NEC 2500(A) DVD-brænder?
Fra : JMF

Dato : 29-02-04 19:41

Hej,

er der nogle, der har erfaring med "NEC MultiSpin ND-2500" DVD-brænder?
Jeg har læst på Xlr8yourmac om macbrugere, der uden problemer har
installeret en NEC 2500A (!) DVD-brænder i deres Mac. Er der nogen der
ved, hvad dette "A" betyder? Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af hvori
forskellen skulle bestå... Er der mon forskel på 2500 og 2500A, og kan
jeg mon gå ud fra at 2500 vil fungere i Mac'en (PowerMac G4) som 2500A gør?

Jeg har også kigget på Pioneer DVR-106D, men det er tilsyneladende svær
at få fat i - sikkert fordi DVR-107D er introduceret? Desuden er
NEC-brænderen noget billigere (fx. 829kr hos BJ-Trading) end både 106D
og 107D.

PFT for svar!

mvh Jesper

Fra : KC

Dato : 29-02-04 21:05

JMF <fjern_jmfink@mac.com> wrote:

> PFT for svar!
Masser af info...
dk.edb.hardware.drev.dvd
mvh Kell

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 21:30

> [...]

> jeg mon gå ud fra at 2500 vil fungere i Mac'en (PowerMac G4) som 2500A gør?

A'et betyder ike noget..

> [...]
> at få fat i - sikkert fordi DVR-107D er introduceret? Desuden er
> NEC-brænderen noget billigere (fx. 829kr hos BJ-Trading) end både 106D

Jeg har lige lokket Karl Antz til at købe et Nec 2500A, og har selv bestilt
et Pioneer 107

Find testene af begge drev på <http://cdrinfo.com> og tag stilling til
hvad der egner sig bedst til _dit_ brug - udslaget for mig var at nec'en
ikke er god til ridsede skiver, da det skal være mit eneste drev (G5
med plads til ét drev).
For karl var højere søgehastighed og såvel bedre og hurtigere brænding
udslagsgivende (G4 MDD med plads til to drev).

Lite-ons 8x er også et godt bud i form af 811/851 modellerne men de har
problemer med dobbeltsidede DVD film og brænder kun -R(W) ved
henholdsvis 4x og 2x hastighed. 812'eren retter dette problem byder på
8x/4X for -R(W) medier som konkurenterne, men er endnu ikke på markedet
her i landet - ærgerligt, de kan ellers gøres regionsfrie uden
firmware modifikationer, brænder CD-R ved 40x, har lave
søgehastigheder og er i stand til at kopiere ALT.

--
Morten

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, Combo-drev, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Steen Larsen

Dato : 29-02-04 21:44

Morten wrote:

> Jeg har lige lokket Karl Antz til at købe et Nec 2500A, og har selv bestilt
> et Pioneer 107

Kunne du få Karl til at melde tilbage og eventuelt selv oplyse om man
kan bruge Pioneer 107 og NEC ND-2500A med Retrospect 5.1?
Dantz lister kun Pioneer 106 og NEC ND-1300A.

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 22:00

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Kunne du få Karl til at melde tilbage og eventuelt selv oplyse om man
> kan bruge Pioneer 107 og NEC ND-2500A med Retrospect 5.1?
> Dantz lister kun Pioneer 106 og NEC ND-1300A.

drevene er formegenlig for nye

Fra : Karl Antz

Dato : 29-02-04 22:12

> [...]

> kan bruge Pioneer 107 og NEC ND-2500A med Retrospect 5.1?
> Dantz lister kun Pioneer 106 og NEC ND-1300A.

har ikke retrospect - så der kan jeg ikke hjælpe.

Ellers skal jeg, for at få det til at fungere, lige file nogle hjørner
af - eller fjerne en frontplade (og jeg taler om drevet - ikke om mig
selv

Men mac'en æder den i al fald som et superdrive, pga en (på anbefaling
af Morten d'loadet) profil: LaCie.drprofile. Kan ikke huske hvor jeg
d'loadede den.

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten

Dato : 29-02-04 22:36

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Men mac'en æder den i al fald som et superdrive, pga en (på anbefaling
> af Morten d'loadet) profil: LaCie.drprofile. Kan ikke huske hvor jeg
> d'loadede den.

lacie.com

Fra : JMF

Dato : 01-03-04 00:36

Morten wrote:

> Jeg har lige lokket Karl Antz til at købe et Nec 2500A, og har selv bestilt
> et Pioneer 107

Tak for svarene!

Jeg har netop bestilt et NEC 2500-drev hos BJ-trading - og har
downloaded "LaCie.drprofile". Så burde drevet virke med iTunes, iPhoto
osv., ik'? Er der evt. nogen der har prøvet med iDVD?

mvh Jesper

Fra : Morten

Dato : 01-03-04 01:19

> [...]

> downloaded "LaCie.drprofile". Så burde drevet virke med iTunes, iPhoto
> osv., ik'? Er der evt. nogen der har prøvet med iDVD?

Jo og mht. iDVD skal man huske at drevet skal monteres som master på en
interne ata-bus.

Fra : JMF

Dato : 04-03-04 21:12

Morten wrote:

> Jo og mht. iDVD skal man huske at drevet skal monteres som master på en
> interne ata-bus.

Så har jeg fået installeret brænderen. Det virker fint med alle iApps,
Toast m.v. Lige nu er jeg ved at brænde en skive med iDVD - det tager
laaang tid (helt sikkert pga. Mac'ens beskedne 400 MHz), men det går da
fremad...

Så foreløbig kan jeg kun anbefale NEC-brænderen.

mvh Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-02-04 21:43

Hej Jesper

JMF wrote:
> [...]
> jeg mon gå ud fra at 2500 vil fungere i Mac'en (PowerMac G4) som 2500A gør?

Hm, - Jeg kan heller ikke finde en umiddelbar forskel på de to drev. -
Der kan muligvis være tale om hhv. en model beregnet på international
(ND-2500) og en model beregnet på US markedet (2500A). Det er ikke
usædvanlig, at der er forskel på typenr. på elektrisk / elektronisk
udstyr... Selve 'A''et står formentlig for ATAPI/ATA - altså et ATA/IDE
drev.

> [...]
> at få fat i - sikkert fordi DVR-107D er introduceret? Desuden er
> NEC-brænderen noget billigere (fx. 829kr hos BJ-Trading) end både 106D

Rent kvalitetsmæssigt er der meget stor forskel på Pioneer og på næsten
alle andre inkl. både LG/Philips og NEC. Pioneer er helt klart det
bedste og sikreste drev rent mekanisk også.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>