Forslag til grafikkort.
Fra : KH

Dato : 20-02-04 13:52

Jeg har en netop færdigmonteret PC med Gigabyte-bundkort.
Jeg har som midlertidigt gfx-kort isat et særdeles ringe 32MB-kort.
Bundkortet er et GA-8S648FX, men hvad passer bedst til et sådan kort, hvis
jeg gerne vil have et gfx-kort med Radeon-gpu?
Jeg bruger PC´en mest til alm. kontorarbejde og lidt spil i ny og næ.
Jeg vil gerne have et kort på 128MB, men dem er der jo en del af - selv med
Radeon-gpu´en.
Lad mig høre nogle forslag.

Mvh. og på forhånd tak.

KH.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-04 14:09

> [...]
> Jeg bruger PC´en mest til alm. kontorarbejde og lidt spil i ny og næ.
> Jeg vil gerne have et kort på 128MB, men dem er der jo en del af - selv

Først det vigtigste: hvor meget vil du betale?

Hvis du køber et Radeon kort så pas på du ikke køber et SE-kort, det er de
langsomste i hver serie, f.eks. 9600 SE.

Til billige penge (Under 800 kr) bør du se på Radeon 9200 eller 9100 (Husk
_ikke_ SE modeller!)
Hvis du har lidt flere penge (1000-1700) at gøre godt med bør du se på
Radeon 9600 Pro eller XT
Har du mange penge (2000+) kan du se på Radeon 9800 Pro/XT

Men imo kan du, hvis du ser på et kort til omtrent 1600 kr ligeså godt købe
et Geforce FX 5900 XT, ydelsesmæssigt er det hurtigere end et 9600 XT kort,
som er det hurtigste i den serie... Billedkvaliteten er vidst noget af det
samme på Geforce/Radeon nu, men jeg ved det ikke... Er selv en glad Radeon
9500 pro ejer :)

Brian

Fra : KH

Dato : 20-02-04 14:17

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Først det vigtigste: hvor meget vil du betale?

Tja, ikke over 1000 penge..

> Hvis du køber et Radeon kort så pas på du ikke køber et SE-kort, det er de
> langsomste i hver serie, f.eks. 9600 SE.

Det var jeg ikke klar over, men det ved jeg nu.
Jeg har dog på det seneste undret mig over betegnelsen "SE".

> [...]
> Radeon 9600 Pro eller XT
> Har du mange penge (2000+) kan du se på Radeon 9800 Pro/XT

Jeg har entop haft kig på et Radeon 9200, men var ikke rigtig sikker i min
sag.
Og skulle gpu´en sidde på et Sapphire, eller skulle den sidde på et andet?
Lige nu hælder jeg mest til et Sapphire.
Ville de være et godt valg?

Mvh.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-02-04 14:47

> Tja, ikke over 1000 penge..

> Det var jeg ikke klar over, men det ved jeg nu.
> Jeg har dog på det seneste undret mig over betegnelsen "SE".

Her i gruppen bliver den ofte kaldt "Slow Edition" ;)

> [...]
> Og skulle gpu´en sidde på et Sapphire, eller skulle den sidde på et andet?
> Lige nu hælder jeg mest til et Sapphire.

Sapphire laver kvalitet, men der skal jo være 24 mdrs reklamationsret på
ting idag, så jeg ville ikke tøve med at købe noget billigere ;) - Jeg har
dog selv et Sapphire Radeon 9500 Pro...

Hvis din smertegrænse er 1000 kr, og det absolut skal være kvalitet bør du
måske også se på Sapphire Radeon 9600 (non pro/xt/se), det koster 859 ved
den billigste forhandler på edbpriser.dk

Radeon 9600 er omtrent 50% hurtigere end Radeon 9200, men det kommer jo også
an på hvilke spil du skal bruge kortet til :) - Radeon 9600 kan forresten
køre DirectX 9, hvilket jeg ikke mener 9200 kan (Som ellers også er et godt
kort)...

Brian

Fra : KH

Dato : 20-02-04 15:09

> [...]
> an på hvilke spil du skal bruge kortet til :) - Radeon 9600 kan forresten
> køre DirectX 9, hvilket jeg ikke mener 9200 kan (Som ellers også er et

Jamen det lyder jo ikke så ringe endda.
Det bliver så nok et alm. 9600 med passiv køling, så jeg ikke skal høre på
larmen.

KH.