Peter Belli er tilbage
Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-02-04 07:29

Er jeg ene om at synes den seneste PB er suveræn?

Han tabte mig for mange år siden, Kære Gamle Tog,
Ingen Regning osv. osv. - oplagte emner til hadegaver.

Bevares, han har da i de seneste år lavet respektable
ting, men i mine øjne intet der udnytter hans talent som
denne.

Ja undskyld, men jeg måtte ud med det

Ole Thomsen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 12:57

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bevares, han har da i de seneste år lavet respektable
> ting, men i mine øjne intet der udnytter hans talent som

Hej Ole

Jeg syntes det er synd at du kalder hans Dansk top hits, for oplagte emner
til hadegaver. De lidt hyggeromantiske, eller sukkersøde, er vel generelt
ikke noget, som de unge ikke rigtigt vil kendes ved, sådan har det altid
været. Med årene kommer selv de unge ( Som nu ikke mere er så unge ) så i
tanker om, at de jo heller ikke selv er udødelige, og har måske selv fået et
barn eller to, eller selv er blevet til bedste, og så har melodien nok
pludseligt en ganske anden klang. Nu kan man pludselig finde sig selv i
den. Peter Belli, har efter min mening, den samme evne som John Mogensen
havde. De kan synge en sang, så den kommer til at betyde noget, den trænger
helt ind, og er umulig at ryste ud af hovedet igen. Tænk bare på, jeg tror
det var hans første på Dansk toppen, eller hvad det nu hed dengang, ca 1965,
Helt igennem respektabel. Jeg tror halvdelen af landets befolkning, kan
ryste 1'ste vers ud af hovedet, stort set uden fejl. Ikke mange andre sange
har gjort det efter. Så hvis man skulle kalde Peter Belli noget, og det
skulle være noget specielt, så må det være " Peter Belli ".
Men det er sjovt at kigge tilbage på, Se på, dem der var fremme dengang.
De er der næsten allesammen endnu, og er stadig populære, nogle af dem,
endda mere end de nogensinde har været før. At jeg så syntes, at
pladeselskaberne i mange år, har svigtet de Danske kunstnere, er en skam.
Det kunne godt være, at Peter Belli's økonomi havde haft det bedre, og han
havde været skånet for en gældssanering eller to, hvis de havde været lidt
mere på hans side.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-02-04 20:01

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> emner til hadegaver. De lidt hyggeromantiske, eller sukkersøde, er
> vel generelt ikke noget, som de unge ikke rigtigt vil kendes ved,

Nu er hadegaver jo et meget subjektivt emne, men personligt
finder jeg PB's musik fra den periode noget af det der kommer
nærmest lummer spekulation i laveste fællesnævner. Jeg ved
godt at han selv hårdnakket påstår at det kommer fra hjertet.

Jeg er da også ked af hvis jeg dermed træder nogen over tæerne,
men det er jo når alt kommer til alt blot et spørgsmål om
personlig smag.

> Peter Belli, har
> efter min mening, den samme evne som John Mogensen havde. De kan
> synge en sang, så den kommer til at betyde noget, den trænger helt
> ind, og er umulig at ryste ud af hovedet igen.

Enig.

Netop derfor er jeg ked af hans efter min mening til tider
noget letkøbte materialevalg.

> Tænk bare på, jeg
> tror det var hans første på Dansk toppen, eller hvad det nu hed
> dengang, ca 1965, Helt igennem respektabel.

En OK fordanskning af et udmærket Kinks nummer.

> kunstnere, er en skam. Det kunne godt være, at Peter Belli's økonomi
> havde haft det bedre, og han havde været skånet for en gældssanering
> eller to, hvis de havde været lidt mere på hans side.

Jeg tror på at han havde været bedre tjent (også
økonomisk) ved at forfølge kunsten fremfor pengene.

Ole Thomsen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-04 20:24

> Jeg tror på at han havde været bedre tjent (også
> økonomisk) ved at forfølge kunsten fremfor pengene.
>
> Ole Thomsen

Hej igen Ole

Tja, det syntes jeg nu også han har gjort. Men det kan da godt være
fanskaren har skiftet lidt fra tid til anden, det kan vel være svært at
holde på alle, over så lang en årrække, det er vel snart 45 år han har været
med.

