Bilkørsel i Tyrkiet??
Fra : Anders

Dato : 29-02-04 10:51

Hej

Vi skal til Tyrkiet om 4 uger og vi har tænkt os at leje en bil dernede.

Er det bedst at leje bilen her fra Danmark igennem et rejseselskab eller
skal vi venter
og leje bilen dernede og derved måske spar nogle penge ??

Og hvordan er det at køre bil i Tyrkiet ?

Er der andre ting angående med bil i Tyrkiet, som der er nogen der har
erfaring med
vil vi meget gerne høre om dette.

Er der nogle der kan hjælpe os med de 3 spørgsmål, så vil vi blive meget
glade for
hjælpen..

mvh Anders

Fra : F.B. [3000]

Dato : 29-02-04 12:02

"Anders" <kta38@c.dk> skrev i en meddelelse:
> Vi skal til Tyrkiet om 4 uger og vi har tænkt os at leje en bil dernede.

Det skal I da gøre, men vær opmærksom på at de ikke har helt samme
opfattelse af sikkerhed, hverken for bilens tilstand eller i trafikken.
I skal sikre jer at alt er iorden og læg ikke så meget vægt på bilens indre
og til dels ydre fremtoning. "Beskidt" - "rodet" - "slasket" er ikke det der
falder først for når bilen skal lejes ud.

Vær ikke bange for at tage en prøvetur i bilen inden I siger ja til at leje
den og er der noget som helst der gør jer usikre, bed om en anden.
Udlejeren kører ofte gerne solen sort for at finde en bil til den kræsne
kunde, men det koster.

Hvis I lejer gennem de internationale eller nationale fremstår bilerne
generelt i bedre stand, men du kan sagtens finde en fuldgod bil hos den
lokale.

Husk altid at have bilens papirer og jeres kørekort med på alle køreture,
selv til det lokale marked, da de er ekstremt krakilske med bilens
oprindelse og ejerforhold hvis I skulle blive stoppet.

> Er det bedst at leje bilen her fra Danmark igennem et rejseselskab eller
skal vi vente og leje bilen dernede og derved måske spar nogle penge ??

Lej den dernede, det kan gøres billigere. (rejseselskabet gør intet gratis)

> Og hvordan er det at køre bil i Tyrkiet ?
>
> Er der andre ting angående med bil i Tyrkiet, som der er nogen der har
> erfaring med vil vi meget gerne høre om dette.

Her er lidt fra et rejsebrev fra én af vores mange rejser dernede og tit med
billeje
:
Vi har lyst til at knytte nogle bemærkninger vedr. trafikken i Tyrkiet: Én
ting må slås fast og det er at der ingen regler er, undtaget at der er
højrekørsel og det er ikke altid tilfældet. Her er et par eksempler på hvad
er helt normale foreteelser:

* Biler der overhaler ned ad bjerget i den bane der er beregnet for
overhalende biler op ad bjerget og det med en konsekvens og hyppighed der er
frygtindgydende alarmerende.

* Biler der kører nattekørsel uden baglygter, med én forlygte, lommelygte i
forruden osv. osv. (pick´N´choose)

* Tafesi (tyrkisk Fiat 131) med 7 mennesker i og der kun kunne motorbremse.
Gnisterne stod ud fra forhjulene.

* Kørsel over for rødt er helt normalt.

* "Fuld stop" skilte er kun til pynt.

* Parkering i 2 position på smalle hovedgader er helt normalt.

* Dolmus´er (minibusser) svinger og drejer ud foran alt og alle uden det
mindste hensynstagen til anden trafik.

* Hastighedsgrænser er mindste-hastighed gange 2.

* Blinklys er kun for tøsedrenge, hvorimod hornet et i brug konstant, og
formodes det eneste der ordnes med det samme hvis det skulle gå i stykker.

* Affald i bilen ordnes behændigt på den eneste rigtige måde, ud af vinduet!
Ikke sjældent har vi kørt i en sky af plastik, plastikflasker, dåser,
cigaretskodder, papir osv. fra en forankørende bil. GREAT!

* Ofte ses biler, traktorer, æselkærrer mv. kørende i modsat retning i den ½
meter krybespor der til tider findes langs vejen. Flere gange har vi set
bilister køre modsat retningen for at komme frem til et kryds eller lign, i
stedet for at køre med trafikken indtil de når et sted de kan u-svinge.

* Store reklameskilte i kryds, så enhver orientering umuliggøres.

* Lastbiler med et læs så højt at I tror det er løgn, og de er nødt til at
køre MIDT på den tosporede vej for ikke at vælte. Og det over store
strækninger!

