Har lidt at investere, men ???
Fra : bj

Dato : 20-02-04 23:53

Jeg har en pose penge til investering lidt mere end 20000kr.

Hvad skal jeg investere i? Aktier, obligationer???

Hjælp. Eller skal jeg bare lade dem ligge på min konto? er der nogel gode
tips til stor rent ei en bank?

bj

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 21-02-04 13:19

> Jeg har en pose penge til investering lidt mere end 20000kr.
>
> Hvad skal jeg investere i? Aktier, obligationer???

KOMMER AN PÅ HVOR RISIKOVILLIG DU ER, OG DIN TIDSHORISONT

> Hjælp. Eller skal jeg bare lade dem ligge på min konto? er der nogel gode
> tips til stor rent ei en bank?

NÅR MAN FÅR ET HØJT AFKAST, HAR RISIKOEN TYPISK VÆRET TILSVARENDE. THERE IS
NO FREE LUNCH.

MANGE STEDER VILLE DET OMKOSTNINGSMÆSSIGT IKKE KUNNE BETALE SIG AT INVESTERE
DIREKTE I OBLIGATIONER, HVOR INVESTERINGSFORENING KUNNE VÆRE ET ALTERNATIV.
HVIS DU VÆLGER AT KØBE ENKELTAKTIER, VILLE DET OMKOSTNINGSMÆSSIGT VÆRE
KLOGEST MED EN AKTIE. DERMED HAR DU OGSÅ SAT DET HELE PÅ ET BRÆT.
INVESTERINGSFORENING KUNNE IGEN VÆRE EN LØSNING HER. ALT SAMMEN FORUDSAT AT
DU IKKE HAR INVESTERET MEGET TIDLIGERE, OG DERFOR IKKE HAR "FØLING" MED
MARKEDERNE.

MVH
BRIAN

Fra : -+Carsten+-

Dato : 21-02-04 14:37

"Brian Icedor Petersen" <icedor(NOSPAM)@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
AT
> DU IKKE HAR INVESTERET MEGET TIDLIGERE, OG DERFOR IKKE HAR "FØLING" MED

Hvorfor RÅBER du?

Carsten

Fra : olgatanon

Dato : 21-02-04 20:00

Vil gerne hjælpe dig lidt på vej. Det bliver måske langsigtet. 1-2-3 år
"don't know" men du kan stadig nå at hoppe på vognen:

EVANS SYSTEMS EVSI.OB

Bare brug hele dynen. GOOD LUCK!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-04 11:57

"olgatanon" <olgatanon.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Vil gerne hjælpe dig lidt på vej. Det bliver måske langsigtet. 1-2-3 år
> "don't know" men du kan stadig nå at hoppe på vognen:
>
> EVANS SYSTEMS EVSI.OB
>
> Bare brug hele dynen. GOOD LUCK!

Du kan også købe lottokuponner for hele dynen......
En ting er at søge hjælp til investering via en nyhedsgruppe. Det er man
selvfølgelig velkommen til. Jeg ville dog lige tage et par ting i
overvejelser, inden jeg så rent faktisk fulgte et råd.

For det første slipper du ikke for at undersøge, hvad det selskab du
investerer i rent faktisk er for en biks. Det kan jo være, at "olgatanon"
har interesser i Evans Systems, og derfor vil have dig til at købe skidtet
for selv at få profit.
Det kunne også være, at ham som giver dig råd, ikke aner en sk..d om det han
råder dig til, og pengene derfor ryger lige ned i et stort dybt sort hul.

Desuden er det ALDRIG en god ide at "sætte hele dynen" i et selskab. Hvis
firmaet går fallit i morgen, så er alle dine surt opsparede penge væk.
Risikospredning er en god ting

Som et minimum må du kræve, at de råd du modtager er veldokumenterede. At
sige at du skal bruge alle penge i et givent selskab - uden iøvrigt at
fortælle hvorfor - det vil jeg nok ikke sætte den store lid til - selvom
investeringen dybest set kan være en god forretning. Du har bare ikke en
chance for at forholde dig til den.

Mit råd er derfor, at du skal hente alle de råd du kan, herefter sortere de
værste fra, og til sidst selv lave en del benarbejde inden du rent faktisk
handler - helst i flere selskaber afhængig af, hvor mange penge du vil
investere. Der er ingen nem genvej.

Alternativt kunne du jo lade de professionelle gøre arbejdet - specielt
taget det begrænsede beløb i betragtning.
Tal evt. med din bankrådgiver, eller invester selv i en
investeringsforening.

Sidstnævnte ville jeg gøre. (og nu skal jeg jo huske at argumentere hvorfor

Fordelen ved investeringsforeningen er, at de spreder investeringerne i
mange selskaber inden for en bestemt kategori. Tror du fx på danske aktier,
udenlandske obligationer, eller specifikke brancher, fx telesektoren eller
medicinalindustrien, så vælger du en af de produkter, som
investeringsforeningerne udbyder inden for det ønskede område. Her kan du
investere 10 kr eller 10 mill.kr - det gør ingen forskel. De sørger så for
at udvælge de rigtige selskaber og sprede risikoen for dig, og du kan til
enhver tid sælge igen. Det koster typisk ½-1 % årligt i administration, men
de penge mener jeg er godt givet ud.
Sig til, hvis du ønsker mere info.

