Katte i svinestalde
Fra : Jytte

Dato : 20-02-04 09:05

Jeg hørte i radioen i morges at halvvilde katte bliver lukket inde i
svinestalde for at fange mus.
Er der nogen der ved noget om det, og hvordan kattene reagerer på det?

Hilsen
Jytte

Fra : Katja

Dato : 20-02-04 10:35

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> svinestalde for at fange mus.
> Er der nogen der ved noget om det, og hvordan kattene reagerer på det?

Der står lidt om det i ekstra bladet.

Hilsen Katja

Fra : Stine Hilskov

Dato : 20-02-04 10:41

Hej Jytte.

Jeg er vokst op på en gård med svinestald.
Vi købte 2 hunkatte fra kattens værn og satte dem ud i stalden.
Da det var en lukket besætning (SPF) måtte kattene aldrig komme ud af
stalden.
De trivedes fint. Stalden blev hurtigt deres hjem og territorrium som de
bevogtede. De var meget kælne når vi var i staldene for at arbejde, men jeg
havde absolut indtyk af at det passede dem fint at bo i stalden. Sove i
halmen og fange mus og rotter.

Hilsen stine

Fra : Lene Vang

Dato : 20-02-04 13:28

"Stine Hilskov" <stine.nordlundSLET@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> havde absolut indtyk af at det passede dem fint at bo i stalden. Sove i

Hejsa
Det er vel ikke værre end de katte som lever som indekatte, bare de bliver
foderet med et ordenligt foder. Så kan jeg ikke se noget problem med det.
--

Hilsen

Lene Vang - Som engang med tiden selv skal have en indekat

http://community.webshots.com/user/lene_vang
http://community.webshots.com/user/lenevang

---

Fra : Doris

Dato : 20-02-04 16:06

Fra : Doris

Dato : 20-02-04 16:13

Mine katte vil hellere være i stalden, hvor de kan lege med det hele og
komme ud når de vil. Så fatter måtte til at bygge isoleret villa til dem der
:) Vi har heste og det bedste kattene ved er at sove i boksene med hestene.
Men selvfølgelig er det også dejligt at komme ind og slænge sig på sofaen,
eller putte sig til en af hundene :)
M.V.H. Doris og alle dyrene, hvor der er mange af.

Fra : Kate

Dato : 20-02-04 16:32

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> wrote in

> Hejsa
> Det er vel ikke værre end de katte som lever som indekatte, bare
> de bliver foderet med et ordenligt foder. Så kan jeg ikke se noget
> problem med det.

Det var også min tanke
Bare man behandler dem ordentligt er de vel lidt ligeglade med hvor de
bor.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 20-02-04 16:48

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Bare man behandler dem ordentligt er de vel lidt ligeglade med hvor de
> bor.

En opfattelse, jeg deler. At arbejde for en landmand, der passer dyrene med
godt foder etc., er da bestemt et fint alternativ til aflivning for de
katte, der er for menneskesky til at omplacere som familiekatte (hvilket
disse katte er, if. f.eks. Ekstra Bladets hjemmeside i dag), men som ellers
er sunde og raske. At det ene faktum, at de ikke kommer ud, skulle gøre det
til et uværdigt katteliv, ville vel få følger for mange lykkelige katteejere
og -opdrættere
Ifølge samme artikel i EB er Kattens Værn modstandere af ordningen. Det må
jeg indrømme, at jeg finder dobbeltmoralsk, når samme organisation yder
støtte til kastrering og genudsætning af vildkatte; igen- har den vilde kat
da et bedre liv end staldkatten, alene af den ene grund, at den kommer ud?
Jeg tvivler!

MVH Mette

Fra : Jan Holm

Dato : 21-02-04 00:41

Fra EB
- Vi formidler ikke katte til SPF-stalde, og har aldrig nogen sinde gjort
det.
Det er forkert at sende internatkatte, der er vant til menneskekontakt hos
en
familie, ud som brugsdyr i hermetisk lukkede stalde. Kattene kommer aldrig
udenfor, og de har ingen kontakt med mennesker, siger Tina Johansen fra
Kattens Værn.
-------

- Vant til menneske kontakt, øøh var det ikke katte der med al tydelighed
havde
givet udtryk for at de ikke syntes om mennesker.

- Kattene kommer aldrig ud. Somom alle de andre katte i formidler gør det.

1000 kvm stald, sikkert med en masse gode varme steder. Masser af mus,
sikkert en god ven af en artsfælle. Der sker hele tiden en masse ting.

50 kvm lejlighed alene 8-17 dagligt, mindst. Og der sker nada, og de
stressede
mennesker har ikke for meget energi til at lave noget når de så er hjemme.

Hvis jeg var i den situation..............

Mvh
Jan Holm

Fra : Stine Hilskov

Dato : 24-02-04 12:58

Vi havde som sagt 2 hunkatte, som var vandt til menneskelig kontakt da vi
fik dem. De var dog kun store killinger, og de var søskende.
De blev sat ud i en SPF besætning (som sagt en lukket besætning) og de kom
aldrig ud. De trivedes storartet og nød også hinanden selskab. Den ene var
territorriets vogter og rottefanger nr. 1! Den anden lå mest i halmvognen og
sov, og kunne lige rejse sig og gå hen og spise indimmellem.

Nu er det jo også sådan, at hvis man er fuldtids landmand, bruger man jo
meget tid i staldene.
Da, de fleste landmænd er glade for dyr, får kattene selvfølgelig også
opmærksomhed. Men det er selvfølgelig ikke noget krav, at staldkatte skal
være glade for mennesker, men det er altså ingen hindring.
-en menneskeglad kat kan sagtens få et godt katteliv i en stald men en sød
artsfælle.

Hilsen Stine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-02-04 16:22

> [...]

> foderet med et ordenligt foder. Så kan jeg ikke se noget problem med det.

Jamen gør det ikke en forskel, at de omtalte katte tidligere har været vant
til at færdes frit ude? Principielt ser jeg intet galt i at holde kat på den
måde, men jeg mener altid, man bør vælge katte, der kommer forhold, der
ligner dem, man kan tilbyde. Eller i det mindste killinger, der nok nemmere
kan affinde sig med omvæltningen

....Og jeg ved godt, at det nogle gange kan lykkes at gøre en tidligere
fritgående kat til indekat. Jeg har dog selv dårlige erfaringer med det.

--
Mange hilsner
Katrine