Andet multimedie
bentjuul 3670
kalibrering af skærm og printer
Fra : fam. Ager

Dato : 24-02-04 08:42

hej ng

er her nogen som kan hjælpe mig med at forklare mig hvordan jeg få ens
farver på skærm og printer..

Jeg tager pænt med billeder og skal derfor printe nogle ud indimellem...
Der til bruger jeg photo-shop cs i adope-rgb...
min skærm (viewsonic e771) er også opsat til adope rgb...
min printer er også tilføjet adope rgb farver.(hp 920C)
men stadig er der klart foreskel på skærm og ud print, til min store
ærgelse..........

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig med dette problem..

torben

---
T-man

Fra : Miss007

Dato : 24-02-04 10:16

> [...]
> ærgelse..........
>
> Håber at der er nogen som kan hjælpe mig med dette problem..

Hej Torben

Man skal printe ud i CMYK farver, ikke RGB. CMYK = Udskrift RGB = Skærmbrug.

Det er så godt som umuligt at få ens farver på skærmen som på udskriften,
der er ikke to skærme der har samme indstillinger, desværre.

Men prøv at omdane dine billeder til CMYK og se om det gør en forskel.

--

Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 24-02-04 13:38

Hej Torben

Der er 2 problemer i din problematik.

1. kalibrering af dine skærmfarver. Dette kan løses med kalibreringsværktøj
som koster 1-5000 kr. www.jmt.dk

2. Det papir som du udskriver dine billeder på har også stor betydning.

Inden du kaster dig ud i de store investeringer (kalibrerings værktøj) vil
jeg anbefale dig at undersøge hvilket inkjet fotopapir du kan få i dit lokal
område. Og du vil opleve hvor stor forskel der er på papir til inkjet
printere.

I gamle dage var der medfølgende photoshop, et lille program til manuel
skærm kalibrering. Om det er med i CS udgaven, ved jeg ikke men prøv at
søge - og du vil måske finde.

Mvh
Anders

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-02-04 01:51

fam. Ager skrev:

> Jeg tager pænt med billeder og skal derfor printe nogle ud
> indimellem... Der til bruger jeg photo-shop cs i adope-rgb...

Du tildeler altså Adobe RGB(1998) til billederne når du åbner
dem i Photoshop, eller hvad gør du helt præcist? Har de i
forvejen en farveprofil integreret og hvis ja, hvilken?

> min skærm (viewsonic e771) er også opsat til adope rgb...

Det er egentlig ikke planen. Planen er at du selv skal lave en
farveprofil, som beskriver _din_ skærm vha. et program som f.eks.
Adobe Gamma, som du burde kunne finde i Kontrolpanelet, hvis
det altså er Windows du bruger(?).

> min printer er også tilføjet adope rgb farver.(hp 920C)

Det eneste som bør være i Adobe RGB(1998), eller hvad du nu end
foretrækker som "arbejds-farverum", er dit billede. Adobe RGB er
ikke en slags mirakel-profil, som skal beskrive alle dine enheder.
For at få farverne gengivet som ønsket fra den ene enhed til den
anden (fra kamera eller scanner over skærm til printer eller
trykmaskine osv.), bliver du nødt til at have fat i farveprofiler,
som beskriver hver enkelt enhed. Første skridt på vejen, er at få
din skærm stillet rigtigt. Hvis du ikke ved, hvordan du skal bruge
Adobe Gamma, så er der en vejledning på denne side:
<http://www.adobe.com/support/techdocs/13252.htm>. Du kan finde
en lignende vejledning i Photoshop-manualen eller i hjælpefilen.

Der er i øvrigt en mere udførlig vejledning i brugen af Adobe
Gamma her: <http://www.computer-darkroom.com/ps8-colour/ps8_2.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : fam. Ager

Dato : 25-02-04 08:06

hej

billeder er taget i adope rgb,Altså kamerats profil er sat til adope rgb..

billeder er altså i adope rgb og åbnes som sådanne..

skærmen er også opsat i gennem adope gamma til adope rgb..

jep jeg prøve lige de link,du har hæftet på!!

påforhånd tak

torben

---
T-man

Fra : Thomas Madsen

Dato : 25-02-04 14:00

fam. Ager skrev:

> billeder er taget i adope rgb,Altså kamerats profil er sat til
> adope rgb..

Ok.

> billeder er altså i adope rgb og åbnes som sådanne..

Det lyder fornuftigt.

> skærmen er også opsat i gennem adope gamma til adope rgb..

Og det er forkert.

> jep jeg prøve lige de link,du har hæftet på!!

Ok. Det ville også være rart, hvis du kiggede lidt på dette
link: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>. Der er
sjældent nogen grund til at medtage 100 % af teksten fra det
indlæg man svarer på. Hvis man fjerner det man ikke svarer
direkte på, og svarer under det citerede, er det hele en hel
del nemmere at overskue.

--
Hilsen
Madsen