Schæferfolk !! Hjælp !!
Fra : René Kofoed

Dato : 19-02-04 21:06

Hej NG.
Har en schæfer som skal til udstilling på et tidspunkt. Meeen, ved ikke lige
hvad de forskellige forkortelser står for!! Er der nogen der kan hjælpe??
Fra arrangementskalenderen i Schæferbladet:
Kombi =
AK = avlskåring ?
LD-skue =
Mix-match= noget med A-B-C-prøver ?

På forhånd tak for hjælpen.
MVH Susanne.

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 19-02-04 22:19

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad de forskellige forkortelser står for!! Er der nogen der kan hjælpe??
> Fra arrangementskalenderen i Schæferbladet:

Hej Susanne

Kombi = er et skue hvor der er hunde i alle aldersklasser fordelt i alders
grupper

AK = avlskåring ? såm du selv skrev er det en avlskåring.

LD-skue = er et landelsskue

Mix-match= noget med A-B-C-prøver ? er igen som du selv skriver en kreds der
holder en mix match , for det meste gruppe B ( lydighed) og Gruppe C (
forsvars arbejde) Der er ikke ret mange der har gruppe A( Spor ) med i
mix-matcher da det vil tage længer tid .

Her lidt af forkortelserne
http://www.schaeferhund.dk/forkortelser.htm

Håber at du kan bruge det til noget

og hvis der er nogle som mener noget andet så ret mig lige

Søren Jensen
www.sph-spor.dk
slj@hasfjern.dk fjern fjern

Fra : René Kofoed

Dato : 19-02-04 22:41

> [...]
> http://www.schaeferhund.dk/forkortelser.htm
>
> Håber at du kan bruge det til noget
>
> og hvis der er nogle som mener noget andet så ret mig lige

Hej Søren.
Tak for den hurtige hjælp.
Hvilke af disse skuer og udstillinger kan jeg tage til, med min hanhund, som
IKKE er trænet i IPO endnu ?? Læs : hvad skal/ kan jeg tage til, for at,
undgå c-arbejdet??
Der står i min købekontrakt, at han skal kunne alvsgodkendes, og købelovewn
gælder jo i 2 år. Han er godt 18 mdr.
Kan jeg, som bor på sjælland, tage til landsdelsskue i jylland?? - og er der
c-arbejde ved LD-skue og kombi-skue??
Mange spørgsmål fra en uvidende schæferejer. (skal "kun" bruge ham til
træning og forhåbentlig konkurrence).
På forhånd tak.
MVH Susanne.

Fra : Broegger

Dato : 20-02-04 12:54

> Der står i min købekontrakt, at han skal kunne alvsgodkendes, og
> købelovewn gælder jo i 2 år. Han er godt 18 mdr.

Du skal da ikke have ham avlsgodkendt inden 2 år... Købeloven har intet med
det du har forpligtiget dig til at gøre, den forpligter kun sælger.
Eller er det fordi du vil have erstatning hvis ikke han avlsgodkendes? Det
tror jeg du får svært ved da sælger til enhver tid kan sige at det er din
træning der ikke har været optimal. Kun hvis det er exteriør (udseende)
fejl eller fysiske fejl kan du få erstatning.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 20-02-04 16:12

">. Kun hvis det er exteriør (udseende)
> fejl eller fysiske fejl kan du få erstatning.
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Hej Thomas.
Han er ca 70 cm høj !!
Skal jeg så ikke have ham agk, inden de 2 år udløber ??
MVH Susanne.

Fra : kim

Dato : 20-02-04 16:27

> [...]
> >

> Hej Thomas.
> Han er ca 70 cm høj !!
> Skal jeg så ikke have ham agk, inden de 2 år udløber ??

Højden er jo ikke afgørende for hvornår han skal kåres, men jævnfør standard
er max højde for en han 65 cm, så det kan jo godt være der er en hurdle der.
hilsen Kim

Fra : Lou

Dato : 20-02-04 16:29

> Hvilke af disse skuer og udstillinger kan jeg tage til, med min hanhund, som
> IKKE er trænet i IPO endnu ?? Læs : hvad skal/ kan jeg tage til, for at,
> undgå c-arbejdet??

