Computer på tegnebrættet.. :-)
Fra : René Jeppesen

Dato : 24-02-04 22:21

Jeg har samlet en computer med følgende konfiguration. Den er samlet på
ItButikkens hjemmeside.. Hvad kan jeg gøre anderledes/bedre?

Kingston HyperX - Hukommelse - 512 MB x 2 - DIMM 184-PIN - DDR - 400 MHz /
PC3200 - 2.6 V
GeCube GC-R96XT-D3 - Grafikadapter - RADEON 9600 XT - AGP 8x - 256 MB
Maxtor DiamondMax Plus 9 - Hard drive - 200 GB - intern harddisk - 3.5" -
SATA-150 - 7200 rpm - buffer: 8 MB
ABIT IC7-MAX3 - Mainboard - ATX - i875P - Socket 478 - LAN Gigabit EN - RAID
Processor - 1 x Intel Pentium 4 3 GHz ( 800 MHz ) - L2 1 MB - Box (Prescott)

Pris: 7457,00

Jeg er villig til at bruge et par tusinde kr. mere, hvis der kan gøres en
forskel der passer proportionelt til pengesummen..

Hvad siger I kloge hoveder?

René

Fra : Nico

Dato : 24-02-04 22:38

> Kingston HyperX - Hukommelse - 512 MB x 2 - DIMM 184-PIN - DDR - 400 MHz /
> PC3200 - 2.6 V
Klasse.

> GeCube GC-R96XT-D3 - Grafikadapter - RADEON 9600 XT - AGP 8x - 256 MB
Fint - spiller du meget så overvej et større.

> [...]

Klasse.

> Processor - 1 x Intel Pentium 4 3 GHz ( 800 MHz ) - L2 1 MB - Box (Prescott)
Klasse - spar gerne nogle Mhz hvis der er penge at spare (2.6 fx - du mærke minus forskel)

Fra : René Jeppesen

Dato : 25-02-04 00:08

> [...]
RAID
> Klasse.

> Klasse - spar gerne nogle Mhz hvis der er penge at spare (2.6 fx - du

Kan man få en prescott i mindre end 3,0??

Men er da glad for, at du kan lide mine valg...! :-=

René

Fra : Nico

Dato : 25-02-04 11:35

> (Prescott)
> mærke minus forskel)
>
> Kan man få en prescott i mindre end 3,0??

Hvis der ikke er penge at spare så tag du bare 3,0 ;)

jeg har både haft en 2,4 og 2,8 i 800Mhz FSB - det er guf...

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-02-04 13:44

"René Jeppesen" <admin@vipz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har samlet en computer med følgende konfiguration. Den er samlet på
> ItButikkens hjemmeside.. Hvad kan jeg gøre anderledes/bedre?

Det afhænger lidt af hvad den skal bruges til, men umidelbart er det en
kraftig all-round maskine.

-Og hvad med kabinet? Sørg for at der er plads til rigeligt med blæsere.
Både Processor og grafikkort kan godt kaste en del varme fra sig, og
harddisken
skal helt sikkert også køles.

Og nu du vælger et bundkort med Raid, hvorfor så ikke dele pladsen over
2 Harddiske så du kan udnytte den hastighed raid giver.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : René Jeppesen

Dato : 25-02-04 14:22

Hej Henrik - Tak for svaret..

> Det afhænger lidt af hvad den skal bruges til, men umidelbart er det en
> kraftig all-round maskine.

Den skal også bruges all-round! Spil, grafik, videoredigering osv..

> -Og hvad med kabinet? Sørg for at der er plads til rigeligt med blæsere.
> Både Processor og grafikkort kan godt kaste en del varme fra sig, og
> harddisken
> skal helt sikkert også køles.

Jeg har i forvejen et Thermaltake XaserII kabinet (alu) med 5 blæsere,
blæserstyring osv.

> Og nu du vælger et bundkort med Raid, hvorfor så ikke dele pladsen over
> 2 Harddiske så du kan udnytte den hastighed raid giver.

Jeg bestiller istedet 2*200 gb hd så?!? Kan du anbefale noget køling til
disse?

Nogen der ved, hvilke blæsere jeg evt. skal skifte mine kabinetblæsere ud
med, hvis jeg skal have systemet gjort mere lydløst? papst?

