Kaffe og Porter
Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-04 08:54

Snakkesalige øleksperter i TV skal finde på noget nyt at gøre sig
interessant med, og De forenede brygeriers ølkonkurrence sidste sommer betød
intet for danske ølvaner, på sigt, så man har nok opgivet at verbale
kunstner kan påvirke folks sunde smagsløgdikterede smag,Danskere er snobber
men ikke Kejserens Ny Klær snobber i den grad opinionsdannere drømmer om.

Påstanden om at porter og kaffe er god sammensætning, har præg af snak for
snakkens skyld.

Kaffe kan man sippe hurtigere i sig, hvis man ind i mellem indtager noget
sødt - eller meget alkoholisk eller fedt. Det handler om at rense
smagsløgene for noget der er "for meget".

Der kan ikke anføres videnskabelige grunde eller erfarings-dokumentation,
for at den ene søde
drik er bedre end den anden.
Opfindelse af en porter-tradition vedr kaffe, har ikke stor vægt - lige så
søde væsker har samme effekt..
Men smagsdommere udtaler sig gerne som håndværksmestre, der har tal på at
det ene redskab klarer jobbet bedre end det andet.Vedr mad og drikke, er der
ingen tal (andet end salgsstatistikkerne) Lev med det!

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : tom nielsen

Dato : 01-03-04 17:27

Hvad pokker er det du henviser til, eller prøver at forklarer ??? har du
drukket for mange portere, eller har du set noget i tv som jeg ikke har
opdaget ???

Tom
--
www.ellebryg.dk

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-03-04 21:02

Hej Tom
Nå.. du er også her

Har kan du læse lidt mere om personen Bo Warming,,

http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html

Det er til tider svært at fatte hvad han snakker om

MVh
Kasper Almberg

Fra : Christian

Dato : 02-03-04 21:56

> Nå.. du er også her

Hej Tom og Kasper. Nå, i huserer også her.

Uden at have hørt om den pågældende udsendelse i TV hvor "øl eksperter"
anbefaler sammensætningen af porter og kaffe, kan jeg sige at jeg nok vil
give Bo ret: De er begge udmærkede nydelsesmidler, men bør efter min mening
indtages hver for sig.

> http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html
> Det er til tider svært at fatte hvad han snakker om

Der er nok ingen tvivl om at manden har en skrue løs, men ligefrem at lave
en smædeside om ham syntes jeg er at gå for vidt og desuden spild af tid.
Hvis ikke man gider læse hans (indrømmet, til tider underholdende) indlæg,
kan man jo bare smide ham i sit kill-filter.

-Christian

Fra : Remmen

Dato : 03-03-04 06:06

"Christian" <nobody@nothing.nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefaler sammensætningen af porter og kaffe, kan jeg sige at jeg nok vil
> give Bo ret: De er begge udmærkede nydelsesmidler, men bør efter min

Jeg kan anbefale at du prøver Nørrebro Bryghus' Espresso-Porter/Stout (kan
ikke lige huske navnet) hvis du får muligheden. Det er den næstbedste danske
porter jeg har smagt.

Lars

Fra : Christian

Dato : 03-03-04 11:06

> [...]
> Jeg kan anbefale at du prøver Nørrebro Bryghus' Espresso-Porter/Stout (kan
> ikke lige huske navnet) hvis du får muligheden. Det er den næstbedste

Du har ret i at NB's La Chrania stout er ganske udemærket, når de giver. Men
så vidt jeg kunne deciphrere det oprindelige indlæg var påstanden at en
porter var godt tilbehør til en kop kaffe på samme måde som en likør eller
et glas spiritus.

-Christian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-03-04 15:47

I news:4045ae0e@news.wineasy.se <Christian>
<krakkoid123@_NOSPAM_hotmail.com> skrev:

> Men så vidt jeg kunne deciphrere det oprindelige indlæg var
> påstanden at en porter var godt tilbehør til en kop kaffe på samme
> måde som en likør eller et glas spiritus.
> -Christian

Sådan opfattede jeg ikke udsendelsen. Påstanden var vist bare, at de
bitre/brændte smagsstoffer i porter, kaffe og mørk chokolade klædte
hinanden.

Det var i morgen tv for nogen tid siden.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-03-04 19:52

He He jeg så engang en udsendelse på Discovery om kemi i mad,, hvor de havde
mål sig frem til at mørk chokolade og blå-skimmel ost passer rigtigt godt
sammen..
Og så kom jeg i tanker om at når der er julefrokost hos min farmor, så
bilver der altid serveret chokolade med osten, og det smager faktisk rigtig
godt sammen.
Så måske skulle prøve en porter med blå-skimmel ost.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-03-04 09:14

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> wrote in message news:<40462936$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Og så kom jeg i tanker om at når der er julefrokost hos min farmor, så
> bilver der altid serveret chokolade med osten, og det smager faktisk rigtig
> godt sammen.

Er skrevet på listen med ting, der skal prøves

> Så måske skulle prøve en porter med blå-skimmel ost.

Been there, done that så sent som for 1½ uge siden på Nørrebros
Bryghus - deres stout går fint til ost. Limfjordsporter er også god og
en Havskum fra Ceres kan gå an. Til gengæld smager pilsner ikke godt
sammen med ost. I særdeleshed er pilsner og moden brie en rigtig grim
sammensætning.