Held og lykke (held kan man altid bruge i en investering)
Stefan

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-02-04 14:27

"Stefan" <slc_dk[at]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordelen ved investeringsforeningen er, at de spreder investeringerne i
> mange selskaber inden for en bestemt kategori.

Ulempen er til gengæld, at man ikke har indflydelse på, hvordan midlerne i
investeringsforeningen forvaltes. Man har heller ingen rettigheder i forhold
til de enkelte virksomheder eller obligationsudstedere, man indirekte
investerer i.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Joakim

Dato : 22-02-04 17:04

"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> skrev i en meddelelse

> Ulempen er til gengæld, at man ikke har indflydelse på, hvordan midlerne i
> investeringsforeningen forvaltes.

For en uerfaren investor er ulempen sikkert en fordel.

Man har heller ingen rettigheder i forhold til de enkelte virksomheder eller
obligationsudstedere, man indirekte
> investerer i.

Det har man i praksis heller ikke i forvejen, og slet ikke med et
investeringsbeløb på 20.000kr.

> Med venlig hilsen

joakim

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 22-02-04 18:09

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har man i praksis heller ikke i forvejen, og slet ikke med et
> investeringsbeløb på 20.000kr.

Man har da altid ret til at møde op på generalforsamlingen i de selskaber,
man har aktier i.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Joakim

Dato : 22-02-04 18:24

> [...]
>
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man har da altid ret til at møde op på generalforsamlingen i de selskaber,

Jada, og forhåbentligt spares der ikke på udskænkningen

joakim

Fra : bj

Dato : 22-02-04 20:11

Okey, jeg takker for de forskellige råd og vælger nok at undersøge videre,
lige som jeg har gjort lidt her.

Jeg vil læse lidt mere omkring investering osv. Men jeg vil nu selv mene,
at det nok er bedst ikke at smide det hele efter én aktie. Jeg tror også
mere på en lille spredning, og det ud fra, hvad jeg har læst indtil videre,
både her og i "investeringsblade"

Bj.

Fra : Joakim

Dato : 22-02-04 21:17

"bj" <b_hoejgaard,.@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at det nok er bedst ikke at smide det hele efter én aktie. Jeg tror også
> mere på en lille spredning, og det ud fra, hvad jeg har læst indtil

Det lyder fornuftigt

Joakim

Fra : Niels Præstegaard

Dato : 22-02-04 23:19

> Okey, jeg takker for de forskellige råd og vælger nok at undersøge
videre,
> lige som jeg har gjort lidt her.

Læs evt. "Aktiehåndbogen" af Lars Erik Skovgaard.
God gennemgang af det at handle aktier mv. og set ud fra en privat investors
synsvinkel.
Og måske vigtigst af alt - skrevet uden decideret økonomisk interesse (sådan
kan den i hvert fald godt læses - især, hvis du låner den på biblioteket
)

--
e/gards

Niels
- sender du direkte til mig, så tjek lige mailadressen før du trykker send

Fra : olgatanon

Dato : 01-03-04 09:08

EVSI.OB sneg sig op til 0,17$ fredag 27-02-04, altså en stigning på
112,5 % siden jeg købte til 0,08$ sidste efterår.
Er sikker på den blir ved med at stige, har tidligere været oppe på 3$,
så jeg er afventende om det så ta'r år.....

http://www.kandu.dk/

Fra : ivan153

Dato : 03-03-04 18:33

"bj" skrev d. 20-02-04 23:53 dette indlæg :
> [...]
> tips til stor rent ei en bank?
>
> bj
> Køb doller for pengene og læg dollerne væk i et år så vil der være
fortjæneste der det er der mange der gør,dolleren er så lav at den næppe
kommer længere ned.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-04 20:20

"ivan153" <ivan153.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> fortjæneste der det er der mange der gør,dolleren er så lav at den næppe
> kommer længere ned.

Jeg læste for ikke så lang tid siden en artikel med en eller anden
højtstående amerikansk finansmand, som mente at dollaren skulle helt ned i
det som svarer til kurs 4.....så intet er vel sikkert i denne verden.....

Stefan

Fra : Brian Icedor Peterse~

Dato : 07-03-04 11:30

> [...]
> det som svarer til kurs 4.....så intet er vel sikkert i denne verden.....

Helt enig. Der er kun tre ting der er sikkert her i verden. Vi bliver født,
betaler skat, og dør.
Mange finanshuse er stadig negativ på USD på et års sigt. Men hvis man mener
man er
klogere end dem (hvilket er muligt, da USD er meget svær at ramme) Så kunne
man jo dække
sin r.. af ved at købe Garanti Invests nye valutaindekserede obligation. Så
har man en forsikring
såfremt man har gættet helt galt.

Brian