Fra : Nico

Dato : 25-02-04 14:33

> Jeg bestiller istedet 2*200 gb hd så?!? Kan du anbefale noget køling til
> disse?
Jeg er ikke imponeret over IDE-raid . . . Men har du pengene så go for it :)

Køling til HD'ere - det kræver intet, bare luften flyttes. Jeg bruger selv en 12db Papst

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-02-04 18:29

> Den skal også bruges all-round! Spil, grafik, videoredigering osv..
>

> Jeg har i forvejen et Thermaltake XaserII kabinet (alu) med 5 blæsere,
> blæserstyring osv.

2 front, 1 side, 2 bag +PSU ?

> Jeg bestiller istedet 2*200 gb hd så?!? Kan du anbefale noget køling til
> disse?

400 GB.. Det er dejligt meget plads... MEN ulempen ved Raid 0 er,
hvis een af diskene fejler, mister du ALLE data.
Jeg ville nok vælge nogle lidt mindre, og hvis der senere bliver behov
for mere plads, supplere med en ekstra disk som lager.

Mht. køling, mon ikke der sidder en blæser i rammen til harddiskene?
-ellers kan du montere een.

> Nogen der ved, hvilke blæsere jeg evt. skal skifte mine kabinetblæsere ud
> med, hvis jeg skal have systemet gjort mere lydløst? papst?

Hvis det er TT´s 80mm. blæsere der sidder i, støjer de svjh. 21 db.

Du kunne evt. udskifte dem i fronten med Papst 12 db.

Hvis du bruger "in a box" køleren til cpu´en støjer den nok 24-27 db.
så det er muligt at det ikke giver den store effect at skifte de andre,
med mindre at de er så slidte at de støjer ekstra.

Når du i forvejen har et kabinet med fornuftig køling, ville jeg nok
vente og se hvad temperaturen siger når du har monteret dit nye grej.
Så ved du bedre hvor meget du kan tillade dig at støjdæmpe.

At jeg spurgte til kabinettet, var fordi hvis du havde regnet med at
monterer det i et lille i et lille desktopkabinet, ville du nok få
problemer.

Held og lykke med dit project.

Fra : René Jensen

Dato : 25-02-04 15:37

René Jeppesen wrote:
> Maxtor DiamondMax Plus 9 - Hard drive - 200 GB - intern harddisk - 3.5" -

Personligt ville jeg vælge en Maxtor MaxLine Plus II disk i stedet for,
men det er selvf. kun det, som skal sætte prikken over i'et :)

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 16:02

"René Jeppesen" <admin@vipz.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er villig til at bruge et par tusinde kr. mere, hvis der kan gøres en
> forskel der passer proportionelt til pengesummen..

jeg ville vælge en anden cpu prescott er berygtet for at bruge meget effekt,
og hastigheden er ikke bedre end en northwood, når vi snakker om "sølle" 3
GHz

Fra : Nico

Dato : 25-02-04 16:32

> jeg ville vælge en anden cpu prescott er berygtet for at bruge meget effekt,
> og hastigheden er ikke bedre end en northwood, når vi snakker om "sølle" 3

Nu bliver jeg i tvivl, er begge 800Mhz modeller?

Fra : René Jeppesen

Dato : 25-02-04 16:36

> Nu bliver jeg i tvivl, er begge 800Mhz modeller?

Ja, Prescott'en er bare med 1 mb L2 cache..

Men troede egentlig, at den var noget bedre end northwood'en..

René

Fra : Nico

Dato : 25-02-04 16:39

> Ja, Prescott'en er bare med 1 mb L2 cache..

Det er mindre vigtigt til hjemmebrug. 800Mhz og dual DDr400 er det vigtigste :)

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-04 20:37

René Jeppesen wrote:

> Ja, Prescott'en er bare med 1 mb L2 cache..
>
> Men troede egentlig, at den var noget bedre end northwood'en..

Nej, ved 3,2 GHz er Northwood og Prescotts cirka ens.
Under 3,2 GHz er Northwood hurtigere.

http://www20.tomshardware.com/cpu/20040201/prescott-30.html

Fra : Jakob M

Dato : 25-02-04 19:48

René Jeppesen wrote:
> Box (Prescott)

Drop Prescott. Anand siger det meget klart " if you're not an overclocker,
do not buy any Prescott where there is an equivalently clocked Northwood
available." http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1956

Mvh
Jakob

--