HJÆLP
Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 19-02-04 15:42

Jeg er dybt fortvivlet.....Håber at i kan kaste lys på sagen.
Jeg Modtog d. 5.1.04 en dom på 3 mdrs. betinget fængsel med en prøvetid på 1
år, samt 1 års tilsyn af kriminalforsorgen.
Sagen handlede bl.a. om bedrageri.
Siden sagen startede (sommeren 2002) har jeg holdt mig på den rigtige side
af loven 110%, efter dommen overholder jeg møderne med min sagsbehandler hos
kriminalforsorgen.

Nu kommer min tidligere samlever og fortæller mig, at hans advokat er ved at
udarbejde et anklageskrift imod mig. Det skulle i så fald drejer sig om ting
der ligger mellem 2 og 4 år tilbage i tiden.
En jurist ville betegne det som dokumentfalsk, men uden at jeg fik udbytte
af det. tværtimod. Den ene underskrift skrev jeg alene for at huset ikke
skulle ryge på tvangsauktion.

Min samlever truer mig og fortæller mig at han ved at jeg nu skal i fængsel.
Jeg er kørt helt ned psykisk over det. En bekendt siger nu til mig at der er
en grænse for hvor langt tilbage politiet vil gå, er det rigtigt? Hun mener
ikke at der vil ske det helt store, da jeg nu har fået en dom og at de andre
forhold ikke ville ændre meget på den nuværende dom.
Min tidligere samlever og jeg flyttede fra hinanden for 1 år siden og han
vil nu have mig godt og grundigt i fedtefadet.

Kan i måske forklare lidt om disse regler.

Mvh Susanne

---

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-02-04 21:40

"Susanne Jørgensen" <susanne@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil nu have mig godt og grundigt i fedtefadet.
>
> Kan i måske forklare lidt om disse regler.

Selv om man kendte alle omstændighederne, skal man vare sig for at udtale
sig skråsikkert om hvor stor en dom en person måske vil få, da der er så
mange ting der spiller ind.
Din bekendt kan være inde på noget rigtigt, alt efter grovheden af det, som
du åbenbart har lavet.
Ved en evt. anmeldelse skal der tages hensyn til, at du har fået en dom,
samt at forholdet ligger før dommen. Det der så skal vurderes er, om dette
forhold ville have gjort, at du, hvis det var blevet pådømt sammen med de
øvrige forhold, havde fået en højere straf.
Hvis ikke man skønner det, vil sagen blive sluttet netop med denne
begrundelse uden at bliver forelagt for retten.
Men der er mange detaljer, som vil være afgørende både i positiv og negativ
retning, for om man vil foretage yderligere på grund af det nye forhold.
Et eks. kunne være, at du ved dommen blev dømt for 6 forhold for bedrageri
vedr. 500 kr.
Det forhold din kæreste vil anmelde dig for, vedrører også bedrageri for 500
kr.
En løselig vurdering ville så være, at politiet ville henlægge sagen med
ovenstående begrundelse. Men der kan jo være helt andre ting, som vil spille
ind i den endelige vurdering.

Kurt

Fra : Padre

Dato : 19-02-04 22:05

> [...]
ting
> der ligger mellem 2 og 4 år tilbage i tiden.

En advokat kan ikke forberede et anklageskrift,det er kun en anklager, som
kan gøre det, og anklagere gør ikke bare, hvad ekskærester kommer ind fra
gaden og beder dem gøre. Hvis der var ved at blive forberedt en straffesag
mod dig, ville du nok have hørt om det.

Og herefter det juridiske: du har fået en betinget dom.

Straffeloven:
§ 56. Finder retten det upåkrævet, at straf kommer til fuldbyrdelse,
bestemmes det i dommen, at spørgsmålet om straffastsættelse udsættes og
bortfalder efter en prøvetid.

Stk. 2. Såfremt det må anses for mere formålstjenligt, kan retten fastsætte
straffen og bestemme, at fuldbyrdelsen udsættes og bortfalder ved udløbet af
prøvetiden.

Stk. 3. Udsættelsen betinges af, at den dømte ikke i prøvetiden begår
strafbart forhold, og at han overholder de vilkår, som måtte være fastsat i
medfør af § 57. Prøvetiden fastsættes af retten og kan i almindelighed ikke
overstige 3 år. Under særlige omstændigheder kan dog fastsættes en prøvetid
på indtil 5 år.

Bemærk stk. 3: det er i prøvetiden, at du ikke må begå ny kriminalitet, så
noget, der er begået tidligere, burde ikke kunne udløse den betingede straf.
Noget andet er så, at de ældre forhold selvfølgelig i sig selv kan udløse en
straf, men efter hvad du fortæller, kan vi vist ikke vurdere, om du har
begået noget strafbart.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030081429-REGL

Se §§ 93 og 94

--
jac_pike@hotmail.com

Fra : Susanne Jørgensen

Dato : 20-02-04 07:37

Tusinde tak for jeres svar, det hjalp æidt på humøret.

Mvh Susanne

---