M.V.H.....Benny..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-04 21:54

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> writes:

> Nu er hadegaver jo et meget subjektivt emne, men personligt
> finder jeg PB's musik fra den periode noget af det der kommer
> nærmest lummer spekulation i laveste fællesnævner

Mnjah. Personligt tror jeg nu, at det kommer fra nødvendigheden af at
tjene penge hurtigt. Der var noget med en personlig konkurs i starten
af 80'erne og den kan meget vel have affødt sødsuppe-musikken og
Belli-parrets arbejde som bingo-værter på en københavnsk lokalkanal.

Når man skylder umulige beløb væk, må man gøre hvad som helst lovligt,
der kan trække pengene hjem. Jeg har mere ondt af ham end køberne.

Både hans tidlige og hans nuværende musik er glimrende imho, og
stammer så nok primært fra hjertet og sekundært fra den tomme
pengepung.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Ole Thomsen

Dato : 28-02-04 06:38

Peter B. Juul wrote:

> Mnjah. Personligt tror jeg nu, at det kommer fra nødvendigheden af at
> tjene penge hurtigt. Der var noget med en personlig konkurs i starten
> af 80'erne og den kan meget vel have affødt sødsuppe-musikken og

Meget fin teori, men den holder ikke helt eftersom Bellis
indtog på Dansktoppen ellerhvaddetnuheddengang skete
sidst i tresserne og først i halvfjerdserne.

"Tapre Bjørn" er muligvis en af de første i genren, jeg er
dog absolut ikke ekspert på området og noget af det
endnu tidligere synes jeg er svært at rubricere.

Ole Thomsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-04 08:52

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> writes:

> Meget fin teori, men den holder ikke helt eftersom Bellis
> indtog på Dansktoppen ellerhvaddetnuheddengang skete
> sidst i tresserne og først i halvfjerdserne.

Ja. Men indtoget skete med ting som "Bli' væk fra vores kvarter" og
den slags protestsange, der bestemt ikke hører ind under
sødsuppe-kategorien.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-04 21:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m23c8vwsii.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
> The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Det første i Dansk top regi jeg kan finde, er. Ca 1965 Helt igennem
respektabel. 1966 Ulven Peter. 1967 Hvis jeg var arbejdsløs, 1968
Ob-la-di-ob-la-da. Siden er det jo blevet en næsten endeløs række af gode
melodier. Personligt syntes jeg, at han virkeligt har forstået at sikre
sig, at der har været numre så vidt forskellige, at det skulle have været
muligt, at holde på alle. F.eks 1981 Er det sådan ?, som jeg syntes helt
igennem er et stærkt album. Så hvis nogen har følt den bløde periode som
trykkende, kan det måske skyldes, at der blev fokuseret for meget på det
nummer der nåede Dansk toppen, at man rent overså resten af albummet. Men
jeg tror også, at han blev markedsført meget dårligt af sit pladeselskab.
Det er lidt lettere at se for mig nu, med internet, hvordan visse plader kan
være umulige at støve op her i det nordlige Jylland, men sælges for en 10'er
i TP musikmarked.

M.V.H.....Benny..

Fra : Hans Huttel

Dato : 03-03-04 13:23

Ole Thomsen skrev:

> [...]
>
>Bevares, han har da i de seneste år lavet respektable
>ting, men i mine øjne intet der udnytter hans talent som

Jeg har også været meget skeptisk over for Peter Belli, netop fordi jeg
følte at han forvaltede sit enorme talent usædvanligt dårligt, men nu er
jeg - som Ole - ved at skifte mening.

For mig var det Peter Bellis numre på albummet "Konger for en aften",
der gjorde udslaget. "Konger for en aften" er lavet i samarbede med Ivan
Pedersen og den sørgeligt oversete Stephan Grabowski, der har skrevet og
arrangeret alle numrene på dette fine popalbum.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/