Kommentatorspor
Fra : M.Andersen

Dato : 20-02-04 20:30

Jeg har set en del Dvd-film, men har aldrig fået taget mig sammen til at
gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i filmelskere
gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste
oplevelse?, hvad kan i anbefale !

Mikael

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-02-04 20:36

"M.Andersen" <mikko@andersen.mail.dk> writes:

> [...]
> gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Jeg gør det af og til. Ikke så tit. Jeg blev meget positivt overrasket
over sporet på Pretty Woman. En gammel mand, der tydeligvis ved en
masse om at lave film, der stille og roligt fortæller ting og sager om
hvordan det er at optage film på Los Angeles' gader (rædsomt!).

Jeg blev for alvor solgt på fortællingen, da han påpeger nogle
continuity-problemer (en donut, der bliver til en bagel eller sådan
noget) og siger, at han godt så det, da de klippede filmen, men han
valgte de to klip, hvor Julia og Richard spillede scenen bedst. Hvis
han skulle vælge mellem selv at virke inkompetent og lade
skuespillerne virke inkompetente, så ville han helst lade det gå ud
over ham selv.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : HKJ

Dato : 20-02-04 20:47

"M.Andersen" <mikko@andersen.mail.dk> wrote in message
> Jeg har set en del Dvd-film, men har aldrig fået taget mig sammen til at
> gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i
filmelskere
> gør tit ,

Jeg gør det på alle film med kommentarsport (nogle hører jeg så ikke til
ende).

> og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste
> oplevelse?, hvad kan i anbefale !

Det kommer meget an på hvad du gerne vil høre, indholdet er meget
forkelligt, fordelt på følgende elementer:
Ros til de medvirkende (det syntes jeg er rimeligt kedeligt)
Teknisk info om hvordan scener blev lavet (Sommetider spændende)
Uddybning af plot (Det er min favorit)
Diverse (Kan også indeholde gode ting, og tit totalt ligegyldige ting)

Nogle folk har også stemmer, som er ret belastende at høre på.

Og efter de første 100 kommentarspor (er jeg for tålmodig?) bliver man nok
mere kritisk med hensyn til indholdet (det er jeg ihvertfald blevet).

Fra : HKJ

Dato : 20-02-04 22:34

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message
> Det kommer meget an på hvad du gerne vil høre, indholdet er meget
> forkelligt, fordelt på følgende elementer:

Jeg glemte lige:

Anadoter fra optagelsen (God underholdning)

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 20-02-04 22:21

scripsit "M.Andersen"
> [...]
filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Jeg har kun dyrket extrastoffet på mine dvd'er en eneste gang, da jeg
tilfældigvis slog ind på det på Once Upon A Time In America, hvor man kommer
til at se filmen én gang til sammen med en filmanmelder.

Jeg synes, det var sjovt. Især fordi jeg holdt op med at se på filmens
handling og fokus, men i stedet begyndte at se baggrunden, hvorefter
elementerne i periferien pludselig stod skarpest.

Ret fedt. Næste gang vil jeg følge handlingen med helt friske øjne.

vh/Torben

Fra : Thomas

Dato : 20-02-04 22:34

"M.Andersen" <mikko@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Jeg må indrømme at jeg heller ikke har set ret mange film med
kommentator-spor.
Og det er bestemt heller ikke noget jeg gad gøre til alle mine film...
Men nogen enkelte har jeg da set (Eller, hørt er det vel).

Kommentator-spor jeg kan anbefale er dem der er på Ghostbusters 1 og 2...
Hvis man kan lide filmene, er der rigtig meget sjovt information at komme
efter i
kommentator-sporene. Det var f.eks. der jeg først fandt ud af, at
Ghostbusters
originalt var en idé til en film John Belushi og Dan Aykroyd var kommet
på...
Så hvis ikke John Belushi var gået bort, havde det måske været de to som
Ghostbusters... Det havde jo været en helt anden film så...

Jeg kan også godt lide dele af kommentator-sporene til de udvidede udgaver
af
Ringenes Herre filmene. Ihvertfald det med skuespillerne. Jeg har ikke hørt
det
med Peter Jackson endnu.

Et jeg til gengæld blev rigtig skuffet over, var Mel Brook's
kommentator-spor til
Spaceballs. Jeg syntes hans film er rigtig sjove... Men hold da op en
skuffelse at
høre ham kommentere den film... Jeg syntes han var rimelig uinteressant...
Og på
intet tidspunkt morsom...

Et kommentator-spor jeg har hørt rigtig meget godt om, er Bruce Campbells
kommentator-spor til "The Evil Dead"... Jeg er ikke personligt fan af
filmen. Men
en bekendt af mig er vild med serien... Og han siger at det kommentator-spor
er
utrolig underholdende...

