Er jeg blevet snydt?
Fra : Kim2000

Dato : 26-02-04 11:56

Mit Geforce 4 ti-4200 stoppede med at virke, efter at have fundet ud af at
netfirmaet var konkurs og at mit kort var parrallel import, skulle jeg have
et nyt.

Min forhandler solgte mig derfor et GeforceFX 5200 til 649,- kr. , som han
beskrev "det er nogenlunde ligeså hurtigt som Geforce4 ti-4600". Det gav
efter hans mening (og min) ikke meget mening at købe ret meget mere når min
cpu er durun 1.1

Alligevel synes jeg min computer er blevet sløvet i forhold til tidligere,
er det min fantasi eller er FX 5000 kortet langsommere end mit ti-4200?

Mvh
Kim

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-02-04 12:23

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Alligevel synes jeg min computer er blevet sløvet i forhold til tidligere,
> er det min fantasi eller er FX 5000 kortet langsommere end mit ti-4200?

FX5200 er en hel del langsommere end TI-4200, så du er blevet snydt godt og
grundigt.
FX5200 kan sammenlignes med et GF MX440 af den lidt hurtigere slags.
TI-4200 kan sammenlignes med et ATI Radeon 9500 (sådan cirka, hæng mig ikke
lige op på det).

En duron 1.1 burde nu også sagtens kunne få glæde af et TI-4200, så hvad
sælgeren lige har gang i ved jeg ikke, men han skal ihvertfald lige
undersøge sit bagland inden han prakker nogen noget på.

Mvh
Benjamin

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-02-04 12:24

> [...]
> er det min fantasi eller er FX 5000 kortet langsommere end mit ti-4200?

Ja et GeforceFX 5200 er ikke hurtigere end et GF2TI/GF3

Kurt

Fra : Villy Jensen

Dato : 26-02-04 12:25

> [...]
> beskrev "det er nogenlunde ligeså hurtigt som Geforce4 ti-4600". Det gav
> efter hans mening (og min) ikke meget mening at købe ret meget mere når

GeforceFX 5200 er langtfra at sammenligne med Geforce4 ti-4600!
FX 5200 understøtter ganske vist DX 9, men 'motoren er spinklere'.

Læs onkel Tom's sammenligning på:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20031229/index.html

Jeg er dog enig med din forhandler i at FX 5200 passer meget godt til din
CPU.

Alternativt kan man nok finde et GF4TI4200 til omkring en tusse - de er ikke
helt væk fra markedet endnu.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Morten Jensen

Dato : 26-02-04 12:27

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> er det min fantasi eller er FX 5000 kortet langsommere end mit ti-4200?

Jeg er bange for det ikke er din fantasi....

ti 4xxx kan i mange spil (hvis det er det du mener) snildt måle sig med fx
5600 (ultra) og radeon 9600 pro (hvis de ikke lige er direct x9)

et 5200 egner sig kun til "skrivebordsarbejde" - spørg din forhandler hvor
han har set andet henne!

vh,
Morten

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-02-04 14:29

> [...]
> er det min fantasi eller er FX 5000 kortet langsommere end mit ti-4200?

FX 5200 svarer til et Geforce 2 GTS med Dx9 understøttelse.
Altså en hel del langsommere end det du havde før.

Fra : Kim2000

Dato : 26-02-04 19:34

> Altså en hel del langsommere end det du havde før.

Tak for alle svarene.
Det er da træls, jeg fortalte ham direkte det skulle afløse mit ti-4200
kort, så det er rigtig irriterende. Jeg har nemlig et bundkort der kan
trække helt op til en atlonxp 2 Ghz, men med det grafikkort kan det vel slet
ikke betale sig at overveje at købe en ny cpu?

Kim

Fra : JoOngle

Dato : 26-02-04 19:57

> [...]
slet
> ikke betale sig at overveje at købe en ny cpu?