* Kort fortalt, alt hvad er tænkeligt muligt forekommende er forventeligt,
og at al lærdom fra Danmark er stærkt generende for den tyrkiske trafik. Det
er utroligt at der ikke sker ulykker i massevis, men det skal dog bemærkes
at når ulykker så endelig sker, er det ofte meget alvorligt med masser af
kvæstede og døde. Tyrkiske biler er typisk gamle vrag uden airbags osv. og
tit sidder små børn på forsædet og ufattelig få bruger seler.

* Alligevel føler man sig ikke helt tabt og der er altid et smil og et trut
i hornet til hinanden og alle giver plads og lader hinanden komme til, selv
om man laver, efter dansk standard, hasarderet kørsel. Nu når jeg tænker
over det, er der egentlig ikke den store forskel fra at køre i Rom eller
Marsielle i forhold til ovnvt.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : Ped

Dato : 29-02-04 18:28

F.B. [3000] wrote:

> Her er lidt fra et rejsebrev fra én af vores mange rejser dernede og tit med
> billeje
> :

<snip>

Nu er det godt nok en del år siden jeg var dernede (1988), men jeg kan
100% genkende det du skrev (kunne ikke lade være med at grine!). Især i
byerne Ankara og Istanbul samt vejen imellem dem (for det meste
almindelig hovedvej dengang) var trafikken det rene anarki. Mange
bilvrag langs vejen vidnede om en tårnhøj ulykkesfrekvens. Jeg var på
motorcykel og havde derfor god plads, men jeg var glad for at jeg ikke
var i bil. Jeg kunne måske tilføje, at vejene generelt er meget brede -
langt bredere end i vestlige lande, og at der er en masse blød trafik i
rabatten eller på grusveje der løber parallelt med den asfalterede vej.
Så hvis man holder sig til de lidt mindre trafikerede veje burde der
være rimelig plads. Men dobbeltcheck hellere forsikringen, for
sandsynligheden for at få buler (eller det der er værre) er mange gange
højere end på vore breddegrader.

Men bortset fra det er Tyrkiet et kanon land, og turen i 1988 er den
bedste og mest oplevelsesrige tur hidtil.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : F.B. [3000]

Dato : 29-02-04 18:50

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse:
> [...]
> (eller det der er værre) er mange gange højere end på vore breddegrader.
>
> Men bortset fra det er Tyrkiet et kanon land, og turen i 1988 er den

Åååååhja; Tjek for guds skyld forsikringsforholdende omkring bilen.
Tegn en "fuldforsikring" da karrosseriskade er meget tænkelig, specielt hvis
I kommer til at køre i større byer.
Men igen, en del småskader er ikke noget de tager så satans tungt at der
bliver en "sag" ud af det, men alligevel vil jeg anbefale at tegne en kasko.

Jeg vil for retfærdigheds skyld nævne at jeg (vi) har kørt rigtig mange
kilometre (3-4.000) og ikke fået en eneste ridse eller bule.
Nogle af bilerne havde så mange at det heller ikke var muligt at afgøre om
det var sket før eller under lejemålet

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *nospam*

Fra : ostlov

Dato : 01-03-04 15:15

"F.B. [3000]" skrev d. 29-02-04 12:02 dette indlæg :

> [...]
tænker
> over det, er der egentlig ikke den store forskel fra at køre i Rom

Hej Anders.

Det er ikke så slem at køre bil i Tyrkiet, som det måske kunne se ud til
ved første øjekast. Når du først er ude i trafikken,finder du ud af at
det hele glider meget fint. Godtnok har de mange bilvrag kørende rundt
på vejene, men noget helt andet er at de forstår at få trafikken til at
glide. De er utrolig opmærksomme på hvad der foregår hele vejen rundt om
dem, og et lille vink eller vip med en finger kan godt betyde, giv
venligst plads og det gør man så bare-ellers giver de buler.
Men efter nu at have kørt 50 000km i Tyrkiet hvoraf ca 50% er i Izmir
(5mio) kan jeg kun sige. JEG VIL HELLERE KØRE I IZMIR END I KØBENHAVN.
Med venlig hilsen og god rejse.
Ole Østergaard www.boligityrkiet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : to-hild

Dato : 29-02-04 15:26

Hei!

I Tyrkia har de kjempefine busser og det er rimelig å reise med dem.Har ikke
hørt om noen som har leid bil.Skal man bo litt avsides da forstår jeg det,
ellers ikke.
Vi har vært mange ganger i Alanya så hvis det er noen andre spørsmål så kan
vi være behjelpelig.

Tone