Bedre at sætte i raid ??
Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 22-02-04 01:23

Hej...

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 22-02-04 01:29

Ja det smuttede lige for mig :S
Men ville lige høre om det er en fordel at sætte mine 2 hd i raid frem for
som IDE master og slave(standard IDE). Da jeg har hørt at det er mere
sikkert og hurtigere at køre i raid, den ene disk er med win på mens den
anden bare er "Lager".
Håber i fatter noget af det...

MVH Jeppe

Fra : Morten

Dato : 22-02-04 11:39

> [...]
> som IDE master og slave(standard IDE). Da jeg har hørt at det er mere
> sikkert og hurtigere at køre i raid, den ene disk er med win på mens den

RAID bruges typisk i to former: RAID0 (stribed) og RAID1 (mirrored). Ved
RAID0 bruges begge diske som én disk, og du opnår ca. dobbelt læse/skrive
hastighed. Ulempen er at du med 2x80G diske blot har 1x80G til rådighed, og
hvis den ene disk crasher ryger hele filtabellen. Ved RAID1 skrives alt til
begge diske, så du altid har en backup hvis den ene disk crasher. Dvs.
hurtigheden har du med RAID0, sikkerheden med RAID1. Du kan så købe kort der
kører begge RAID-former på samme tid (kan ikke lige huske hvad det hedder,
men det er typisk noget dyrere og kræver flere end 2 diske).

Håber det hjælper.

P.S. Jeg kører RAID0 med 2 seagate 80G diske. Det kører hurtigt - windows
starter hurtigere op, applikationerne starter hurtigere, etc. Jeg er ikke så
bekymret for sikkerheden - jeg tager backups af mine data, og programmer kan
jo altid reinstalleres hvis det går helt galt. Men risikoen er ikke særlig
stor, hvis man formår at vælge kvalitetsdiske.

Morten Nørgaard
2000 Frederiksberg

Visit www.damage.dk

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-02-04 12:07

Morten skrev:
> RAID bruges typisk i to former: RAID0 (stribed) og RAID1 (mirrored).

Ja, RAID 0 og 1 er typisk det man bruger med IDE diske.

> Ved RAID0 bruges begge diske som én disk, og du opnår ca. dobbelt
> læse/skrive hastighed. Ulempen er at du med 2x80G diske blot har
> 1x80G til rådighed,

NEJ! Med RAID 0 har du 1x160 GB til rådighed.

> og hvis den ene disk crasher ryger hele
> filtabellen.

Ja, filtabellen vil også ryge i og med alt RAID-sættet bliver ulæseligt. Det
kan sammenlignes med en bog, hvor hvert andet bogstav forsvinder.

> [...]
> RAID-former på samme tid (kan ikke lige huske hvad det hedder, men
> det er typisk noget dyrere og kræver flere end 2 diske).

Det hedder RAID 0+1 og kræver 4 diske. De to diske fungerer som alm. RAID 0,
og de to andre diske indeholder spejlbilleder af dem.

> [...]
> data, og programmer kan jo altid reinstalleres hvis det går helt
> galt. Men risikoen er ikke særlig stor, hvis man formår at vælge

Risikoen for datatab er (mindst) den dobbelte i RAID 0.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henrik Dissing

Dato : 22-02-04 14:43

On Sun, 22 Feb 2004 12:06:48 +0100, Jeppe Seidelin Dam wrote:

>Risikoen for datatab er (mindst) den dobbelte i RAID 0.

Nej den er ikke.

Hvis man sørger for regelmæssig backup, er den tæt på nul, og af den
resterende risiko står harddisknedbrud kun for en mindre del. Det er langt
mere sandsynligt at man mister data af andre årsager, såsom smadrede
filsystemer, virusangreb eller simple brugerfejl. (Jeg antager her at man
ikke kører med nogle af de IBM-diske som brød sammen på stribe for et par år
siden).
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)