hvad betyder antiinflammatoriske egenskabe~
Fra : Steen

Dato : 27-02-04 10:18

Hej,

jeg har en tandpasta, som har denne egenskab.

Desværre ved jeg ikke hvad det betyder.

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig

m.v.h.

Steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-02-04 10:58

"Steen" <asmus_u2@slet.mailme.dk> skrev

> jeg har en tandpasta, som har denne egenskab.
>
> Desværre ved jeg ikke hvad det betyder.

En inflamation er en betændelseslignende tilstand, altså immunforsvarets
reaktion på noget det tror er en infektion.
Dog er der i en inflamatorisk tilstand ingen udefrakommende
bakterie/vira/svamp.

Nå tandpastaen angives til at have antiinflamatoriske egenskaber, er den
således i stand til at dæmpe immunforsvarets funktion. I dette tilfælde
tænkes nok på blister.

Mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 13:41

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
>
> Nå tandpastaen angives til at have antiinflamatoriske egenskaber, er den
> således i stand til at dæmpe immunforsvarets funktion. I dette tilfælde

Det er ikke helt korrekt. En inflammation kan godt være forårsaget af
bakterier eller svampe.
Citat fra Klinisk Ordbog 15. Udgave; Munksgaard. "Betændelse, inflammation:
et kompleks af processer der opstår i bindevæv som organismens lokale
reaktion på cellebeskadigelse. Betændelse kan fremkaldes af levende
mikroorganismer (fx bakterier, svampe) samt af fysiske og kemiske
påvirkninger, fx varme, kulde, traumer, ioniserende stråler, fremmedlegemer
(herunder infarkter), syrer, baser."

Det er umuligt at sige, hvordan den tandpasta har en anti-inflammatorisk
effekt, hvis den har det, uden at kende indholdsstofferne. Men at dæmpe
immunforsvarets funktion er ganske sikkert ikke, hvad den gør, det er ikke
den måde man angriber en inflammation på.

Mvh J.Ragnar

Fra : Steen

Dato : 27-02-04 13:53

On Fri, 27 Feb 2004 13:40:55 +0100, "J. Ragnar" <ragnar at pharmacist
dot dk> wrote:

> [...]
>immunforsvarets funktion er ganske sikkert ikke, hvad den gør, det er ikke
>den måde man angriber en inflammation på.

Den indeholder dette, hvis det siger jer noget

Aloe badedsis
Sorbitol
Hydrated silica
Glycerin
Sodium lauryl sulfate
Carrageenan
Aroma
Sodium saccarin
Propolis cera
Sodium benzoate

CI 75810

m.v.h.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-04 14:24

"Steen" <asmus_u2@slet.mailme.dk> wrote in message

> Den indeholder dette, hvis det siger jer noget
>
> Aloe badedsis
Det er ikke noget stof, men en plante, som hedder Aloe Barbadensis, også
kaldet Aloe Vera. Den er tilskrevet adskillige mulige og umulige egenskaber
og det er givetvis denne plantes indhold producenten af tandpastaen primært
tilskriver den anti-inflammatoriske effekt.
> Sorbitol
Sødemiddel
> Hydrated silica
Slibemiddel
> Glycerin
Konsistenshjælpemiddel/Stabilisator
> Sodium lauryl sulfate
Sæbe
> Carrageenan
Konsistenshjælpemiddel/Stabilisator
> Aroma
Ja, Aroma som i lugt/smag
> Sodium saccarin
Sødemiddel
> Propolis cera
Propolis, som er et mix produkt af materiale som bier indsamler fra pollen
og et sekret fra bier, er traditionelt blevet anvendt som antibiotika og
anti-inflammatorisk middel i Østeuropa. Evidensen derfor er dog også ringe.
> Sodium benzoate
Konserveringsmiddel
> CI 75810
Farvestof (Chlorophyllin-kobber komplex)

Sandsynligheden for at denne tandpasta skulle have en effekt er tilstede,
men da det højst sandsynligt er karakteriseret som et kosttilskud findes der
ingen dokumentation for hverken renhed, bivirkninger eller effekt. At de
skriver at den har anti-inflammatoriske egenskaber er ligefrem ulovligt
jævnfør fødevarelovgivningen, men det ville ikke være et enestående
tilfælde.

Mvh J. Ragnar

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-04 01:10

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev

> Det er ikke helt korrekt. En inflammation kan godt være forårsaget af
> bakterier eller svampe.

Ok, men jeg forstår så ikke hvorfor den kaldes inflamation og ikke
infektion, i de tilfælde hvor der ER en inficerende mikro organisme.

Mvh.

Fra : Ulvir

Dato : 28-02-04 10:35

> Ok, men jeg forstår så ikke hvorfor den kaldes inflamation og ikke
> infektion, i de tilfælde hvor der ER en inficerende mikro organisme.

En infektion behøver ikke være betændt, men en betændelse er altid
inficeret.
Infektion- at være smittet
Inflammation- at være betændt

Ulvir.

Fra : arc@na

Dato : 28-02-04 21:31

"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in news:404060ae$0$95032
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> En infektion behøver ikke være betændt, men en betændelse er altid
> inficeret.
> Infektion- at være smittet
> Inflammation- at være betændt

Korrekt!

--
There's no place like 127.0.0.1
Med venlig hilsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-04 22:08

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev

> En infektion behøver ikke være betændt, men en betændelse er altid
> inficeret.
> Infektion- at være smittet
> Inflammation- at være betændt

Hmm. hvordan vil i så omtale en autoimmun inflamation, den er jo ikke
betændt?

Mvh.

Fra : Ulvir

Dato : 29-02-04 00:14

> Hmm. hvordan vil i så omtale en autoimmun inflamation, den er jo ikke
> betændt?

Ved autoimmun sygdom forstås en kronisk forløbende betændelsessygdom, der
kendetegnes ved vævsskade og en fremtrædende forekomst af antistoffer rettet
mod egne vævsbetændelse.
Disse sygdomme findes der rigtig mange af, bl.a. Addisons sygdom,
gigtfeber, leddegigt, rheumatoid artritis og kronisk aktiv hepatitis.
Sådan ville jeg omtale en autoimmun inflammation.
Flere informationer findes hos Serum Instituttet:
http://www.serum.dk/sw307.asp

Regards/venlig hilsen- Ulvir.