Anbefalinger til nyt system
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-02-04 23:05

Følgere af dk.edb.hardware,

Jeg vil opgradere min pc (en gammel K7-700 med 256 MB Ram og et Asus
K7V bundkort) til noget lidt mere tidssvarende.

Jeg bruger min pc primært til internet og almindelige kontorprogrammer
på XP. Jeg spiller aldrig og får nok heller aldrig overclocket (udover
hvad kan klares i BIOS). Det nye hardware skal "passe til" denne brug.
Derudover skal det ikke larme mere end højst nødvendigt.

Jeg har et Matrox G550, en Quantum Fireball 40 GB, en Plextor 16x
brænder jeg gerne vil beholde. Alt sidder i et Noice Control tower
(ATX) kabinet med en 300 W strømforsyning.

Følgende ser godt ud:

AMD 64 3200+ PIB
ASUS K8V Deluxe (ATX)
2*512 MB Dane-Elec RAM PC3200
Western Digital Caviar SE WD2000JD

Mit budget er 5-6000 for det hele.

Ser dette fornuftigt ud? Toms Hardvare mener at MSI bundkortet er
bedre, men det er vist ikke så solgt i DK som ASUS?

Er en Intel processor et bedre valg?

Kan man ikke få et boost når der kommer en 64 bit Windows med AMDen?
Jeg har tidligere lavet "fejlinvesteringer", såsom PentiumPro 180 MHz.
AMDen skulle være mere støjsvag.

PFT for alle kommentarer.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Fire-Fox

Dato : 22-02-04 09:00

Hejsa

Jamen dog en moster du skal have hehe....

1. Jeg vil ikke vælge MSI hvis jeg skulle købr ny computer (Ville selv vælge
ASUS jeg køre ike med andet)
2. Intel ville jeg vælge til en vær tid (AMD er mest til spillemaskiner men
kan også bruges til andet)

Du snakker om amd er mere støjsvag...
Har ikke hørt om en proccessor der larmer men har hørt om en blæser larmer
og en PSU larmer....

Fire-Fox

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-02-04 11:21

Fire-Fox wrote in Message-ID: <jkZZb.13$wm1.5@news.get2net.dk>:

> 2. Intel ville jeg vælge til en vær tid (AMD er mest til
> spillemaskiner men kan også bruges til andet)

Hvad med ydelse/fremtidssikring?

> Du snakker om amd er mere støjsvag...
> Har ikke hørt om en proccessor der larmer men har hørt om en blæser larmer
> og en PSU larmer....

Det ved jeg - godt, men AMDen skulle have have en modus der gør at den
ikke bliver så verm og derfor kan der spares på kølingen.

Fra : Leony

Dato : 22-02-04 15:08

In news:5770935883$20040221230514@fjelsten.invalid,
Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> typed:

> [...]

> Det nye hardware skal "passe til" denne brug.
> Derudover skal det ikke larme mere end højst nødvendigt.

Til dit behov er dette voldsomt overkill, men det er jo dine penge (du
siger dog selv at den nye hardware skal passe til dit behov).
Du vil aldrig kunne udnytte det system når du kun bruger
kontorprogrammer og internet.

Jeg ville investere på følgende måde (priser er fra SHG):
Processor: Athlon Barton XP 2500+ 589,-
RAM : 2* Samsung 256 MB PC3200 349,-
Bundkort: Abit NF7-S 749,-
Køler: WhisperRock IV, XP > 2800+, 21 db 109,-
I alt bliver det 2145,- og du får et system som er mere end rigeligt til
dine behov -imo.
Oven i dette skal du så lægge din WD harddisk.

Spirekøleren er dejlig lydløs og så er den billig. Den kan selvfølgelig
skiftes ud med noget andet.

> Ser dette fornuftigt ud? Toms Hardvare mener at MSI bundkortet er
> bedre, men det er vist ikke så solgt i DK som ASUS?

Fordi et bundkort sælger godt, så er det ikke nødvendigvis det bedste på
markedet.

> Er en Intel processor et bedre valg?

