Opskrift på lækre fastelavnsboller? Ikke f~
Fra : Ukendt

Dato : 28-02-04 10:59

Hejsa!
Er der nogle af jer, der ligger inde med en rigtig god opskrift på lækre
fastelavnsboller - sådan nogle med creme eller remonce eller? - og hvor
fyldet ikke løber ud under bagningen
Kunne tænke mig at glæde familien med friskbagte boller her i week-enden, så
jeg håber at få nogle gode forslag - er ikke tilfreds med min egen opskrift.

På forhånd tak.

Mange hilsner - BK

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-02-04 11:13

"BK" <POST> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
> Er der nogle af jer, der ligger inde med en rigtig god opskrift på lækre
> fastelavnsboller - sådan nogle med creme eller remonce eller?

Jeg og en flok unger har lige bagt 120 stk med opskriften på Karolines
Køkken (dog med olie i stedet for smør og i stedet for at veje mel af bruger
vi kriteriet "til det passer i konsistensen").
Cremen bestod såmænd blot af budding - en klat hindbærmarmelade i,
kakaoglasur ovenpå - og alle var glade.

- og hvor
> fyldet ikke løber ud under bagningen

Det afhænger ikke af opskriften, men af bageren. De skal bare klemmes godt
sammen og stilles oven på samlingen.
Men LIDT gratteri skal man regne med, så brug bagepapir.

Du kan også gøre det, at du bager boller af vandbakkelsesdej, skærer dem
over og kommer creme, blandet med flødeskum i - og evt. en klat syltetøj.
Glasur ovenpå eller drys med flormelis.

Hilsen Inger

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 28-02-04 12:21

"BK" <POST> wrote in message

> Er der nogle af jer, der ligger inde med en rigtig god opskrift på lækre
> fastelavnsboller - sådan nogle med creme eller remonce eller? - og hvor

24 stk.
Dej:
500 gr. hvedemel
200 gr. smør eller margarine
75 gr. gær
50 gr. sukker
1 tsk. salt
1 æg
2 dl. mælk

Fyld:
Kagecreme eller marmelade

Pynt:
Glasur af 100 gr. florsukker, 2 tsk. kakao og 2 spsk. kogende vand.

Fremgangsmåde
Mælken lunes og hældes i et fad og heri opløses gæren.
Melet og de øvrige ingredienser blandes i, og det hele æltes godt sammen til
en ensartet dej.
Dejen stilles til hævning med et klæde over på et lunt sted. - Dejen hæver
til dobbelt størrelse.
Dejen deles i 3 lige store dele, som formes til kugler og hviler 2-3
minutter.
Hver kugle rulles ud til en cirkel med en diameter på ca. 25 cm og deles i
otte lige store trekanter.
Midt på hver trekant lægges 1 tsk. kogt kagecreme eller 1 tsk. marmelade,
hvorefter de foldes til boller, vendes og sættes på bagepladen.
Bollerne tildækkes og sættes til hævning på et lunt sted til dobbelt
størrelse.
Bages på ovnens midterste rille ved 200 C i ca. 12 minutter. - Ovnen skal
have den rette temperatur fra starten.
Efter afkøling pyntes bollerne med glasur.

----

Jeg er personligt ikke særligt gode venner med de der trekanter, så jeg
ville nok snarere dele dejen i fire dele og så lave seks firkanter af hver,
så er de nemmere at samle, men det er jo en smagssag.

Og husk bagepapir - du slipper ikke helt for, at der løber noget ud.

/Anne

Fra : Maria

Dato : 28-02-04 12:51

> [...]
> Kunne tænke mig at glæde familien med friskbagte boller her i week-enden,

> jeg håber at få nogle gode forslag - er ikke tilfreds med min egen

I mandags i Go'Morgen Danmark var der en bager som lavede fastelavnsboller.
Jeg har ikke selv prøvet dem, men de så ualmindelig lækre ud. Meget i stil
med dem fra bageren og bestemt ikke fedtfattige.
http://sites.tv2.dk/opskrifter/3207.htm

Velbekomme.
MVH Maria

Fra : Rikke Mors

Dato : 28-02-04 23:03

BK wrote:
> [...]
> jeg håber at få nogle gode forslag - er ikke tilfreds med min egen opskrift.

Prøv disse
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=784
De er rigtig gode og bare de flotteste kuglerund boller, jeg nogensinde
har bagt - og rigtig nemme oven i købet.

Rikke Mors