Nu se DET kommer jo an på hvilke spil du har tænkt dig at spille.
F.eks Flightsimulator 2003-2004 etc. ville jo kræve mere af
din CPU end dit grafikkort (afaik)....og der har du en klar
fordel hvis du køber en hurtigere cpu. Ram spiller også ind
i det hele, og ikke mindst hvordan du har sat din bios/bundkort
op til at spille med ram/agp/processorbus etc..

Held og lykke videre.

Btw: hvis du er til spil så sælg det grej du har der og
køb dig en Fx5950 eller Radeon 9800XL/Pro, 1 Gig ram
og en Xp2500 (overclocket til 3200+ med den rette ram)
så er du godt kørelig for overskuelige penge.

Mvh
JoOngle

Fra : Martin Franch

Dato : 26-02-04 20:13

Min forhandler solgte mig derfor et GeforceFX 5200 til 649,- kr. , som han
> beskrev "det er nogenlunde ligeså hurtigt som Geforce4 ti-4600".

Hej - du har vel 14 dages returret under alle omstændigheder, og hvis de er
gået så forelæg for ham at hans rådgivning har været forkert. Så bør du
kunne få det byttet til et andet og hurtigere kort ( selvfølgelig skal du
betale prisdifferencen ). Men snak med forhandleren...
Mvh Martin Franch

Fra : N´far

Dato : 26-02-04 20:39

"Martin Franch" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne få det byttet til et andet og hurtigere kort ( selvfølgelig skal du
> betale prisdifferencen ). Men snak med forhandleren...

Go´ ide. Evt. 649.- Kr. for et gl. kort.

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-02-04 21:29

> [...]
> kunne få det byttet til et andet og hurtigere kort ( selvfølgelig skal du
> betale prisdifferencen ). Men snak med forhandleren...

De 14 dages returret gælder kun ved fjernkøb. (eks. via internet)
Hvis det ikke er fjernsalg er der ingen returret.
Men jeg vil mene at forhandleren har givet dårlig rådgivning i forbindelse
med købet.

Fra : Kim2000

Dato : 26-02-04 22:51

> [...]
> kunne få det byttet til et andet og hurtigere kort ( selvfølgelig skal du
> betale prisdifferencen ). Men snak med forhandleren...

Jeg tror jeg tager ned til ham i morgen, men jeg tror nu ikke på det giver
det helt store, men måske vil han slå et par hundreder af et andet kort. Jeg
har handlet der utallige gange, så jeg tvivler på han har gjort det i "ond
tro", så det er under alle omstændigheder værd at tage en snak med ham. For
dårlig rådgivning er det i hvert fald.

Fra : Martin Franch

Dato : 26-02-04 23:15

> Jeg tror jeg tager ned til ham i morgen, men jeg tror nu ikke på det giver
det helt store ... [snip]

Hej - du er en god kunde og du har købt "en bil du fik af vide havde en 2
liters motor og så er det kun en 1.4 liters når du kommer hjem".
Du må gerne være lidt mere forudrettet end du lyder !
Ha´ nu en attitude af at det er en selvfølge at du kan købe et bedre kort og
modregnet prisen på det kort du har købt under forkerte forudsætninger !

Held og lykke - og lad os lige høre hvad det blev til....
Mvh Martin Franch

Fra : N´far

Dato : 27-02-04 07:49

> [...]
> modregnet prisen på det kort du har købt under forkerte forudsætninger !
>
> Held og lykke - og lad os lige høre hvad det blev til....

Jeg fik en 9200 med posten og byttede den 10 dage efter igen - uden at få
noget som helst brok fra min større midtjydsk forhandler. Begrundelsen " for
langsom " var nok.
Mvh.

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-04 16:59

> Min forhandler solgte mig derfor et GeforceFX 5200 til 649,- kr. , som han
> beskrev "det er nogenlunde ligeså hurtigt som Geforce4 ti-4600". Det gav

Jeg pillede i dag kortet ud og tog det med ned til forhandleren, han virkede
helt overrasket, og erklærede med det samme at hvis han havde sagt det eller
givet det indtryk så var det forkert. Han mente vi måtte have snakket forbi
hinanden, og det er selvfølgelig muligt. Anyway, han var villig til at finde
en løsning.

