Ny 64-bit processor fra Intel?
Fra : Ulrik Blom

Dato : 17-02-04 22:18

Er der nogen der ved, hvornår Intel kommer med en ny 64-bit processor til
private brugere, som kan konkurrere med AMD's Athlon 64? Jeg har hørt, at
Intel allerede har en processor klar, som kommer når markedet kræver det.
Den skulle gå under navnet "Yamhill".
Venter Intel på at Microsoft kommer med en 64-bit udgave af Windows?

Og kan det betale sig at investere i en Pentium 4 processor nu, når nu Intel
har en 64-bit processor lige på trapperne?

Mvh.
Ulrik Blom

Fra : stig klausen

Dato : 17-02-04 23:56

så vidt jeg har forstået er der ikke nogle drivere der er ordentligt
optimeret til 64 bit processor og dermed ingen hastigheds forbedringer .

men læs her test af amd 64 bit prossesor i forbindelse med 3d spil.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/02/2435954

stig

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 01:06

stig klausen skrev:

> så vidt jeg har forstået er der ikke nogle drivere der er
> ordentligt optimeret til 64 bit processor og dermed ingen
> hastigheds forbedringer .

Og inden der i det hele taget kommer programmer, som er ordentligt
optimerede til det, tror jeg snildt man kan nå at slide en P4 op.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 01:19

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og inden der i det hele taget kommer programmer, som er ordentligt
> optimerede til det, tror jeg snildt man kan nå at slide en P4 op.

Jo men huske, at AMD's 64bit processor kører 32bit programmer uden
problemer.
Derfor kan man sagtens investere i den, uden at man behøver at skifte alle
programmerne.
Dog vil jeg vente lidt, der kommer snart ny sokkel og chipsets.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-02-04 01:41

Martin Johansson skrev:

> Jo men huske, at AMD's 64bit processor kører 32bit programmer
> uden problemer.

Nå ja, men vel stadig ikke så optimalt, som når vi engang får rene
64-bit programmer, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 02:56

> Nå ja, men vel stadig ikke så optimalt, som når vi engang får rene
> 64-bit programmer, eller?

Den kører 32bit programmer ligeså hurtigt som enhver anden 32bit processo,
måske endda hurtigere.
Den emulerer ikke 32bit som intels 64bit processorer gør lige nu.
Men rigtige 64bit programmer vil naturligvis køre hurtigere.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-04 13:57

On Wed, 18 Feb 2004 01:41:29 +0100, Thomas Madsen wrote:

>Nå ja, men vel stadig ikke så optimalt, som når vi engang får rene
>64-bit programmer, eller?

Øeh, der er nu en del programmer til AMD64. AMD, IBM og SUSE-Novell havde
en Linux klar en håndfuld måneder før AMD64 blev søsat og hen af efteråret
har de fleste større udviklere lanceret AMD64 distributioner.

Det de gæve gutter gjorde var at de tilføjede AMD64 understøttelsen
direkte til Linux kernel træet og GCC træet - ganske smart, da det gør at
AMD64 nu er en naturlig del af hele showet.

MHT 32-bit ydelsen .... vel det er rent faktisk stadig primært i 32-bit at
de kulørte sites og blade tester K8 i .... simpelthen fordi Redmond venter
på at se hvad Intel gør eller ikke gør - WinXP for AMD64 har således lav
prioritet, men dukker måske op sidst på året. Og som vi jo alle ved drejer
hele universet rundt om Redmond.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Microsoft is not crooked, just "integrity challenged."

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 13:09

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]

>direkte til Linux kernel træet og GCC træet - ganske smart, da det gør at
>AMD64 nu er en naturlig del af hele showet.

Ja det er ganske interessant at Linux meget hurtigt understøttede AMD64.

> [...]
>prioritet, men dukker måske op sidst på året. Og som vi jo alle ved drejer

Der er udsendt en gratis Windows XP 64bit beta der understøtter AMD64.
Den kom for et par uger siden, mener jeg.

Fra : stig klausen

Dato : 18-02-04 14:36

ja men som med alt andet nyt fra softwareudviklere er den sikkert behæftet
med ret menge fejl.
og der kan gå år for fejlene er rettet helt

stig

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 14:57

"stig klausen" <sdk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> ja men som med alt andet nyt fra softwareudviklere er den sikkert behæftet
> med ret menge fejl.
> og der kan gå år for fejlene er rettet helt

Ja det er sandt, men WinXP 64bit skulle komme på gaden sidst på året, måske
tidligt næste år.
Det kan også være at det er årsagen til, at de udsender en public beta, så
kan de måske finde flere fejl på kortere tid?

