Lotos Word Pro til MS Word??
Fra : Michael Petersen

Dato : 20-02-04 21:22

Jeg sidder med et Lotus Word Pro-dokument jeg skal redigere, men jeg kan
ikke importere det i Office X. JEg har så fået afsenderen til at
konvertere det til et MS 2000 .doc og et .rft. Rtf'en kan jeg åbne, men
dokumentet indeholder en del tabeller mv. og de gengives ikke i .rtf.
Word2000 dokumentet kan jeg slet ikke åbne - den bare kører og kører og
kører...

Nogen der har en forklaring på at jeg ikke kan åbne .doc filen - er der
et kompabilitetsproblem mellem MS Word 2000 og Word til Mac X? (og kan
det i så fald være bedre blot at konvertere til et Word97-doc?)

Andre muligheder for at importere et Word Pro dokument i MS Office
(mac-versionen naturligvis)?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-04 00:17

Hej Michael

Michael Petersen wrote:
> [...]
> dokumentet indeholder en del tabeller mv. og de gengives ikke i .rtf.
> Word2000 dokumentet kan jeg slet ikke åbne - den bare kører og kører og

Du er løbet lige lukt ind i en af de værste konverteringsproblemer
Mac-PC overhovedet! WordPro er noget af det værste at arbejde med
overhovedet! - Der findes simpelthen ingen mulighed for at konvertere
det fra PC til Mac. - Ikke engang RTF vil vise korrekt, hvis afsenderen
har gemt dokumentet i RTF. Og som du selv har bemærket, så er et rent
Word2000 dokument umulig at åbne, - der mangler de kodestrukturer, der
viser at det er en Word dokument, så det kan åbnes på Mac, - og det er
ligegyldigt, om det er i MSO 98, 2001 eller MSO-X.

Den eneste mulighed for at åbne og redigere korrekt er ved at dokumentet
'deles', så tekst kommer for sig og tabeller for sig.

Afsenderen skal så gemme teksten som WordPerfect 9 eller Corel Office
2000, og tabellerne skal gemmes som tab-separeret tekst, som du så selv
kan sætte ind i tabeller i Word X - eller først i Word 2001, som du
derefter åbner i X.

> Nogen der har en forklaring på at jeg ikke kan åbne .doc filen - er der
> et kompabilitetsproblem mellem MS Word 2000 og Word til Mac X? (og kan
> det i så fald være bedre blot at konvertere til et Word97-doc?)

Som skrevet ovenfor, så mangler WordPro 'evnen' til at generere de
korrekte MSWD koder, så det bliver til et 'ægte' Word dokument. - Selv
DataViz og deres MacLink system har opgivet at lave en konverter, der
kan åbne WordPro dokumenter på Mac!

Jeg har selv WordPro (på svensk endda) og som jeg har haft på min
Softwindows for at kunne åbne de LWP dokumenter, som nogle konsekvent
har sendt mig, da jeg lavede foreiningsblade. - Sålænge det var ren
tekst, kunne jeg godt gemme igen som fx. WordPerfect 6/7 og bruge MLP,
men forsøgte jeg Word - uanset version - blev det til noget volapyk med
op til 20 sider kodetekst, før end selve teksten kom, - og som regel
manglede de danske æÆ, øØ og åÅ også...

> Andre muligheder for at importere et Word Pro dokument i MS Office
> (mac-versionen naturligvis)?

Nej, der _er_ ingen muligheder! - Kun den, jeg har beskrevet ovenfor med
to filer, - en med teksten + en med tabeller som tab-epareret tekst, som
du så selv skal sætte ind iflg. afsenders anvisning selvfølgelig.

Hvis afsender har Acrobat med Destiller, kunne det måske være et forsøg
værd at lave en PDF fil, men det kræver så, du har mulighed for at åbne
og redigere i en PDF fil også.

- Sørgeligt men sandt med WordPro..
mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Petersen

Dato : 21-02-04 08:32

> Hej Michael

[klip]

> [...]
> 2000, og tabellerne skal gemmes som tab-separeret tekst, som du så selv
> kan sætte ind i tabeller i Word X - eller først i Word 2001, som du

Hmm - det var da irriterende. Er problemet kun i forhold til MS Word til
Mac - jeg tænker på om det kunne hjælpe noget først at gemme som Word
..doc i Word Pro -> åbne det i Word på en PC -> gemme som nyt dokument ->
videre til min Mac -> og åbne i Word på Mac'en??