Men min foretrukne drik sammen med ost i almindelighed og
blåskimmelost i særdeleshed er nu stadig en god portvin

Ebbe - der heldigvis har et mindre lager af Hoopers 1984 Vintage

Fra : tom nielsen

Dato : 03-03-04 20:03

Hvad er så den bedste danske porter du har smagt, er det limfjords, eller
måske Carlsberg's ?

Hvis du er til den slags, kan jeg anbefale en solid imperial stout, fx
Slottskallans Imperial Stout eller Niels Oscars Imperial Stout.og ja, det er
begge svenske bryg. SB kan være svær at få fat i da de er gået konkurs - og
nu hvor deres hjemmeside er lukket ned, er de nok også stoppet med at brygge
af det lager af råvarer de havde liggende - snøft

- Tom
ps. NB's er skam også dejlig.
--
www.ellebryg.dk

Fra : Remmen

Dato : 03-03-04 22:00

> Hvad er så den bedste danske porter du har smagt, er det limfjords, eller
> måske Carlsberg's ?

Den bedste danske porter jeg har smagt er Limfjords Porteren. Den er en stor
oplevelse hver gang.

Carlsberg er ikke noget jeg gør det meget i. Måske hvis deres filosofi
engang bliver at brygge det bedste øl i stedet for at være de største. Men
lykkeligvis brygges der meget godt øl i Danmark alligevel.

Lars (Som lige har tømt et glas hjemmebrygget porter)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-03-04 22:59

Remmen wrote:
> Den bedste danske porter jeg har smagt er Limfjords Porteren. Den er en stor
> oplevelse hver gang.

ENIG!

I øvrigt gør Limfjords Porter sig godt sammen med en sildemad, og en
kryddersnaps..

> Lars (Som lige har tømt et glas hjemmebrygget porter)

// Hans, der planlægger at gøre det samme lige om lidt..
(kan man få opskriften?;)
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-03-04 08:23

Hans
Hvis du går med tanker om at brygge, så kig nærmere på www.haandbryg.dk og
www.brygladen.dk .
Hvis du da ikke allerede har set disse links..

MVH og held og lykke
Kasper Malmberg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-03-04 16:07

Kasper Malmberg wrote:
> Hvis du går med tanker om at brygge, så kig nærmere på www.haandbryg.dk og
> www.brygladen.dk .
> Hvis du da ikke allerede har set disse links..

Årk, du er for langsom .. :)

Det sidste skud på stammen er disse:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-03/2004-03-01/
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-03/2004-03-02_2/

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-03-04 16:37

> Årk, du er for langsom .. :)

Årk du er jo i fuld gang Lækker hobby, ikke?

mvh
Kasper Malmberg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-03-04 16:42

Kasper Malmberg wrote:
> Årk du er jo i fuld gang Lækker hobby, ikke?

Jo, det er godt nok bedst.. jeg startede med en 'Din første porter'
fra Brygladen. Og den er allerede ret god efter den har eftergæret
på flaske i ca. 2 uger.

ved omkring en 12-14c smager den ihvertfald bedre end Carls Porter
:) synes jeg.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-03-04 08:59

> [...]

> http://www.cs.auc.dk/~hans/bo-warming.OSS.html
>
> Det er til tider svært at fatte hvad han snakker om

Slap dog af mand.

Det var et indslag på MorgenTV på TV2, hvor de talte om øl og kaffe.

Man quoter i øvrigt UNDER det man kommenterer.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-03-04 16:35

> Slap dog af mand.

OK så gør jeg det
----------

Nå gør man det ? Hvad sker der hvis MAN ikke gør det ?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 04-03-04 17:33

> OK så gør jeg det
> ----------
>
> Nå gør man det ? Hvad sker der hvis MAN ikke gør det ?

Når du svarer sådan, så gør du dig selv til grin. Etiketten på Usenet
er, at man svarer under det man svarer på.

Det er ikke mig, der har fundet på den regel, men den er ganske fiks,
hvsi alle følger den.

Ligeså vel som man springer en linie over mellem svar og spørgsmål, så
er det nemmere at læse indlæggene.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-03-04 18:13

> Når du svarer sådan, så gør du dig selv til grin. Etiketten på Usenet
> er, at man svarer under det man svarer på.

> Det er ikke mig, der har fundet på den regel

Der er skam forskel på regler og etikette, jeg er helt enig i at der gør det
meget lettere,, men jeg bedømte i mit aller første svar, at det ikke betød
så meget om jeg skrev over eller under, og da min outlook er indstillet til
top posting (?) var det lettere bare at skrive og sende uden at skulle til
at klippe citater ud og slette andre ting..,

Det kan godt være at det var et mere eller mindre barnligt svar jeg gav
dig,, på din sætning

"Man quoter i øvrigt UNDER det man kommenterer"

Men sådan en sætning porvokere mig, og giver mig lyst til ikke at gøre det..
Det ville være meget smartere hvis du istedet opfordrede til at quote under
istedet for at sige at man skal gøre det....
For det er etikette og IKKE regler..

slut??

kasper Malmberg

, men den er ganske fiks,

Fra : alfaekko

Dato : 12-03-04 08:39

> "Man quoter i øvrigt UNDER det man kommenterer"

Nej, man kommenterer under det man quoter(engelsk for "citerer")
Brug danske ord når de findes, især hvis du ikke kan de engelske.

Anders

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 13-03-04 17:30

> Nej, man kommenterer under det man quoter(engelsk for "citerer")
> Brug danske ord når de findes, især hvis du ikke kan de engelske.

Hvorfor svare du det til mig ??

MVH
Kasper Malmberg