The Passion of the Christ - manuscript?
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 14:06

Er det bare mig der er en spade til Google, eller er scriptet til The
Passion ikke blevet smidt op nogen steder endnu?

/Jesper

Fra : Christina Estrup

Dato : 25-02-04 14:56

Jesper Winding wrote:
> Er det bare mig der er en spade til Google, eller er scriptet til The
> Passion ikke blevet smidt op nogen steder endnu?

De, der plejer at lægge manuskripter ud på nettet, har måske ment, at der
ikke var det store publikum til det. Der er jo ikke så hulens mange, der
mestrer aramæisk, hebraisk og latin på et niveau, hvor de ville få glæde af
det.
--
Christina Estrup

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 15:11

"Christina Estrup" <klawz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke var det store publikum til det. Der er jo ikke så hulens mange, der
> mestrer aramæisk, hebraisk og latin på et niveau, hvor de ville få glæde

Jeg går stærkt ud fra, at der ud for de gamle ord har været oversættelser så
skuespillerne vidste hvordan de skulle agere Det virker bare underligt
at en film med så meget kontravers omkring sig ikke har fået scriptet
lækket...

/Jesper

Fra : Christina Estrup

Dato : 25-02-04 19:48

Har du for øvrigt set, hvem der står som en af forfatterne til bogen bag
filmen på IMDB?

http://www.imdb.com/name/nm0323689/

Der er nogen, der har humor. Jeg venter med spænding på, at der bliver lagt
et billede af ham op.
--
Christina Estrup

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-02-04 21:04

> [...]
> filmen på IMDB?
>
> http://www.imdb.com/name/nm0323689/
>
> Der er nogen, der har humor. Jeg venter med spænding på, at der bliver

Det er sgu fair nok...

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 21:59

Stadig ingen der ved noget? Hvor plejer i at hente scripts - eller hvis i
ikke gør - kender i så nogle gode steder?

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 22:12

Christina Estrup wrote:
> Har du for øvrigt set, hvem der står som en af forfatterne til bogen bag
> filmen på IMDB?
>
> http://www.imdb.com/name/nm0323689/

Det er Gud. Hvor ser du, at han er forfatter til bogen bag filmen? For
"The Passion of the Christ" står der kun disse to under Writing credits:
Benedict Fitzgerald    screenplay
Mel Gibson       screenplay

Er det ikke der, man ser det?

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-02-04 22:34

Rocco Timberlake wrote:

> Det er Gud. Hvor ser du, at han er forfatter til bogen bag filmen? For
> "The Passion of the Christ" står der kun disse to under Writing credits:
> [...]

Han er blevet fjernet derfra igen.

/David

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-02-04 22:41

David Rasmussen skrev:

> Han er blevet fjernet derfra igen.

Nu falder der brænde ned, når Han finder ud af det!

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Jeg blev lovet en komplet Mandril-kurv! Nu kan jeg se, at der mangler

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-02-04 22:58

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Nu falder der brænde ned, når Han finder ud af det!

Så længe det bare er brænde.

/David

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 26-02-04 13:13

David Rasmussen wrote:

> Så længe det bare er brænde.
>
> /David
Selv Gud kan vel ikke tillade sig at tage kredit for andres arbejde. Det
kunne jo være at Matthäus og venner blev sure.

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 11:28

Rocco Timberlake <min_adresse_er_hemmelig> writes:

> Benedict Fitzgerald    screenplay
> Mel Gibson       screenplay
>
> Er det ikke der, man ser det?

Lidt mere sagligt burde der nok stå noget om det litterære oplæg til
filmen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-04 11:44

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2ishuuocr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> Lidt mere sagligt burde der nok stå noget om det litterære oplæg til
> filmen.

Ja det kan vi i hvert fald godt blive enige om - nå, men tak for svarene
Jeg ved ikke lige om det kom mig så meget tættere målet, men underholdning
er jo også fint

/Jesper

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-02-04 15:16

Christina Estrup wrote:
> [...]
> mestrer aramæisk, hebraisk og latin på et niveau, hvor de ville få glæde af

Skrev evangelisterne ikke på græsk? (Altså de fire, der slap gennem
nåleøjet)

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 15:41

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Skrev evangelisterne ikke på græsk? (Altså de fire, der slap gennem
> nåleøjet)

Jo. Græsk var kultursproget på den tid, så det var det man skrev
på. Det gjorde vist selv Paulus, der ellers flere gange gør opmærksom
på, at han er "registreret" romer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Peter Knutsen

Dato : 26-02-04 18:29

Peter B. Juul wrote:

> Jo. Græsk var kultursproget på den tid, så det var det man skrev

Da vel kun i den østlige del af romerriget?

> på. Det gjorde vist selv Paulus, der ellers flere gange gør opmærksom
> på, at han er "registreret" romer.

Han var i så fald registreret øst-romer. Vestromerne talte og skrev latin.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-04 19:25

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> writes:

> Da vel kun i den østlige del af romerriget?

Det skal jeg ikke kunne sige.

> Han var i så fald registreret øst-romer. Vestromerne talte og skrev latin.

Er det tænkeligt, at man brugte latin til nogle ting og græsk til andre?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-02-04 07:00

Peter B. Juul wrote:

> Er det tænkeligt, at man brugte latin til nogle ting og græsk til andre?

Jeg mener at vide at man brugte latin til administrative opgaver, i
hele romerriget.

--
Peter Knutsen

Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-04 07:55

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> wrote in message

> Skrev evangelisterne ikke på græsk? (Altså de fire, der slap gennem
> nåleøjet)

Lærde outsidere filosoferede på græsk, ellers var latin enerådende i
administration og politik

Hellenismen var på retur efter Epikur og Hedon, selvom Paulus sugede meget
platonisme til sig i romersk tid - og Jesus lærte buddhisme fra
karavanevejene.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-02-04 23:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

Jo, hele det nye testamente er skrevet på græsk, men Jesus og hans
disciple har efter alt at dømme talt aramæisk. Det hænder også flere
gange i evangelierne, at evangelisten citerer et Jesus-ord på aramæisk
for derefter at oversætte det til græsk.

>Lærde outsidere filosoferede på græsk, ellers var latin enerådende i
>administration og politik

I den østlige del af det romerske imperium anvendtes græsk som lingua
franca, ikke latin.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Dog se, det fandt jeg, at Gud har skabt Menneskene, som de bør være;
men de har så mange sære Ting for." - Prædikeren 7:29