Du kan aldrig undgå c-arbejdet, hvis du vil have ham avlskåret eller
prøve på det!

> Der står i min købekontrakt, at han skal kunne alvsgodkendes, og købelovewn
> gælder jo i 2 år. Han er godt 18 mdr.

Kan jeg, som bor på sjælland, tage til landsdelsskue i jylland??
ja...

Du skal stille til mod og kampdrift, når du er i brugsklasse hanner -
ikke som unghund...

Mange spørgsmål fra en uvidende schæferejer. (skal "kun" bruge ham til
træning og forhåbentlig konkurrence).

Så lad være med at udstille -og accepter at du har giver fuld pris for
ham - du har jo en dejlig hund!

Eller hvis du vil gøre tingene ordenligt i schæferhundeklub regi, så
tag op i klubben og øve c-arb. så han er klar til kåringen...

Du skriver ar du ikke træner IPO "endnu" - hvis du vil træne IPO, så
er der jo altså c-arbejde med...så hvorfor ikke bide i det sure æble
og få noget hjælp til træningen...

mvh
Lou

Fra : René Kofoed

Dato : 23-02-04 11:15

">
> [...]
>
> Du skriver ar du ikke træner IPO "endnu" - hvis du vil træne IPO, så
> er der jo altså c-arbejde med...så hvorfor ikke bide i det sure æble

Hejsa.
Ifgl. købekontrakten skal han "kun" avlsgodkendes, ikke kåres
Det spørgsmålet går på, er : Skal hunden være agk, inden 2 år, som
købeloven, bekendt gælder ??

Er i gang med, at træne c-arb. privat, ikke ikke i klubregi.

mvh Susanne

Fra : Lou

Dato : 20-02-04 16:46

P.S
Du behøver ikke tage til skue , hvis det kun er for at bevise at den
ikke kan avlsgodkendes - det kommer helt an på hvilke fejl der er
taleom...
ex.
-tandfejl
-stenfejl/kryptokid
-til dels højden - der er jo ikke krav om at det SKAL være i kl.1
-HD - får ham fotograferet og "håb" på D eller E...(håber følgelig at
han er ok )
Hofter og albuer...
øjnfejl
-dumber til væsenstesten.
-dumber og ikke kan bestå en UHP - cykelprøven 20km.
-dumber til mod og kampdrift ( når du er til kåringen ).

som du ser er mulighederne mange , kun 5% af DK hanhunde kåres!!!

mvh
Lou

Fra : René Kofoed

Dato : 23-02-04 11:16

> [...]
> taleom...
> -til dels højden - der er jo ikke krav om at det SKAL være i kl.1

Kan han avlsgodkendes med en højde på 70 cm ??

Fra : Lou

Dato : 23-02-04 19:10

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:<ipk_b.95843$jf4.5939379@news000.worldonline.dk>...
> "> Du behøver ikke tage til skue , hvis det kun er for at bevise at den
> >
> Kan han avlsgodkendes med en højde på 70 cm ??

Hej..

Jeg ville tro at han kan godkendes i kl 2...men for en sikkerheds
skyld har jeg stillet spørgsmålet til Fritz Bennedbæk på schæferhunde
klubben for danmarks side under brevkasser, så du kan kigge med om
nogle dage og se svaret fra "hestens mund" bedre kan det vel ikke
gøres.
mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 20-02-04 13:15

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:<VG8Zb.93792$jf4.5828377@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> hvad de forskellige forkortelser står for!! Er der nogen der kan hjælpe??
> Fra arrangementskalenderen i Schæferbladet:

Hej...

Du kan da bare ringe
mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 25-02-04 12:40

Hej

så er der svar fra schæferklubben...og det kan glæde dig at din hund
ikke kan avlskåres overhovdet når den er 70cm høj...tjek selv indlæget
fra Fritz Bennedbæk på deres hjemmeside...

Lou

Fra : René Kofoed

Dato : 25-02-04 13:27

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan avlskåres overhovdet når den er 70cm høj...tjek selv indlæget
> fra Fritz Bennedbæk på deres hjemmeside...

Det vil jeg gøre, tak for hjælpen.
susanne.