Udlåne penge privat - sikkerhed?
Fra : Morten

Dato : 18-02-04 22:26

Hejsa

Jeg ville høre om der er nogen måde at gøre et lån mellem 2 private personer
juridisk bindende.

Sagt på en anden måde, hvis jeg vil låne min ven 5.000,- og jeg godt vil
have en sikkerhed for at jeg får dem igen, hvad kan man så gøre? ... Er det
nok at han underskriver et dokument hvor der står at han har lånt dem, eller
skal der mere til?

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 00:32

Scripsit "Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk>

> [...]
> nok at han underskriver et dokument hvor der står at han har lånt dem,

Ja, det er rigeligt, Men det er nok en god ide at der også står
hvornår han vil betale dem tilbage. I bør også aftale udtrykkeligt
om der skal betales rente af pengene eller ej, og i givet fald
hvordan og hvornår renterne beregnes.

Aftalen behøver ikke være formuleret i et specielt juridisk sprog; det
er faktisk bedre at den er klar og tydelig end at den er fuld af fine ord.

Bemærk at den "sikkerhed" du får med et underskrevet lånedokument er
at du har bedre mulighed for at vinde en retssag med krav om at få
pengene tilbage, hvis vennen ikke betaler af sig selv. Det giver dig
som hovedregel ikke mulighed for at gå direkte til fogedretten. I
*kan* aftale direkte at retssagen kan springes over ved at skrive

Hvis gælden ikke betales, kan dette gældsbrev uden videre tjene
som grundlag for fuldbyrdelse ved udlæg m.v., jf retsplejelovens
§478 stk. 1 nr 4.

men det vil nok sætte venskabet på en hård prøve at forlange sådan en
bestemmelse fra starten. (I det almindelige tilfælde går venskabet
derimod først itu når og hvis låntager ikke betaler).

Ved rentefri lån mellem familiemedlemmer kan der opstå skatteproblemer
hvis det ikke fremgår udtrykkeligt af låneaftalen at långiver kan
kræve hele lånet tilbagebetalt nårsomhelst og uden nærmere
begrundelse. Jeg ved ikke om det samme er tilfældet udenfor familien,
men vil umiddelbart forvente at det er.

--
Henning Makholm "But I am a Sunni Muslim," the bemused Arab said.

Fra : Torben

Dato : 19-02-04 01:47

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok at han underskriver et dokument hvor der står at han har lånt dem, eller

Jeg vil få ham til at underskrive en "veksel" så kan du "rytte" pengene dvs. lade
banken overtage resten

vh Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 02:34

Scripsit "Torben" <Torben@ofir.dk>

> Jeg vil få ham til at underskrive en "veksel" så kan du "rytte"
> pengene dvs. lade banken overtage resten

Monikke det er svært at finde en bank der gider diskontere veksler i
vore dage?

Hvilken konkret fordel mener du en veksel vil have frem for et
almindeligt gældsbrev?

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."