Sært filserverproblem
Fra : Jonas Voss

Dato : 18-02-04 11:27

Jeg er administrator på et mindre netværk af macs, der har en Linux-æske
som filserver, og her i mandags blev jeg tilkaldt pga. et sært problem.

Filserveren (Mandrake 9.2) server 2 shares, lad os kalde dem share1 og
share2 over appletalk til en 7-10 iMacs (9.2.2) i et mindre kontormiljø.

Alle klienterne kan fint tilgå share1, der ligger i /exports på
filserveren. De kan også fint tilgå share2 der også ligger i /exports,
men når man åbner drevet er det tomt.

Jeg forsøgte at tilgå dem via OS X og samba, og her var det samme
problematik. Kun share1 dukkede op som en tilgængelig server, mens
share2 dukkede op som en mappe der hed 'share2_samba', og som var tom.

Hvis man undersøger share2 på serveren ligger alle filer i mappen, og
alt ser fuldstændig normalt ud.

Jeg har forsøgt at genstarte samba og atalk som Mandrake kører, men det
gjorde ingen forskel, share2 er stadig utilgængelig via Vælger i OS
9.2.2, og via Finder i OS X.

Jeg har lavet en midlertidig løsning ved at kopiere indholdet af share2
over i en temporær mappe i share1, og så kan man fint tilgå filerne.

Så vidt jeg ved er der ikke blevet pillet ved serveren siden det virkede
(jeg er den eneste med root-password), bortset fra at den er blevet
slukket ved et tilfælde (mind mig lige om at sætte tape over vigtige
stikkontakter (: ) af en af de ansatte.

Er der nogen der har nogen som helst idé om hvad dette kan skyldes? Det
er mit første job som egentlig server-admin, og jeg er lidt blank
overfor hvor jeg skal begynde at lede efter fejl. Jeg tænkte at det
ville hjælpe at stoppe og starte atalk og samba, men det hjalp altså
ingenlunde.

Alle forslag modtages gladeligt, og hvis der mangler vigtige
informationer omkring serveropsætning skal jeg gøre hvad jeg kan for at
fremskaffe dem.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: OS swapped to disk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-04 23:54

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Alle forslag modtages gladeligt, og hvis der mangler vigtige
> informationer omkring serveropsætning skal jeg gøre hvad jeg kan for at
> fremskaffe dem.

Det lader ikke til, at du fået nogen respons på dette. Det er vist for
specielt til, at nogen har erfaringer med det. Det gælder også
undertegnede.

Har du prøvet at slette share2 og sætte den op igen? Ellers prøv at
oprette en share3 og se om den virker.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-02-04 15:32

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> undertegnede.
>
> Har du prøvet at slette share2 og sætte den op igen? Ellers prøv at

God idé, og tak for forslaget. Det vil jeg prøve. Har også tænkt på,
at linux-æsken måske ikke var så glad for at blive slukket på kontakten.

Måske man skulle reboote den, og kigge lidt på rettigheder og
konsistensen på filsystemet.

Min sidste overvejede mulighed er, som du foreslår, at flytte share2 til
share3, slette share2, og så omdøbe share3 til share2. Nu må vi se (:

Tak for hjælpen under alle omstændigeheder.

--
~/j

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 08-04-04 23:34

Hej Jonas

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> God idé, og tak for forslaget. Det vil jeg prøve. Har også tænkt på,
> at linux-æsken måske ikke var så glad for at blive slukket på kontakten.

Lige præcis linux plejer faktisk at tage det pænt - eller måske rettere
selv opdage det og køre sine tjek-programmer ved genstart, men du kan jo
prøve at overvåge en genstart.

> Måske man skulle reboote den, og kigge lidt på rettigheder og
> konsistensen på filsystemet.

Det kan aldrig skade.

> Min sidste overvejede mulighed er, som du foreslår, at flytte share2 til
> share3, slette share2, og så omdøbe share3 til share2. Nu må vi se (:
>
> Tak for hjælpen under alle omstændigeheder.
/Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-04-04 10:14

In dk.edb.mac, sadyhrSLETDETTE@mail.tele.dk wrote:

> Hej Jonas

> Lige præcis linux plejer faktisk at tage det pænt - eller måske rettere
> selv opdage det og køre sine tjek-programmer ved genstart, men du kan jo
> prøve at overvåge en genstart.

Det har du ret i, det fandt jeg også ud af ved at reboote og overvåge
genstarten.

> Det kan aldrig skade.

Det viste at være netatalks database over ressourcegrenene der var gået
i udu. Jeg fiksede den med et værktøj fra Libdb-pakken, og så var alle
lige pludselig glade igen.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Yeah, yo mama dresses you funny
and you need a mouse to delete files.