Til Henrik Münster
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-02-04 20:54

Hej Henrik der er en i foto-gruppen som spørger om, hvordan man
tager x-ray fotos....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-04 21:12

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hej Henrik der er en i foto-gruppen som spørger om, hvordan man
> tager x-ray fotos....

Man tager et røntgenrør med tilhørende generator, en røntgenfilm i en
røntgenkassette med røntgenfolier og så sender man røntgenstråler fra
røntgenrøret gennem en person og lader strålerne rammen røntgenfilmen.
Endelig skal filmen fremkaldes, men det findes der
dagslysfremkaldemaskiner til. Alt i alt en investering på 2-3 millioner,
hvis man også skal have et leje. Og det er altså brugt.
Jeg har ikke set hans indlæg, men måske dukker det snart op. Er
"emnet" let at gennemskue? Ellers har jeg måske slettet det ved en fejl.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-04 21:29

> Jeg har ikke set hans indlæg, men måske dukker det snart op.

Nu har jeg set det og svaret kortfattet
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 19-02-04 21:37

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Jeg har ikke set hans indlæg, men måske dukker det snart op. Er
> "emnet" let at gennemskue? Ellers har jeg måske slettet det ved en fejl.

Hm, det er sgu da dyrt for en så gammel teknologi. Hvad med at bruge
sådan et apparat fra en tandlægeklinik eller en dyreklinik?

--Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-04 22:34

Martin Agersted Jarl <martin@[sletmighvisduvil]jarl.dk> wrote:

> Hm, det er sgu da dyrt for en så gammel teknologi. Hvad med at bruge
> sådan et apparat fra en tandlægeklinik eller en dyreklinik?

Nu kender jeg mest til professionelt udstyr til stordrift. Måske kan det
fås billigere. Mange kiropraktorer køber også brugt, men ærligt talt, så
er billedkvaliteten sjældent noget at råbe hurra for. Hvad de specielle
apparater angår, så ved jeg i hvert fald, at dem fra tandlægeklinikkerne
har det med at tage ret små film
Jeg tror, mange små klinikker har problemer med kemikalierne til
fremkaldelse. Det er dyrt at holde det i orden, og det kan ikke betale
sig med de ret få billeder dagligt. De må kunne drage fordel af digitale
apparater og tørprintere, der laver film ved at printe ud fra
computerens billeder på noget, der ligner røntgenfilm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-02-04 10:59

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> apparater og tørprintere, der laver film ved at printe ud fra
> computerens billeder på noget, der ligner røntgenfilm.

Er det her noget der er begyndt at dukke op i det virkelige liv?

http://www.research.ibm.com/roentgen/

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-04 23:05

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Er det her noget der er begyndt at dukke op i det virkelige liv?
>
> http://www.research.ibm.com/roentgen/

Vi har lige fået nogen fra EIZO med den opløsning og størrelse - men de
er i sort-hvid. Strengt taget er det jo også det bedste, for
røntgenbilleder er jo ligesom også i sort-hvid. Se f.eks:

<http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&ncid=1756&e=1&u=/040218/480
/ny11402181850>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jacob Toxwenius

Dato : 20-02-04 11:14

In article <1g9fce1.y3xwqp18yiafbN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Måske kan det fås billigere.

....Og så kom jeg i tanke om:
http://www.gotfuturama.com/Multimedia/EpisodeSounds/1ACV07/03.mp3

Man: "Psst, you want to buy organ? Fresh and cheap, ready for
transplant."
Fry: "Ooh, what's this?"
Man: "Ah, is x-ray eye. See through anything."
Fry: "Wait a minute, this says z-ray."
Man: "Z is just as good! In fact is better, is two more than x!"

Fra "My Three Suns". Futurama første årgang, afsnit 7 :)

Mvh
Jacob

--
Drink Slurm®.
Slurm is a registered trademark of the planet Wormulon.