Løsningen hed, at han tog kortet tilbage for 500,- og at jeg købte et
GeForce FX 5600 XT, der skulle være stærkere end ti-4200'eren, men først
ville folde sig helt ud når jeg fik nyt bundkort med 8 x agp og hurtigere
cpu (i mit tilfælde når Doom 3 kommer). Så nu håber jeg bare ikke jeg blev
snydt (igen)

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-02-04 17:41

> [...]
> cpu (i mit tilfælde når Doom 3 kommer). Så nu håber jeg bare ikke jeg blev

Det lydder nu OK - Jeg synes at det er en fin løsning!

Mvh Villy [2830]
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-04 17:49

> Det lydder nu OK - Jeg synes at det er en fin løsning!

Prøv at google, eller se på 3dmark sammenligninger for FX5600 XT og
FX5200....
Det er en skod-deal imho...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-04 17:48

> [...]
forbi
> hinanden, og det er selvfølgelig muligt. Anyway, han var villig til at

Han prøvede sikkert bare på at snakke udenom så han undgik at give dig alle
pengene tilbage...

> [...]
> cpu (i mit tilfælde når Doom 3 kommer). Så nu håber jeg bare ikke jeg blev

FX 5600 XT er _meget_ langsommere end et TI-4200, faktisk er det ikke meget
bedre end et FX 5200, hvis det da er det overhovedet (Det jeg har fundet
tyder faktisk på at FX 5200 er _hurtigere_ end 5600 XT!)!
Hos Nvidia betyder "XT" at kortet er den langsomste i serien, hvor det hos
ATI betyder det er den hurtigste...

Du vinder ikke noget ved at køre 8xAGP fremfor 4xAGP (Uanset hvilket
grafikkort du har!)... Derimod skal det nok hjælpe når du får DDR-RAM og en
føjere FSB...

Gå ned og få alle pengene tilbage og så bestil noget ordentligt på nettet,
f.eks:

Geforce FX5900 XT
Radeon 9600 Pro/XT

Brian

Fra : Kim2000

Dato : 01-03-04 17:10

> Hos Nvidia betyder "XT" at kortet er den langsomste i serien, hvor det hos
> ATI betyder det er den hurtigste...

Jeg tog mit kort under armen og spurgte ham om han selv synes det var god
rådgivning at forklare at XT er lig med den hurtigste type kort.

> Gå ned og få alle pengene tilbage og så bestil noget ordentligt på nettet,
> f.eks:
>
> Geforce FX5900 XT
> Radeon 9600 Pro/XT

Jeg fortalte ham så at at Radeon kortene jo ikke kun scorede højere, men
meget højere, vi var endda inde på toms hardware guide, og han måtte da
indrømme at nvidia var langsommere end radeon, og at kortene ikke var meget
stærkere end ti-4200. Hos ham kostede radeon 9600 altså bare 3400,- og da
jeg ønskede pengene tilbage blev det høfligt afvist og det kan han jo med
lovgivningen i hånden desværre godt gøre. Og så ved man da at ens loyalitet
fremover er ikke-eksisterende overfor den butik.

Eneste plus var at han havde en Athlon XP 2600+ som skulle udskiftes fra en
demomaskine i slutningen af måneden og den kunne jeg godt købe for hundrede
kroner (altså i næste måned), så det må vel siges at være meget godt - trods
alt.

Jeg tror faktisk ikke han vidste det med XT, han virkede i hvert fald noget
overrasket, men det hjælper jo ikke rigtig mig, men mon ikke det med cpu er
en slags dårlig samvittighed der kom til udtryk?

Kim

Fra : R.Balle

Dato : 01-03-04 17:46

> [...]
er
> en slags dårlig samvittighed der kom til udtryk?