Det var lige dem jeg sådan havde nogen kommentarer til... Jeg tror at jeg
generelt
kun hører kommentator-spor til de film jeg er stor fan af...

Mvh. Thomas

Fra : M.Andersen

Dato : 20-02-04 22:54

Tak for inspirationen.

> Et kommentator-spor jeg har hørt rigtig meget godt om, er Bruce Campbells
> kommentator-spor til "The Evil Dead"... >

Jeg tror jeg vil hoppe på Evil Dead/ Bruce Campell-sporet

Jeg tror at jeg
> generelt
> kun hører kommentator-spor til de film jeg er stor fan af...

Det er nok en god hovedregel, så må jeg prøve mig frem i filmarkivet. Men
mange Tak!
Mikael

Fra : HKJ

Dato : 20-02-04 23:10

"M.Andersen" <mikko@andersen.mail.dk> wrote in message
> Jeg tror at jeg
>
> Det er nok en god hovedregel, så må jeg prøve mig frem i filmarkivet. Men
> mange Tak!

Faktisk har kommentar sporet ændret min mening om nogle film, dvs. efter
forklaringen i kommentarsporet har jeg faktisk syntes bedre om filmen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 21-02-04 14:06

M.Andersen escribió / skrev

> Jeg tror jeg vil hoppe p† Evil Dead/ Bruce Campell-sporet

Det skal du da gøre, bruce campbell og sam raimi er rigtig underholdende
på både evil dead I og II og Army of darkness kommentatorsporene. De
fortæller glædeligt om goofs, myter og meget andet sjov ved filmen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-02-04 23:08

> Det skal du da gøre, bruce campbell og sam raimi er rigtig underholdende
> på både evil dead I og II og Army of darkness kommentatorsporene. De
> fortæller glædeligt om goofs, myter og meget andet sjov ved filmen.´

helt enig - Ash har en sjov måde at fortælle på - osse når han ikke laver
skuespil - desuden kan mike myers anbefales på Austin Powers filmene - han
kan ikke lade være med at lave jokes.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : zcully

Dato : 20-02-04 23:56

> [...]
filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Jeg hører heller ikke normalt kommentarspor, men kan godt slå over hvis der
er noget jeg undrer mig over eller vil have uddybet.
Syntes bl.a. det var sjovt at høre McG's kommentarer under Charlies Angels
omkring musikken. Bl.a. retighederne til Billie Jean da Drew Barrymore
moonwalkede var vist ultradyre, men han SKULLE have dem og sådan er der
flere...
Ved en fejltagelse kom jeg til at slå kommentarsporet til første gang på
Goonies og der starter det simpelthen med at man ser hele holdet med
instruktører og skuespillere sidde ved et bord og præsentere sig selv. Og da
det jo er et nyt kommentar spor er de jo ligesom ret "gamle" nu!!

Men har nu aldrig haft tålmodighed til at høre et helt spor.

/Zcully

Fra : Jacob Gunness

Dato : 21-02-04 00:11

M.Andersen wrote:
> [...]
> filmelskere gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet
> den bedste oplevelse?, hvad kan i anbefale !
Terry Gilliam - ingen tvivl om det. Han har tilpas mange gode historier, er
en levende fortæller, og så bliver der ikke lagt så mange fingre imellem,
hvis noget er gået galt. Men en mand som Bryan Singer gør det også godt, fx.
på The Usual Suspects (har kun hørt laserdisc-sporet, men det er vist det
samme, der er på dvd).
De fleste har bare ikke nok at fylde to timer ud med - det gælder især
skuespillere, så prøv at gå efter instruktørerne. De kan normalt komme med
noget mere åndrigt end "aaarj, se, der er vi sør'me igen"

- Jacob

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 21-02-04 01:51

Således skrev "M.Andersen" <mikko@andersen.mail.dk> i dk.kultur.film
Fri, 20 Feb 2004 20:30:09 +0100:

>vilken film/kommentatorspor har så givet den bedste
>oplevelse?, hvad kan i anbefale !

Back to the future og Wargames har nogle fortrinlige spor, især taget
i betragtning at de er fra hhv. 1985 og 1983.

BTTF er et to timers seminar med Bob Zemickis og Bob Gale, afholdt
efter en screening af den nymasterede film, hvor publikum stiller
spørgsmål. Den følger så ikke filmen, men er yderst interessant.

Wargames er instruktøren og de to manuskriptforfattere, der 15 år
senere forsøger at huske hvorfor og hvordan og det slipper de meget
godt fra.

