Træthed
Fra : Mai Espersen

Dato : 18-02-04 17:37

Hej NG
Jeg er simpelthen så træt stort set hele tiden.
Jeg er blevet undersøgt af lægen flere gange, men der er ikke noget galt med
mig. Jeg spiser sundt og drikker en del væske i løbet af dagen....
Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...
På forhånd tak
/Mai

Fra : Hansen

Dato : 18-02-04 19:29

On Wed, 18 Feb 2004 17:36:53 +0100, "Mai Espersen" <mai@maise.dk>
wrote:

> [...]
>Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
>nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...

Både depression og kronisk træthedssyndrom giver træthedssymptomer.

Mvh. Hansen

Fra : arc@na

Dato : 18-02-04 20:46

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> wrote in

> [...]
> dagen.... Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved
> at have fået nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det

Får du tilstrækkelig motion? Har du et job, som dræner dig for energi?

--
Quidquid latine dictum sit altum viditur
Med venlig hilsen

Fra : Helle

Dato : 18-02-04 23:10

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> wrote in message
> [...]
> Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
> nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...

Åh hvor jeg kender det. Lægen har også undersøgt mig mange gange. Sådan har
jeg haft det hele mit liv. Sund kost og masser af vand får jeg men jeg har
dog også en depression og får medicin for det. Men motion hjælper klart på
trætheden men alligevel er jeg stadig meget træt.

Mvh Helle

Fra : Mai Espersen

Dato : 19-02-04 15:35

"Helle" wrote
> [...]
> dog også en depression og får medicin for det. Men motion hjælper klart på
> trætheden men alligevel er jeg stadig meget træt.

Hej Helle
Det er nu rart at vide man ikke er den eneste med problemet, selvom det
selvfølgelig ikke løser det
Jeg har et meget aktivt job, hvorigennem jeg får en del motion, men ellers
ikke. Jeg er så træt når jeg kommer hjem at jeg næsten ikke orker at skulle
afsted igen får at motionere... (eller gøre andet for den sags skyld...)
Jeg synes bare ikke det kan passe man bare skal leve med sin træthed? Hvad
har lægen sagt til dig helt præsist, hvis det er okay jeg spørger???
/Mai

Fra : Helle

Dato : 19-02-04 16:18

> [...]

> Jeg synes bare ikke det kan passe man bare skal leve med sin træthed? Hvad
> har lægen sagt til dig helt præsist, hvis det er okay jeg spørger???

Jamen lægen har sagt at det er fordi jeg har en depression men det tror jeg
simpelthen ikke på - har haft det sådan hele livet. Synes det er for nemt
bare at sige det. Ellers har lægen ikke sagt noget andet end at man skal
leve sund, drikke masser af vand og sørge for at motionere og ikke være
overvægtig...*suk*

Mvh Helle

Fra : Helle

Dato : 19-02-04 17:17

> [...]
> bare at sige det. Ellers har lægen ikke sagt noget andet end at man skal
> leve sund, drikke masser af vand og sørge for at motionere og ikke være

Har I prøvet Lysterapi ? Jeg selv lider af vintertræthed og jeg kan mærke
forskel på om jeg tager lys eller ej.
Lysterapi kan man læse lidt om på nettet og en lampe koster ca. 1500 kr og
opefter. Skal ikke kunne udelukke at de fås billigere. Jeg har selv købt min
hos Sahva Care til 1500 kr.

Helle

Fra : Zed

Dato : 19-02-04 17:30

> [...]
> Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
> nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...

Ku det være blodmangel? hvis da ikke lægen allerede har undersøgt dig for
det.
Et jern kosttilskud hjælper imod det (den ene type i hvert fald)

drikker du evt meget kaffe? de 2-3 kander dagligt jeg i sin tid drak, gjorde
mig utroligt sløv og træt (underligt, men sandt) - nu er jeg "clean" :)

Mvh.
-Zed

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 19-02-04 20:13

"Mai Espersen" <mai@maise.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
> nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...

Hejsa Mai

For en læge vil et symptom som træthed være utoligt diffust. Der er jo
faktisk stort set ikke den sygdom, som ikke kan medføre træthed, så hvis
træthed er det eneste symptom, som man præsenterer er en diagnose meget svær
at stille - hvis der da overhovedet er tale om en sygdom i traditionel
forstand (læs: en sygdom, som lægevidenskaben kender og kan gøre noget ved).
Der er jo ingen tvivl om, at du er utroligt generet af din træthed, men det
er slet
ikke sikkert, at der er tale om en sygdom, som man med den viden man har i
dag vil kunne konstatere eller behandle.

