Mad fra 1920
Fra : Thomas Thisted Peter~

Dato : 18-02-04 19:59

Hej alle

Vi er to brødre + familie, der har startet en historisk madklub. Vi mødes en
gang om måneden (starter i dag) og skal lave mad fra et årti mellem
1850-2000. Første årti var 1970erne, og den har vi klaret (nemt).

Nu har vi trukket årti til når vi mødes om en måned. Det blev 1920erne. Jeg
har selv kogebøger fra 1903, 1908 og 1909, men intet fra 20erne.

Er der nogen af jer, der VED noget om tidstypiske retter fra 1920erne, og
allerhelst nogen der ved, hvor man kan finde opskrifter fra samtlige 150 år?

Mvh
Thomas Thisted Petersen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-02-04 21:16

"Thomas Thisted Petersen" <ttp@regionkbh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> allerhelst nogen der ved, hvor man kan finde opskrifter fra samtlige 150

Klip fra google (søgning på de enkelte navne - der er nogle aldeles
interessante beskrivelser af de damer

Anne Marie (=madam) Mangor:
Udgivelser

a.. 1837 - Kogebog for smaa Huusholdninger
b.. 1840 - Syltebog for smaa Huusholdninger
c.. 1841 - Fortsættelse af Kogebog for smaa Huusholdninger
d.. 1843 - En Bedstemoders Fortællinger for sine Børnebørn
e.. 1847 - Kogebog for smaa Piger
f.. 1852 - Tante Cousine
g.. 1864 - Kogebog for Soldaten i Felten (foræret til hæren i mange tusind
eksemplarer som udtryk for fædrelandskærlighed)
Frøken Jensens kogebog fra 1901 har vel senere udgaver?
Ingeborg Suhr: Mad fra 1909 måske også?

Carla Meyer:
En af hendes største bogsucceser var Nutids Mad, 1931, der allerede med 2.
udg. i 1936 var udgivet i 50.000 eksemplarer. Her præsenteredes de nyeste
resultater inden for bl.a. ernæring og moderne husholdningsteknologi. Hun
udarbejdede desuden husholdningskartoteket Mad paa Kort, 1937.
.... I praksis bestod arbejdet i at oplyse og støtte husmødrene gennem
foredrag, demonstrationer, udstillinger og medlemsbladet Husmoderen, som
først var blevet udgivet af Kbh.s Husmoderforening, men i 1921 overtaget og
to år efter også udgivet af DDH.
Desuden Carla Meyer: Nutidsmad og husførelse 1943

Husholdning på Landet (fra 1941)

Kirsten Hüttemeier:
og Tørsleffs husmoderservice: I 1938 udgav hun Moderne Syltning, også kaldt
Den grønne Syltebog efter farven på omslaget, der blev Danmarks mest solgte
kogebog med 1,5 mio. eksemplarer. Samme år kom Den blaa Bagebog og i 1939
Den røde Kogebog...
1950’erne skrev hun for flere blade og aviser, bl.a. Flittige Hænder, Femina
og Ude og Hjemme, der fik leveret opskrifter uge efter uge. I Fyns
Stiftstidende havde hun hver uge en hel side, mens Nationaltidende dagligt
fik opskrifter til deres madspalte. Fra 1962 blev hun fast madskribent hos
Familie Journalen, og i 1970 fik hun idéen med hver uge at besvare spørgsmål
fra læserne, en service, som hun forsatte med i over 25 år.

Køkkenbog for Unge piger (fra 40'erne - som i 60'erne omdøbtes til
Køkkenbogen), udgivet af Foreningen af danske husholdningslærerinder - og
som igen senere blev til God mad, let at lave.

Fra 60'erne kunne man hos mælkehandleren få gratis småkort med madretter,
som senere blev til Karolines Køkken.
De er løbende ajourført og tidstypiske til i hvert fald år 2000.

FDBs prøvekøkken udgav fra 70'erne småhæfter: gærbrød fra Brugsen, fisk fra
Brugsen, etc., etc.

Andet kan sikkert findes på biblioteket eller hos antikvarboghandleren.
God fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : mcloud

Dato : 18-02-04 22:06

> [...]
>

> Jeg har selv kogebøger fra 1903, 1908 og 1909, men intet fra 20erne.
>
> Er der nogen af jer, der VED noget om tidstypiske retter fra 1920erne,

Jeg sidder her med en bog der hedder Danske egnsretter fra 1974 af Erik
Koed Westergaard.

I den er der fra 20érne bla skinkesuppe, som er en sur/sød suppe, fra
sønderjylland.

Suppen koges på ben af røget skinke med lidt kød på eller andre
skinkerester eller andet røget skinkekød.Nogle bruger idag også fersk
svinekød i suppen for at dæmpe den røgede smag.
Der skal en suppevisk i og lidt gulerødder og når suppen har kogt næsten
færdig skal der udblødte svedsker og æblebåde i uden skræl i.
Alt koges mørt og smages til med eddike og sukker eller sirup, tidligere
brugte man risboller til suppen men idag bruges mest afbagte melboller.

På Bornholm var hittet i 20érne stegt sild ,laves ligesom idag , man spiser
fisken med rørt sennep eller man hældte eddike over og dryssede med peber
og tit brun farin eller sukker. Idag er der mange familier der spiser
rabarberkompot eller stikkelsbærkompot strøget med kanel til.
Kan også serveres med hvid mælkeløgsovs eller brun løgsovs til .

En ret som var udbredt blandt fiskerne især i Esbjerg egnen sidst i 20érne
var Indianerrøv:

Makaroni brækkes i mindre stykker og koges ,stribet flæsk skæres i
terninger og steges på panden med skiver af løg.det hele brunes af på panden
og tomatketshup,salt og peber og lidt paprika blandes i .
Røde pølser skåret i skiver erstattede undertiden flæsket eller begge dele
blev brugt.
Op igennem tiden blev makaronien erstattet af kartofler skåret i skiver
,formegentlig vor tids svensk pølseret eller en form for biksemad.

Jeg kan også bidrage med et link til gamle egnsretter men lige hvilke årstal
linket behandler ved jeg ikke :
http://www.sitecenter.dk/ehaulund/egnsretter1/
Rigtig god fornøjelse

mvh mcloud

Fra : Spangkuk

Dato : 19-02-04 06:27

> [...]

og
> allerhelst nogen der ved, hvor man kan finde opskrifter fra samtlige

Ja, du kan henvende dig til dig lokale museeum. De har typisk
en del litteratur om egnsretter gennem tiderne.

Spang

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-02-04 08:46

"Thomas Thisted Petersen" <ttp@regionkbh.dk> writes:
>Nu har vi trukket årti til når vi mødes om en måned. Det blev 1920erne.
>Jeg
>har selv kogebøger fra 1903, 1908 og 1909, men intet fra 20erne.

Du kan med ro i sindet bruge de opskrifter der findes i dine kogebøger fra
30'erne. Det er stort set de samme retter, de samme metoder osv. som var
karakteristiske for 20'erne. Når du kommer på den anden side krigen, er
forskellene langt større fra årti til årti, ganske enkelt fordi
industrialiseringen af fødevareproduktionen virkelig får fart på.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11