Andet multimedie
Eps og pdf
Fra : Amager United

Dato : 24-02-04 19:22

Hejsa

Jeg benytter meget Adobe PageMaker, når jeg skal producere annoncer til
aviser. Men jeg har ikke rigtigt fået lært at lave en eps og vil gerne have
et godt bud på, hvordan man gør det. Jeg er ikke programmørrn, så i tydelig
dansk please...

Jeg vil også gerne forstå at lave en bedre PDF fil. Jeg har et program der
laver alle windowsbaserede filer om til en PDF. Men hvad betyder det med
opløsningen. Skal jeg i Pagemaker lave en højere opløsning end 300 eller
skal jeg gøre det i PDF skaberen ? Jeg ved godt, at når jeg bruger Scmyk
farver, så ser det lidt underligt ud på skærmen.

Jeg ville også blive glad, hvis der evt. var en henvisning til utorials om
dette emne.

Jan

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-02-04 07:38

On Tue, 24 Feb 2004 19:21:30 +0100, "Amager United" <admin@amagerunited.dk>
wrote:

> [...]
>et godt bud på, hvordan man gør det. Jeg er ikke programmørrn, så i tydelig

Det er længe siden jeg har brugt Pagemaker, men du laver en indstilling i
Udskriv menuen, som du kan kalde "Lav eps" og når den er indstillet er det noget
lettere de næste gange.

> [...]
>skal jeg gøre det i PDF skaberen ? Jeg ved godt, at når jeg bruger Scmyk
>farver, så ser det lidt underligt ud på skærmen.

Hvis du bruger andet end Adobe Acrobat, bliver det besværligt.

Her er link til branchestandarden + nogle vejledninger:
http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/index.html

Hvis du ikke allerede har læst dem, må du hellere starte med det.

Kurt Brixen

Fra : Studio Smalbro

Dato : 25-02-04 09:44

Ja. EPS-export ligger i printmenuen under Options/Write Postscript to
File/EPS.
Husk at sætte Send Image Data til Normal og Download Fonts til Postscript
and True Type.
Opløsningen sikrer du gennem dit valg af printerdriver og de settings du har
der.

Kh
Bjørn