Hej Kim,
Hvis jeg ville være dig, så ville jeg købe denne der CPU til en hund, glemme
sagen og bruge dit kort så længe du er tilfredse med det (det skriver du
jo). Hvis du så pt. vil udskifte kortet med en bedre - ja, så har du et
relativt nyt kort med en relativ ny kvittering.
(Din 4200 var altså lidt ældre - og defekt ...)
Brugtmarkedspris på dit nye kort er i dag, vil jeg gætte på, omkr.
300-400.-Kr..
Så - det er da ik så galt, synes jeg. Speederen i bunden - spil GTA 3 !
Mvh.

Fra : Kim2000

Dato : 01-03-04 18:00

"R.> Hvis jeg ville være dig, så ville jeg købe denne der CPU til en hund,
glemme
> sagen og bruge dit kort så længe du er tilfredse med det (det skriver du

Ja, det bliver også enden på, det kan godt være jeg er blevet "snydt", men
trods alt føler jeg ikke han har gjort det bevidst og det betyder altså en
hel del for mig.

Fra : Madsen

Dato : 27-02-04 17:54

On Fri, 27 Feb 2004 16:58:55 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> [...]
>cpu (i mit tilfælde når Doom 3 kommer). Så nu håber jeg bare ikke jeg blev

Jeg kender ikke FX5600 XT, men XT betyder at det er den langsomste
model i serien. Ifølge TomsHardware er FX 5600 dog en smule hurtigere
end dit gamle TI 4200 kort, men hvor meget det XT så trækker ned
ved jeg ikke.

Desuden vil AGPx8 ikke gøre den store forskel. Der er kun få procents
forskel i ydelsen på AGPx4 og x8. Det store ryk kommer først når vi
skifter til den nye type PCI port. ( kan ikke lige huske hvad den
hedder )

mvh Madsen

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-04 19:51

> Jeg kender ikke FX5600 XT, men XT betyder at det er den langsomste
> model i serien. Ifølge TomsHardware er FX 5600 dog en smule hurtigere

Det er jo ikke nemt at blive klog på det her, du siger XT er langsomt, Brian
siger jeg skal købe noget ordentlig; 5900XT. Altså igen bogstaverne XT.

Og til Brian: Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Geforce FX5900 XT og
Radeon 9600 Pro/XT er langt bedre, men prisen (fra 2500,-) er jo milevidt
fra det 1100 kroners kort jeg har købt.

Jeg har forresten 512 mb DDR ram på et K7S5A bundkort, her kunne jeg godt
købe en Athlon 2600 cpu, men forhandleren virkede overbevisende da han
forklarede hvorfor jeg ville ende med at fortryde det, han mente det var
mere fornuftigt at spare lidt mere sammen og købe nyt bundkort og cpu om 3-4
måneder, og grafikkortet mente han kunne holde cirka 1-1½ år før det var
forældet. Jeg synes det lyder meget fornuftigt eller er jeg på vildspor?

Fra : Madsen

Dato : 27-02-04 21:45

On Fri, 27 Feb 2004 19:51:02 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>Det er jo ikke nemt at blive klog på det her, du siger XT er langsomt, Brian
>siger jeg skal købe noget ordentlig; 5900XT. Altså igen bogstaverne XT.

Når vi snakker Nvidia kort, så er XT modellerne de langsomste.
Lad od bare sige at hos Nvidia står XT for eXtremt Træg.
De hurtigste Nvidia kort har betegnelsen Ultra hæftet på navnet.

Hos Radeon kortene er XT versionerne derimod de bedste og
SE modellerne er de langsomste. Det kan godt være lidt forvirrende.
Måske din forhandler har fået blandet begreberne sammen.

>Og til Brian: Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Geforce FX5900 XT og
>Radeon 9600 Pro/XT er langt bedre, men prisen (fra 2500,-) er jo milevidt
>fra det 1100 kroners kort jeg har købt.

