-03-04 17:03

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Kasper, jeg håber at du fanger dette indlæg Fari.dk er ikke oppe pt.
men
> jeg ville gerne se på jeres statistikker igen - er de flyttet til en anden
> adresse?

Hejsa

Der er noget rod med vores webserver i øjeblikket - derfor ingen
statistik...

Er det noget bestemt, du leder efter?

Kasper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-03-04 18:19

"Kas." <no@spam.dk> wrote in news:406aebc0$0$218
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Der er noget rod med vores webserver i øjeblikket - derfor ingen
> statistik...
>
> Er det noget bestemt, du leder efter?

Ja, jeg leder efter nogle grafer der viser udbyttelsen af de to 4 mbit linier
(eller de samlede 8 mbit) I har fordelt over døgnet, gerne både upload og
download. Derudover også gerne nogle grafer der viser antallet af brugere der
"er online" fordelt over 24 timer. Sluttelig også gerne et par ord om jeres
beboersammensætning (unge vs. gamle)

Vi er ved at stable noget lignende på benene her i vores ejerforening og jeg
vil gerne have lidt dokumentation til vores informationsmøde som viser at 4
eller 8 mbit er rigeligt til xx antal brugere (vi regner med omkring 35-40 til
at starte med)

På forhånd mange tak!

Fra : Kas.

Dato : 31-03-04 18:37

> [...]
4
> eller 8 mbit er rigeligt til xx antal brugere (vi regner med omkring 35-40

Ok - fari.dk skulle fungere nu - jeg skriver på senere, hvilke sensorer, der
er upload og download. Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg skal
strikke en graf sammen over antallet af brugere.

Vi er 70 lejligheder i forening, hvoraf 50 er koblet på.
Alderssammensætningen er ca. 75% "unge" mellem 15-40 og 25% mellem 41-?.

I øvrigt - sig til, hvis du er interesseret i Xincom-routeren. Den er jeg
distributør af.

Mvh. Kasper

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-03-04 20:14

"Kas." <no@spam.dk> wrote in

> [...]
>
> Vi er 70 lejligheder i forening, hvoraf 50 er koblet på.
> Alderssammensætningen er ca. 75% "unge" mellem 15-40 og 25% mellem 41-?.

Tak for din hjælp - jeg sætter pris på det! Jeg aflæser graferne fredag for at
der er et ordentligt datagrundlag..

> I øvrigt - sig til, hvis du er interesseret i Xincom-routeren. Den er jeg
> distributør af.

Tak for oplysningen! Jeg ledte efter Xincom i Danmark hos de normale
distributører, men kunne intet finde Routeren (502/602) er med inde i
vores overvejelser...