Jeg er selv mest til Intel, men AMD giver klart den bedste pris/ydelse
og den er mere end rigeligt til dit behov.

> Kan man ikke få et boost når der kommer en 64 bit Windows med AMDen?

Sikkert, men når det kommer, så er din maskine allerede "forældet".

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-02-04 23:34

Leony wrote in Message-ID:
<CG2_b.94937$jf4.5914755@news000.worldonline.dk>:

> [...]
> siger dog selv at den nye hardware skal passe til dit behov). Du vil
> aldrig kunne udnytte det system når du kun bruger kontorprogrammer og

Korrekt, men jeg behøver så ikke købe ny computer hvert år. Hver gang
man skal købe nyt bliver man nødt til at sætte sig ind i alskens ting og
det gider jeg ikke alt for ofte. Jeg foretrækker at købe computere der
holder i mindst 2 år. Derfor køber jeg altid den tredjehurtigste model
(eller i den omegn).

> [...]
> dine behov -imo.
> Oven i dette skal du så lægge din WD harddisk.

Tak for dit forslag. Jeg vil overveje det. Jeg vil i al fald have 1 GB
ram, da jeg kører med mange programmer samtidigt.

> Fordi et bundkort sælger godt, så er det ikke nødvendigvis det bedste på
> markedet.

100% enig. Der var måske også et issue med RAM-timings med MSI?

> Jeg er selv mest til Intel, men AMD giver klart den bedste pris/ydelse
> og den er mere end rigeligt til dit behov.

Hvorfor er du så klart mest til Intel?

> Sikkert, men når det kommer, så er din maskine allerede "forældet".

Snakkes der ikke om at den kommer om et års tid? Så er det måske rart at
få "lidt ekstra" på det tidspunkt?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-02-04 11:11

In article <5823095363$20040223233402@fjelsten.invalid>, nospam@adr.dk
says...

> Snakkes der ikke om at den kommer om et års tid? Så er det måske rart at
> få "lidt ekstra" på det tidspunkt?

Jo, men du kan allerede nu få glæde af sagerne med "Penguin-power"

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 24-02-04 14:54

In news:5823095363$20040223233402@fjelsten.invalid,
Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> typed:

> Tak for dit forslag. Jeg vil overveje det. Jeg vil i al fald have 1 GB
> ram, da jeg kører med mange programmer samtidigt.

Velbekomme.
Personligt mener jeg at dette system er mere end rigeligt til det behov
du beskriver.
For de sidste penge kan du jo invitere konen/kæresten/elskerinden på
bingoferie i Hartzen.

> Hvorfor er du så klart mest til Intel?

Det er sgu svært at forklare, for jeg ved egentlig ikke hvorfor.
Egentlig skyldes det nok mest fordomme og fordomme kommer, som vi alle
ved, før pris og ydelse.
Alle mine processorer har været fra Intel (undtaget et par stykker
omkring 300-500 MHz).
Jeg synes, AMD havde nogle problemer med Thunderbird'en og de første
XP'ere (varme og knækkede kerner).

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-02-04 13:25

Jesper G. Poulsen wrote in Message-ID:
<MPG.1aa541b53f94bad7989d05@dtext.news.tele.dk>:

> Jo, men du kan allerede nu få glæde af sagerne med "Penguin-power"

Desværre findes mine yndlingsapplikationer ikke til *nix.

Fra : Leony

Dato : 25-02-04 14:55

In news:5770935883$20040221230514@fjelsten.invalid,
Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> typed:

> Ser dette fornuftigt ud? Toms Hardvare mener at MSI bundkortet er
> bedre, men det er vist ikke så solgt i DK som ASUS?

Læste lige en test i PC World.
Albatron blev kåret som bedst i test og Asus til bedste køb.

Bemærkelsesværdigt var det at ingen boards (8 i alt) fik en score over
50, når der blev delt 100 point ud i forskellige kategorier.
Havde ikke lige tid til at læse testen, så jeg kan ikke sige om deres
krav var skrappe.