Et Radeon 9600 XT kort koster ikke 2500 kr. Det kan skam nemt fås til
det halve eller endda mindre. Jeg købte f.eks. selv et Radeon 9600 XT
med 256 MB RAM for 1249 kr i sidste uge. Jeg har siden set et
tilsvarende kort til omkring 1100 kr
Og et Radeon 9600 XT er altså en rimelig kraftig sag der kan trække
selv de tungeste spil uden at blive forpustet.

> [...]
>måneder, og grafikkortet mente han kunne holde cirka 1-1½ år før det var
>forældet. Jeg synes det lyder meget fornuftigt eller er jeg på vildspor?

Tjae, jeg kører selv med en AMD 2400XP (2 GHz) og med 512 MB RAM
og det er rigeligt til de tunge spil i et stykke tid endnu.

mvh Madsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-02-04 22:06

"Madsen" <Madsen@pxoxrxtxaxlxexn.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tjae, jeg kører selv med en AMD 2400XP (2 GHz) og med 512 MB RAM
> og det er rigeligt til de tunge spil i et stykke tid endnu.

Ja et 9600 XT, en god Barton størrelse og en pæn sjat RAM på et Nforce2
bundkort (ABIT NF7-S) så er man sikret et godt stykke ud i fremtiden, i
hvert fald så længe der bliver produceret 32 bit CPU'er.

Mvh
Benjamin

Fra : Brian Lund

Dato : 27-02-04 22:22

> Det er jo ikke nemt at blive klog på det her, du siger XT er langsomt,
Brian
> siger jeg skal købe noget ordentlig; 5900XT. Altså igen bogstaverne XT.

Jep, det er rigtigt nok, men FX 5900 er den (næst-)hurtigste serie i Nvidias
FX serie (Med undtagelse af 5950 som er en aaanelse hurtigere)... Så når jeg
anbefaler 5900 XT, er det fordi det er det langsomste, hurtige kort... - FX
5600 XT er så det langsomste mellemste kort, og det gøre jo noget af en
forskel ;)

> Og til Brian: Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Geforce FX5900 XT og
> Radeon 9600 Pro/XT er langt bedre, men prisen (fra 2500,-) er jo milevidt
> fra det 1100 kroners kort jeg har købt.

Undskyld, men hvor helvede har du de priser fra???

Du sidder her og poster på en nyhedsgruppe, men har du aldrig besøgt
www.edbpriser.dk???

Et Radeon 9600 Pro kan fås for lige under 1000 kr, et FX 5900 XT kan fås for
omkring 1500 kr...

Et FX 5600 XT koster fra 700 kr og opefter...

> [...]
> måneder, og grafikkortet mente han kunne holde cirka 1-1½ år før det var
> forældet. Jeg synes det lyder meget fornuftigt eller er jeg på vildspor?

Et 5600 XT er allerede forældet, det var det allerede da det blev opfundet,
hvis du spørger mig ;)

Den billigste løsning (ang. CPU) er selvfølgelig bare at købe en CPU og
sætte i dit bundkort, jeg ville nok holde mig til en 2400+, den koster 490
kr, hvor en 2600+ (Den med 266 FSB!) koster 739 kr... Du vil nok kunne mærke
en stor forbedring på den opgradering fra din Duron!
Jeg gik selv fra en Duron 1200 til en 2200+ og nu kører alt perfekt (Med et
Radeon 9500 Pro, som ydelsesmæssigt svarer ca. til et 9600 XT)

5~600 kr til CPU er jo ikke nogen stor investering, så sådan en ville jeg
nok købe nu hvis jeg var dig, og så vente med at opgradere til det bliver
"nødvendigt" igen - Og der går nok et halvt års tid, mindst...

Brian

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-04 23:06

> Undskyld, men hvor helvede har du de priser fra???

Jeg gik ind på edbpriser og søgte under 9600 og derefter 5900, jeg finder
altså ikke noget der er under de priser jeg oplyste. Hvis jeg laver noget
forkert lytter jeg meget gerne, så jeg ikke (igen?) betaler for meget.

