"F.B. [3000]" skrev d. 29-02-04 12:02 dette indlæg :
> "Anders" <kta38@c.dk> skrev i en meddelelse:
> > Vi skal til Tyrkiet om 4 uger og vi har tænkt os at leje en bil
dernede.
>
> Det skal I da gøre, men vær opmærksom på at de ikke har helt samme
> opfattelse af sikkerhed, hverken for bilens tilstand eller i
trafikken.
> I skal sikre jer at alt er iorden og læg ikke så meget vægt på bilens
indre
> og til dels ydre fremtoning. "Beskidt" - "rodet" - "slasket" er ikke
det der
> falder først for når bilen skal lejes ud.
>
> Vær ikke bange for at tage en prøvetur i bilen inden I siger ja til at
leje
> den og er der noget som helst der gør jer usikre, bed om en anden.
> Udlejeren kører ofte gerne solen sort for at finde en bil til den
kræsne
> kunde, men det koster.
>
> Hvis I lejer gennem de internationale eller nationale fremstår bilerne
> generelt i bedre stand, men du kan sagtens finde en fuldgod bil hos
den
> lokale.
>
> Husk altid at have bilens papirer og jeres kørekort med på alle
køreture,
> selv til det lokale marked, da de er ekstremt krakilske med bilens
> oprindelse og ejerforhold hvis I skulle blive stoppet.
>
> >
> > Er det bedst at leje bilen her fra Danmark igennem et rejseselskab
eller
> skal vi vente og leje bilen dernede og derved måske spar nogle penge
??
>
> Lej den dernede, det kan gøres billigere. (rejseselskabet gør intet
gratis)
>
> > Og hvordan er det at køre bil i Tyrkiet ?
> >
> > Er der andre ting angående med bil i Tyrkiet, som der er nogen der
har
> > erfaring med vil vi meget gerne høre om dette.
>
> Her er lidt fra et rejsebrev fra én af vores mange rejser dernede og
tit med
> billeje
> :
> Vi har lyst til at knytte nogle bemærkninger vedr. trafikken i
Tyrkiet: Én
> ting må slås fast og det er at der ingen regler er, undtaget at der er
> højrekørsel og det er ikke altid tilfældet. Her er et par eksempler på
hvad
> er helt normale foreteelser:
>
> * Biler der overhaler ned ad bjerget i den bane der er beregnet for
> overhalende biler op ad bjerget og det med en konsekvens og hyppighed
der er
> frygtindgydende alarmerende.
>
> * Biler der kører nattekørsel uden baglygter, med én forlygte,
lommelygte i
> forruden osv. osv. (pick´N´choose)
>
> * Tafesi (tyrkisk Fiat 131) med 7 mennesker i og der kun kunne
motorbremse.
> Gnisterne stod ud fra forhjulene.
>
> * Kørsel over for rødt er helt normalt.
>
> * "Fuld stop" skilte er kun til pynt.
>
> * Parkering i 2 position på smalle hovedgader er helt normalt.
>
> * Dolmus´er (minibusser) svinger og drejer ud foran alt og alle uden
det
> mindste hensynstagen til anden trafik.
>
> * Hastighedsgrænser er mindste-hastighed gange 2.
>
> * Blinklys er kun for tøsedrenge, hvorimod hornet et i brug konstant,
og
> formodes det eneste der ordnes med det samme hvis det skulle gå i
stykker.
>
> * Affald i bilen ordnes behændigt på den eneste rigtige måde, ud af
vinduet!
> Ikke sjældent har vi kørt i en sky af plastik, plastikflasker, dåser,
> cigaretskodder, papir osv. fra en forankørende bil. GREAT!
>
> * Ofte ses biler, traktorer, æselkærrer mv. kørende i modsat retning i
den ½
> meter krybespor der til tider findes langs vejen. Flere gange har vi
set
> bilister køre modsat retningen for at komme frem til et kryds eller
lign, i
> stedet for at køre med trafikken indtil de når et sted de kan
u-svinge.
>
> * Store reklameskilte i kryds, så enhver orientering umuliggøres.
>
> * Lastbiler med et læs så højt at I tror det er løgn, og de er nødt
til at
> køre MIDT på den tosporede vej for ikke at vælte. Og det over store
> strækninger!
>
> * Kort fortalt, alt hvad er tænkeligt muligt forekommende er
forventeligt,
> og at al lærdom fra Danmark er stærkt generende for den tyrkiske
trafik. Det
> er utroligt at der ikke sker ulykker i massevis, men det skal dog
bemærkes
> at når ulykker så endelig sker, er det ofte meget alvorligt med masser
af
> kvæstede og døde. Tyrkiske biler er typisk gamle vrag uden airbags
osv. og
> tit sidder små børn på forsædet og ufattelig få bruger seler.
>
> * Alligevel føler man sig ikke helt tabt og der er altid et smil og et
trut
> i hornet til hinanden og alle giver plads og lader hinanden komme til,
selv
> om man laver, efter dansk standard, hasarderet kørsel. Nu når jeg
tænker
> over det, er der egentlig ikke den store forskel fra at køre i Rom
eller
> Marsielle i forhold til ovnvt.
>
> --
> Hilsen
>
> Flemming Jørgensen
> Slet: *nospam*
>
Hej Anders.
Det er ikke så slem at køre bil i Tyrkiet, som det måske kunne se ud til
ved første øjekast. Når du først er ude i trafikken,finder du ud af at
det hele glider meget fint. Godtnok har de mange bilvrag kørende rundt
på vejene, men noget helt andet er at de forstår at få trafikken til at
glide. De er utrolig opmærksomme på hvad der foregår hele vejen rundt om
dem, og et lille vink eller vip med en finger kan godt betyde, giv
venligst plads og det gør man så bare-ellers giver de buler.
Men efter nu at have kørt 50 000km i Tyrkiet hvoraf ca 50% er i Izmir
(5mio) kan jeg kun sige. JEG VIL HELLERE KØRE I IZMIR END I KØBENHAVN.
Med venlig hilsen og god rejse.
Ole Østergaard
www.boligityrkiet.dk
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"