Knud
--
"Klingon function calls do not have 'parameters' - they have
'arguments' -- and they ALWAYS WIN"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-02-04 02:24

Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> writes:

> Back to the future og Wargames har nogle fortrinlige spor, især taget
> i betragtning at de er fra hhv. 1985 og 1983.

Aktuelt: Babylon 5 har nogle glimrende kommentarspor med producer/forfatter
Joe Straczinsky og nogle aldeles uudholdelige nogle med en tre-fire af
skuespillerne, der prøver at overdøve hinanden med tilråb og helt
tydeligt ikke har set afsnittet for nylig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Rene Schnoor

Dato : 22-02-04 19:50

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m265e18bt4.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
> skuespillerne, der prøver at overdøve hinanden med tilråb og helt
> tydeligt ikke har set afsnittet for nylig.

Jeg holdt op med at se 1. kommentatorspor på sæson 2 med skuespillere da jeg
fandt ud af at de havde spoilere til senere afsnit/sæsoner, som jeg ikke har
set endnu :-/
Men dem med JMS jeg har set indtil nu er gode nok.

René

Fra : ML-78

Dato : 20-02-04 23:15

M.Andersen skrev:

> [...]
at
> gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i

Jeg hører de fleste kommentarspor på et eller andet tidspunkt. Nogle
gange lige efter at have set filmen, andre gange måneder senere.

> og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste
> oplevelse?, hvad kan i anbefale !

Filmhistorikeren Tom Weaver, som er ekspert i Universals gyser- og
science fiction-film, leverer altid informative, velforberedte og
gennemresearchede kommentarspor, der berører alle aspekter af den
pågældende film. Samtidig er det underholdende pga. hans entusiasme og
et par vittige kommentarer, der leveres ud mellem sidebenene.

Et eksempel fra "Wolf Man", der fik mig til at grine højt: Weaver siger
at på trods af at Claude Rains er en dygtig skuespiller, så kan han ikke
overbevise ham om, at han rent faktisk er Larry Talbots (spillet af den
store og lidt klodset udseende Lon Chaney Jr.) fader - "I want to know
what Larry Talbot's mother looked like."

Weavers bedste kommentarspor (og generelt det bedste jeg har hørt) er
fra "It Came From Outer Space".

ML-78

Fra : Taba

Dato : 21-02-04 12:22

> [...]
filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

LOTR filmene er gode (ihvertfald 1'eren)! Jeg har hørt 1'eren igennem med
skuespillerene og der var det sjovt at høre de 4 hobitter snakke og
fortælle. Har hørt lidt med instruktøren og det er meget godt IMO. Det
bedste ved LOTR filmene er når de kan sige fra scene til scene (frame til
frame nogle gange) at der er der 2 år i mellem de 2 scener eller at scene 1
var i et studie mens scene 2 var on location og man kan ikke se en skid
forskel

/Taba

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-02-04 14:49

Taba wrote:

> [...]
> (frame til frame nogle gange) at der er der 2 år i mellem de 2 scener
> eller at scene 1 var i et studie mens scene 2 var on location og man

LOTR 1 (extended edition) er også den eneste film jeg har set med
kommentarspor.. Så den med skuespillerne (der er 4 kommentarspor på
skiverne) og det var da interessant at se.. Men jeg kan godt mærke, at der
skal gå et godt stykke tid mellem hvert kommentarspor, sådan 3 timer foran
fjernsynet kan godt blive lidt ensformigt, især når det er samme film, men
med anden lyd :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Taba

Dato : 21-02-04 15:40

> [...]
> skal gå et godt stykke tid mellem hvert kommentarspor, sådan 3 timer foran
> fjernsynet kan godt blive lidt ensformigt, især når det er samme film,

Hehe yeah...

/Taba

Fra : PerX ...

Dato : 26-02-04 03:55

In article <c17es8$1eq5oo$1@ID-201667.news.uni-berlin.de>,
no@hotmail.com says...
> [...]
> var i et studie mens scene 2 var on location og man kan ikke se en skid

Det er jo fordi LOTR filmene nærmest er AntiDogme film - i en Dogme film
skal de bare filme i det lys der er og ikke pille ved det bagefter. I
LOTR er 90% af billederne blevet bla color graded bagefter. :)

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 21-02-04 22:37

> [...]
filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Criterion Collection's Seven Samurai giver en del information om filmen, og
det Japanske samfund den foregår i. Dette giver absolut en bedre forståelse
af filmen. Apollo 13 med kommentarer fra Jim Lovell (Apollo 13 astronaut) er
også ganske interessant hvis emnet ellers interesserer. Das Boot har også et
par gode kommentarer så vidt jeg kan huske, men det er nu liige langt nok
med fuld længde kommentarer til den film. :)

Som det fremgår er det kun de kommentator spor hvor der kan tilføjes
informationer om filmens "univers" som jeg kan huske. De fleste andre "og
han var så god", "og så brugte vi så menge penge på computer effekter"
kommentator spor giver jeg hurtigt op (eller glemmer igen hvis jeg endelig
får halvsovet mig igennem dem). Film der er ikke er "helt normalt" optaget
som f. eks. Dogville kan også være interessante (Dogville indeholder ikke
kommentarer for hele filmen - det kunne de lære lidt af i Das Boot).