> Et Radeon 9600 Pro kan fås for lige under 1000 kr, et FX 5900 XT kan fås
for
> omkring 1500 kr...

Jeg kan altså ikke finde det... hvad laver jeg forkert? Jeg taster adressen,
derefter søger jeg hardware og derfter grafikkort og skriver så 5900 og
bagefter 9600.

> 5~600 kr til CPU er jo ikke nogen stor investering, så sådan en ville jeg
> nok købe nu hvis jeg var dig, og så vente med at opgradere til det bliver
> "nødvendigt" igen - Og der går nok et halvt års tid, mindst...

Jeg har selv overvejet det, du mener altså det vil give mere mening end at
vente og købe noget rigtig stort, eller ender jeg med at betale for meget
iforhold til den ekstra ydelse jeg så får?

Fra : Madsen

Dato : 28-02-04 01:42

On Fri, 27 Feb 2004 23:06:04 +0100, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

>Jeg kan altså ikke finde det... hvad laver jeg forkert? Jeg taster adressen,
>derefter søger jeg hardware og derfter grafikkort og skriver så 5900 og
>bagefter 9600.

Prøv lige at klikke på den røde "Avanceret søgning" knap.

Vælg så i Chipset menuen hvilken type kort du vil kigge på
og klik så på Søg. Så vælter det frem med kort af netop den
type du ber om. F.eks. finder den Radeon 9600 XT kort
til kun 999 for 128 MB udgaven og 1149 for 256 MB udgaven.

Det billigste Nvidia 5900 XT kort kan fåes til 1459

mvh Madsen

Fra : Kim2000

Dato : 28-02-04 12:02

> Det billigste Nvidia 5900 XT kort kan fåes til 1459

Jeg kan i hvert fald se det er en jungle Når det ene koster 1500 og det
andet 4500 og de umiddelbart ser ens ud, så næste gang må det vist handle om
at læse toms hardwareguide og se på benchmarch.

Men umiddelbart synes jeg da ikke det ser ud til jeg er blevet direkte
snydt. Kortet virker i hvert fald fint, mit GTA 3 kører i 1024x768 med 32
bit, så ser godt ud, det samme gør postal 2 og nogle andre spil, og mit DTP
arbejde i Publisher kører også fint, så skodhandel synes jeg ikke, men det
kan da godt være jeg kunne have fået 10% mere kort for de samme penge, men
okay, så har jeg lært det til næste gang.

Tak for rådene til alle, jeg har en bedre computer nu end da jeg gik ind i
gruppen

Kim
(Jeg har forøvrigt nogle benchmarch, som skriver som ny tråd)

Fra : Brian Lund

Dato : 28-02-04 14:06

> Jeg gik ind på edbpriser og søgte under 9600 og derefter 5900, jeg finder
> altså ikke noget der er under de priser jeg oplyste. Hvis jeg laver noget
> forkert lytter jeg meget gerne, så jeg ikke (igen?) betaler for meget.

Det har du jo allerede fået svar på nu; avanceret søgning :)

> Jeg har selv overvejet det, du mener altså det vil give mere mening end at
> vente og købe noget rigtig stort, eller ender jeg med at betale for meget
> iforhold til den ekstra ydelse jeg så får?

Jeg kan med min egen erfaring fortælle hvor meget den FSB betyder, jeg gik
fra en Duron 1200 til en Tbred 2200+ (1800 MHz), og der er et kæmpespring i
performance på de to CPUer! :)

Så ja, en ny CPU ville gøre underværker...

Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-02-04 01:14

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> performance på de to CPUer! :)
>
> Så ja, en ny CPU ville gøre underværker...

Husk at dit spring ikke kun er i FSB og MHz, det er også cache.

En Tbred har 256 KB cache en Duron har 64 KB.

Men ydelsen stiger også jo højere man FSB man kan opnå.
Kører selv 225 MHz FSB (450 MHz DDR).
Processoren jeg kører med er specificeret til 133 MHz (266)