Lån til investering i bredbånd til boligfo~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-02-04 09:30

Vi er i vores boligforening (96 ejerlejligheder) i gang med at forberede et
forslag om etablering af internt netværk med tilhørende internetforbindelse.
Projektet består selvfølgelig bl.a. af en investering (netværket), som vi skal
låne til.

Jeg menes dog at have læst et eller andet sted, at ejerforeningen ikke kan
optage et lån på vegne af foreningens medlemmer, med mindre alle medlemmer
skriver under på lånet, hvilket ikke vil være praktisk muligt. Hvorledes har
andre ejerforeninger håndteret denne problematik?

På forhånd tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-04 10:32

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> andre ejerforeninger håndteret denne problematik?

Lad medlemmerne optage lån individuelt.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-02-04 10:56

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:4039c893$0$55938
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> "Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
>

> Lad medlemmerne optage lån individuelt.

Tak for forslaget - er det noget du har erfaring med i praksis og med
nogenlunde samme antal medlemmer?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-02-04 15:56

> Tak for forslaget - er det noget du har erfaring med i praksis og med
> nogenlunde samme antal medlemmer?

Nej ikke med netværk, men det er det man normalt gør når en ejerforening vil
have nyt vaskehus eller andet. Udgiften fordeles på medlemmerne der så enten
henter pengene under madrassen eller optager et lån

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-02-04 16:54

> [...]
enten
> henter pengene under madrassen eller optager et lån

Men Det er vel ejerforeningen der står for lånet, da det jo så kan gøres
billigere end selvstændig at sørge for at pengene kommer ind... jeg betaler
selv ca. 47kroner om måneden til varmemåler installation som nok ca har
samme omkostning som netværk. som opkræves af ejerforeningen men man kan
godt vælge at udbetale resten.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-02-04 19:09

Bjarke Hansen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> selv ca. 47kroner om måneden til varmemåler installation som nok ca har
> samme omkostning som netværk. som opkræves af ejerforeningen men man kan

Hvis ejerforeningen som Kenneth skriver ikke må optage et lån, så må den ikke
optage et lån. Men hvis den har penge til at fortage invisteringen uden at
låne penge, så kan jeg ikke se noget galt i at den gør, som vi gør i den
almennyttig bebyggelse hvor jeg bor, tager et lån i egne midler, dvs. der er
hensat penge til fornyelse af f.eks. køleskabe, og komfure, dette er planlagt
udskiftet om 5 år, der er opsparet 500.000,00 på nuværende tidspunkt, man skal
så bruge 300.000,00 til at installere netværk i hele bebyggelsen, dem tager
man fra fra midlerne der er henlagt til udskiftning af køleskabe og komfure om
5 år, og laver et tillæg til huslejen på 300.000,00 / (5*12) / antal lejemål,
således at man har pengene til udskiftning af køleskabene og komfurene som
planlagt.

Ivar Madsen
Der kører MDK9.2 med KDE 3.2

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 24-02-04 11:06

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> [...]
> internetforbindelse. Projektet består selvfølgelig bl.a. af en
> investering (netværket), som vi skal låne til.

Tak til alle for svarene!