Pensionsregler ved virksomhedsoverdragelse
Fra : Anders Nielsen

Dato : 19-02-04 14:58

Fra : Peter G C

Dato : 19-02-04 20:11

"Anders Nielsen" <anders@linux.linux.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.LNX.4.44.0402191455170.20756-100000@linux.linux.dk...

[klip]

> Af virksomhedsoverdragelsesloven har jeg forstået at "jeg skal have lige
> vilkår", men er dette "lige vilkår" selvom der er forskel på
> pensionsordningen i firma X og Y på sigt?

Du skal have de vilkår, som du har i henhold til den aftale du har nu. Det
fremgår af virksomhedsoverdragelseslovens § 2, stk. 1, nr. 3.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Padre

Dato : 19-02-04 20:13

> Jeg har pt. en 4%/8%'s ordning, men er sat til at gå op på en 5%/10% i
Firma X den
> 1/5-2005. Dog har de i Firma Y ikke 5/10 ordning, og jeg bliver derfor
> fastfrosset på 4%/8% i Firma Y når jeg overgår dertil. Jeg bliver altså
> ikke kompenseret for de manglende %.
>
> Andre af mine kolleger der bliver overført, og som allerede er på 5/10
> ordningen, forbliver på 5/10.
> Da forskellen jo trods alt er til at få øje på (specielt over en årrække)
> vil jeg høre om de 'kan tillade' sig dette?

Hvis det er sådan, at du iflg. en overenskomst, eller anden bindende aftale
har krav på den pensionsmæssige opregulering, vil jeg mene, at du også har
krav på opreguleringen efter outsourcingen, jf lovens § 2:

"§ 2. Overdrages en virksomhed eller en del heraf, indtræder erhververen
umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der bestod på
overtagelsestidspunktet i henhold til 1) kollektiv overenskomst og aftale,
2) bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af
offentlig myndighed og 3) individuel aftale om løn- og arbejdsforhold"

Med andre ord: indgåede aftaler binder også den nye ejer.

Dette selvfølgelig under forudsætning af at outsourcingen er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020071029-REGL

Padre
"The lion and the calf shall lie down together but the calf won't get much
sleep."
Woody Allen