Et par lidelser, som kan give træthed kunne f.eks. være en mængde
forskellige hormonelle
sygdomme (eksempelvis i skjoldbruskkirtlen), en metabolisk forstyrrelse
(f.eks. mangel på et eller andet enzym) eller blodmangel (måske fordi du er
i underskud af et eller flere vigtige mineraler - eks jern).

Super hilsner og god bedring fra
Nicolai

Fra : Jogster

Dato : 18-03-04 10:36

> [...]
> Det har stået på længe -faktisk i flere år og nu er jeg ved at have fået
> nok... Er der nogen der har nogle forslag til hvad det kan være...

Velkommen i klubben, sådan har jeg haft det de sidste 5-6 år... min læge
fatter ikke at jeg mener det seriøst, han mener jeg hører for meget radio
eller tv før jeg går i seng, eller drikker for meget cola... Har prøvet at
lade hver med begge i 6 mdr. nu, men ingen af det virker og han vil
stadigvæk ikke gøre en skid ved det... Men det jo heller ikke ham der kun
får et par timer søvn hver nat... hvis man dog er heldig... Jeg træner 5
gange om ugen, og arbejder også hverdag... Men de sidste 3 uger har jeg
været på sovepiller... Så nu sover jeg kanon, bare tragisk man skal købe
sådan noget lort af andre veje Men måske jeg skulle skifte læge istedet?

Fra : Kim2000

Dato : 18-03-04 12:08

> været på sovepiller... Så nu sover jeg kanon, bare tragisk man skal købe
> sådan noget lort af andre veje Men måske jeg skulle skifte læge
istedet?

De fleste sovepiller gør bare at du ikke drømmer, så måske skulle du skifte
til en læge,der tager dig alvorligt. Grundlæggende er sovepiller
symptombehandling, og du må vel have en interesse i at finde roden(?).

I øvrigt kan din "søvnløshed" også skyldes rygning, kaffe og/eller at du
træner på det forkerte tidspunkt, det kan også skyldes du sover til middag.
Endelig kan det jop også være stress, depression og/eller psykiske
problemer, der skal vende og drejes (om det forholder sig sådan kan kun du
afgøre). Og har du en fyr/pige, så kan en solid gang sex jo også være et
effektivt sovemiddel Endelig er der de gode gamle med faste sengetider
og faste stå op tider, uanset om du er træt eller ej, altså går du seng kl.
23 og er vågen til kl. 4 så står du alligevel op kl 7, når du har gjort det
tre dage (og fortsat ingen middagssøvn), så er der en god chance for du
ligeså stille og roligt begynder at sove når du lægger dig. Det kan da i
hvert fald ikke skade at forsøge det en uges tid eller to.

Og har din læge ikke allerede sagt de her ting til dig, så er det da vist på
høje tid at finde en anden læge.

Kim

Fra : Jogster

Dato : 18-03-04 15:44

> [...]
> til en læge,der tager dig alvorligt. Grundlæggende er sovepiller
> symptombehandling, og du må vel have en interesse i at finde roden(?).

Ej det faktisk rigtigt, det har jeg slet ikke lagt mærke til, men har ikke
drømt noget de sidste 14 dage! vildt egentlig, var bare så glad for at jeg
sov igennem *SS* og var frisk om morgen... prøvedé i nat uden og lå indtil
kl. 5 også tog jeg alligevel en, for var begyndt at blive små frustreret af
at ligge der.... ISÆR når man kan se at ens kæreste ligger og bobler ved
siden af....

Men min læge siger også at det kan være rygning, kaffe o.s.v. men gør heller
ikke noget af det, så det kan det ikke være.... Jeg sover ikke til middag
for der arbejder jeg og træner normalt fra kl. 19 til 21 (men før jeg gjorde
det var problemet der også)...depression og/eller psykiske vil han ikke
hører på, for jeg smiler altid når jeg kommer op til ham... Men skifter læge
nu, det kan ikke passe at jeg har været deroppe så mange gange og brokke mig
over det, uden han har gjort andet end afvist mig eller små grine.....

Men tak for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 02:54

Hypersomni, idiopatisk