Ny systemdato
Fra : Anja Egebjerg

Dato : 25-02-04 22:35

Hejsa

Ved nogen her, hvordan jeg ændrer min systemdato? Datoen i Windows er
korrekt.

Mvh

Anja

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-02-04 23:11

Anja Egebjerg wrote:
> Hejsa
>
> Ved nogen her, hvordan jeg ændrer min systemdato? Datoen i Windows er
> korrekt.

Det ændres i din maskines BIOS setup-program som man typisk starter ved
at trykke DEL når maskinen gør dig opmærksom på at man kan (skriver det
på skærmen). Der kan stå "Press DEL for setup" el. lign.

Der er kun een tid i sådan en maskine og det er uret i maskinen. Det går
hele tiden, også når maskinen er slukket.

Når Windows starter sætter den "sin" tid efter maskinens ur.

Uret holdes i live af et batteri i maskinen, men som med alle andre
batterier kan dette også blive fladt. Det vil afstedkomme at datoen er
f.eks. 1/1-1970 eller lignende hver gang du starter maskinen.

Er det tilfældet skal du blot skifte batteriet ud.

Er tiden "næsten" rigtig, kan det være et tidszonespørgsmål eller et
dårligt ur/næsten fladt batteri.

Nu skriver du ikke yderligere om problemet så ovenstående er kun bud.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-02-04 23:17

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> crashed Echelon writing

> Der er kun een tid i sådan en maskine og det er uret i maskinen. Det går
> hele tiden, også når maskinen er slukket.
>
> Når Windows starter sætter den "sin" tid efter maskinens ur.

Når du ændrer tiden i Windows ændrer du da også CMOS tiden og vica versa?!

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 25-02-04 23:44

Bjarke Andersen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> crashed Echelon writing

> Når du ændrer tiden i Windows ændrer du da også CMOS tiden og vica versa?!

/Jeg/ ændrer ikke tiden i Windows da jeg ikke bruger Windows

Jeg mente ikke at der var grund til at overkomplicere tingene.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-02-04 00:53

> /Jeg/ ændrer ikke tiden i Windows da jeg ikke bruger Windows
>
> Jeg mente ikke at der var grund til at overkomplicere tingene.

Næh, men spørger bruger windows og du svarer dog også reelt på hendes
spørgsmål, jeg stiller mig bare lidt tvivlende overfor svaret da jeg mener
at "OSets" ur dermed også vil ændre CMOS uret, og hvis jeg har ret derfor
ikke kan se hvorfor der skulle være brug for at ændre CMOS tiden, hvilket
så ville være et helt andet spørgsmål som skal stilles til Anja.

--
Bjarke Andersen