surdej
Fra : Zilly ink

Dato : 24-04-01 22:31

Hvordan laver man selv en sådan??
---
Flemming

http://home.worldonline.dk/~flem/main_page.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-04-01 23:59

Zilly ink skrev:

> Hvordan laver man selv en sådan??

I teorien blander man bare mel og vand, og måske en smule salt, sammen
og lader blandingen stå nogle dage ved stuetemperatur. Der er oven i
købet folk som har fået umanérligt gode surdeje ud af det på den måde
- jeg tænker specielt på Carl Griffith's "1847 Oregon Trail Sourdough"
(se <http://home.att.net/~carlsfriends/>).

I praxis kan det bedre betale sig at få en stikling af en surdej der
har været aktiv og bagt med igennem lang tid - fx fra Carls venner.

Der findes en surdejs-faq på engelsk. Den vedligeholdes af Darrell
Greenwood og bor på <http://www.nyx.net/~dgreenw/sourdoughfaqs.html>.

Endvidere er der Joan Ross' "Sourdough Primer" med mange gode tips,
opskrifter og billeder: <http://www.pipeline.com/~rosskat/wizzi.html>.

// Klaus

Fra : /arcana

Dato : 25-04-01 21:44

"Klaus Alexander Seistrup" <kas@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> købet folk som har fået umanérligt gode surdeje ud af det på den måde
> - jeg tænker specielt på Carl Griffith's "1847 Oregon Trail Sourdough"

Det kan du altså ikke være bekendt - nu skal jeg ud og købe en bageovn,
fordi du har sat mig griller i hovedet...

--
/arcana