VIl det give noget?

Mvh, Michael

Fra : Karl Antz

Dato : 21-02-04 08:46

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> .doc i Word Pro -> åbne det i Word på en PC -> gemme som nyt dokument ->
> videre til min Mac -> og åbne i Word på Mac'en??

Fra og med (svjh) PC-Word 97 og Mac-Word 98 er dokumenterne
format-identiske. Og fra og med 2000-versionerne fungerer det så godt
som perfekt. Jeg jonglerer daglig mellem begge formater.

De tilbageværende problemer vedrører næsten udelukkende layoutet pga
forskellige printerarkitekturer i PC og Mac.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-04 00:10

Hej Michael

Michael Petersen wrote:

> Hmm - det var da irriterende. Er problemet kun i forhold til MS Word til
> Mac

Problemet er ikke MSWD formatet. - Det kan næsten altid åbnes i Mac hhv. PC.

> - jeg tænker på om det kunne hjælpe noget først at gemme som Word
> .doc i Word Pro -> åbne det i Word på en PC -> gemme som nyt dokument ->
> videre til min Mac -> og åbne i Word på Mac'en??

Nej, MSWD PC har samme problem med WordPro filer, såsnart disse
indeholder andet end alm. tekst, så det hjælper heller ikke.

De eneste gange, det er lykkedes mig at åbne et LWP dokument korrekt var
i det gamle Novell WordPerfect Works 2.0, men det er ikke kompatibelt
med classic mode under X. Det virker kun korrekt til og med OS 8.1...

> VIl det give noget?

Nej, 'dobbeltkonverteringer' vil aldrig give noget godt... Den eneste
mulighed, jeg umiddelbart kan komme på, er ved at få afsendren til at
gemme i MSWorks 4.0 til PC, og du så får fat i en MSWKS 4.0 Mac og
installerer den - eller rettere får den overført fra en installation på
en G3 med diskettedrev. - MSWKS findes kun i disketteversion, men ellers
virker den fint på OS 9.2 og burde så kunne bruges i classic mode under
X. Desværre kan MSWKS kun åbne LWP filer til og med ver. 3.5. - Det
samme gælder for WPfctWks, så jeg er desværre bange for, at der kun er
muligheden med at gemme tekst for sig og tabeller for sig som
tab-separeret tekst som tidl. nævnt.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-02-04 11:39

> [...]
> i det gamle Novell WordPerfect Works 2.0, men det er ikke kompatibelt
> med classic mode under X. Det virker kun korrekt til og med OS 8.1...

Hej Erik

Du har *heldigvis* ikke helt ret. JEg så først dit indlæg efter jeg
havde prøvet mig frem med dobbeltkonvertering og det løste faktisk
problemet. JEg sendte filen til en bekendt med PC og han kunne åbne det
i Word 2000. Han gemte det så som ny word-fil og sendte det retur, og nu
kan jeg også åbne det uden problemer på Mac'en.

JEg har efterfølgende fået installeret mit Virtual PC igen sammen med
Word 2000 og her spiller det også. JEg åbner den konverterede fil,
gemmer som ny og smider den tilbage i Mac-mappen - og vupti så kan mit
mac-word også åbne.

Mvh, Michael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-04 12:28

Hej Michael

Dvs., det gælder også for tabeller? ..hm, så kan det kun forklares ved,
at Word2000 fjerner LWPs tabelkonstruktion og erstatter den med Words
egen tabelstruktur!

- Det glæder mig faktisk, for det har været et møgirriterende problem
med LWP filer, så nu kan jeg også lade det gå videre til andre, der har
haft samme problem. - Gad egentlig vide, om det samme gælder for Word97
til PC.... Det vil jeg lige få et par stykker til at afprøve...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Michael Petersen

Dato : 23-02-04 13:00

> [...]
> haft samme problem. - Gad egentlig vide, om det samme gælder for Word97
> til PC.... Det vil jeg lige få et par stykker til at afprøve...

Ja, dokumentet er smækfyldt med tabeller. Det skal dog siges at der sker
nogle mindre forskydninger med lay-outet - altså nogle ord der ryger ned
på ny linje eller 2 tabeller der ikke længere står lige over hinanden. I
forhold til slet ikke at kunne åbne filen er det dog peanuts som kan
justeres med lidt ekstra arbejde.

mvh, Michael