Lider du af søvnmangel skulle den sikre kur være hjemme hvis du nupper
kommentarerne til en moderne romantisk kommedie eller action film fra
Hollywood... Især hvis skuespillere, instruktør, composer (hva' hedder det
på Dansk?), special effects, producer, ..., ..., ..., Gaffer har vært sit
kommentator spor. :)

/Lars

Fra : Jan Andersen

Dato : 22-02-04 09:32

Jeg hører *alle* kommentarspor (jeg ser også *alt* ekstramateriale)
Og ja, jeg *har* hørt alle 4 på FOTR og er snart igennem alle 4 på
TTT.

Jeg har efterhånden hørt så mange (dvdprofiler siger at jeg har set
168 dvd'er med komm.spor, flere af disse har mere end ét spor) at jeg
dårligt kan huske ét specielt godt. Ebert på Citizen Kane var god. Der
var også noget særligt ved at høre Jack Lemmon's sporadiske, ikke
scenespecifikke, spor på Mister Roberts. Sporene til de 8 film i
Classic Monster Collection var også ganske interessante. Coppola på
især den første Godfather var også noget særligt.

Til gengæld har jeg ingen problemer med at huske det ringeste.
X-files, The Movie. Tro det eller lad være kommentarsporet var
dårligere end filmen Jeg husker også Men In Black, som ringe.
Tommy Lee Jones var enten snotforkølet eller fuldstændig stenet.

Af specielt sjove vil jeg fremhæve Evil Dead II & Blood Simple.

Sporet på Insomnia (som jeg endnu ikke er kommet til) kører i filmens
optagelsesrækkefølge. Andeledes.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-02-04 15:52

Jan Andersen wrote:

> Sporet på Insomnia (som jeg endnu ikke er kommet til) kører i filmens
> optagelsesrækkefølge. Andeledes.

Ja, det er anderledes og da jeg så det første gang var jeg bare helt
"arrj, hvad SKEEER der for dem, mand?!", men det er faktisk usandsynligt
interessant, både fordi instruktøren er en god fortæller og fordi det er
sjovt at se den rækkefølge de optog scenerne i.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : AJC

Dato : 22-02-04 21:49

"Jan Andersen" <FOSjklaml@FOSmail.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld har jeg ingen problemer med at huske det ringeste.
> X-files, The Movie. Tro det eller lad være kommentarsporet var
> dårligere end filmen

X-files, The Movie er en fremragende film!
Kommentarsporet kan næsten kun være dårlige end filmen!

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 23-02-04 11:44

M.Andersen wrote:
> [...]
> gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Som tidligere nævnt er der kommentar sporet til Criterion udgivelsen af
De 7 samurajer.
Men Criterion har ofte rigtigt gode kommentarspor, lavet at
filmhistorikere og ligende.

Men det kan være lidt hårdt at komme igennem Dreyers Jean d'Arc med
kommentare af Casper Tybjerg. Men det er nok mest fordi at han er lige
så dårlig til engelsk udtale som jeg er.

--
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man
kan høre rumskibene flyve rundt ude i rummet i Star Wars.

Fra : N. Christensen

Dato : 24-02-04 18:16

> gense en film med instruktørens kommentarer til. Er det noget i filmelskere
> gør tit , og hvilken film/kommentatorspor har så givet den bedste

Efter jeg bemærkede denne tråd, så lagde jeg mig og så Vild med Mary igår med
kommentarspor. Og det er faktisk ret underholdende. Men får mange småting med
som man normalt ikke ville have vist eller opdaget i mens man så filmen.

--

Fjern det el-drevne togsæt fra min e-mail-adresse hvis du vil kontakte mig.

Fra : Jan Andersen

Dato : 25-02-04 20:39

On Tue, 24 Feb 2004 18:15:52 +0100, "N. Christensen" <ic3@er4ic3.dk>
wrote:

> [...]
>som man normalt ikke ville have vist eller opdaget i mens man så filmen.

Hos Farrelly-brødrene får man ihvertfald udpeget, hvor mange af deres
venner der er med i deres film