Alle OS, programmer og spil har diverse fejl.
Du kan ikke finde noget der er 100% fejlfrit, nogle gange laver rettelserne
nye fejl.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-04 16:27

On Wed, 18 Feb 2004 14:57:11 +0100, Martin Johansson wrote:

<snip>

>Alle OS, programmer og spil har diverse fejl.
>Du kan ikke finde noget der er 100% fejlfrit, nogle gange laver rettelserne
>nye fejl.

Absolut, for hver 100 linier man koder er der gerne en fejl - men det
Redmond har præsteret har til tider været direkte latterligt!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I grew up in Redmond and never did travel much.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-04 16:34

On Wed, 18 Feb 2004 14:35:40 +0100, stig klausen wrote:

>ja men som med alt andet nyt fra softwareudviklere er den sikkert behæftet
>med ret menge fejl.
>og der kan gå år for fejlene er rettet helt

Det store problem er styreprogrammer. Intel lavede det nummer at enten
udviklede de og/eller Redmond styreprogrammer for hardwarefabrikanterne
eller også betalte de hardwarefabrikanten for det. Det er AMD ikke rigtigt
istand til i øjeblikket, for det første er det lige med nød og næppe at de
kan holde de røde tal væk fra bundlinien (Det der med at akkumulere
kapital er kort sagt ikke deres sportsgren i øjeblikket) og de har ikke en
stor pengekasse de kan åbne til formålet. Derudover har WinXP for AMD64 en
ganske lav prioritet, simpelthen fordi Intel ikke er meget for at hoppe på
vognen (De har investeret en del i Itanic og Carly&Co har da også lavet et
ganske fint redesign - men som Opteron er begyndt at sælge har de intet
valg - selv Carly&Co fusker med AMD64 og de holder rent faktisk stadig
PA-RISC i live).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
As I was going up the stair, I met a man who wasn't there.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-04 16:42

On Wed, 18 Feb 2004 15:34:19 +0100 (CET), Peter Jespersen wrote:

>Det store problem er styreprogrammer.

Gik vist lidt vild ... men der findes ikke rigtigt nogen 64-bit
styreprogrammer til AMD64 - hvilket er et problem da WInXP for AMD64
extensions ikke kan benytter 16/32-bit styreprogrammer (Eller dvs man kan
ikke installere dem)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
MASOCHIST: Windows SDK programmer with a smile!

Fra : Martin Johansson

Dato : 18-02-04 15:56

> [...]
>styreprogrammer til AMD64 - hvilket er et problem da WInXP for AMD64
>extensions ikke kan benytter 16/32-bit styreprogrammer (Eller dvs man kan

Går ud fra at Styreprogrammer=drivers?
(ikke så tit jeg hører en dansk oversættelse.

Det er korrekt at der natuligvis mangler noget understøttelse, men de skal
jo lige udvikles først.
Jeg ved ikke hvor meget M$ har sluppet ud ang. driver arkitektur i
WinXP64bit?
Man kunne jo heller ikke benytte Win95 drivere i Win2000.
16bit drivere duede ikke i et 32bit OS, det gør de forøvrigt stadig ikke
hvis der var nogen der skulle være i tvivl.
Der skal nok blive lavet drivere til WinXP64bit når udgivelsen nærmer sig.
Visse producenter har allerede lavet noget til den nuværende beta udgave.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-02-04 19:14

On Wed, 18 Feb 2004 15:56:16 +0100, Martin Johansson wrote:

<snip>

>Det er korrekt at der natuligvis mangler noget understøttelse, men de skal
>jo lige udvikles først.

Der mangler megen understøttelse. Pointen var at AMD ikke er istand til at
tage aktivt del i udbredelsen af understøttelsen, som Intel gjorde.

> [...]

>16bit drivere duede ikke i et 32bit OS, det gør de forøvrigt stadig ikke
>hvis der var nogen der skulle være i tvivl.

Det kommer an på hvilket styresystem, nogle kan håndtere både 16 og
32-bit.
AFAIR var styreprogrammerne i Win9x også 32-bit, det var selve
styresystemet der indeholdt Win16 kode.

>Der skal nok blive lavet drivere til WinXP64bit når udgivelsen nærmer sig.
>Visse producenter har allerede lavet noget til den nuværende beta udgave.

Pointen var at både Redmond og Intel mere end bare skubbede på....

"Never tell me the odds!"

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-04 23:57

Peter Jespersen wrote:

> men der findes ikke rigtigt nogen 64-bit styreprogrammer til AMD64

Hvis du mener operativsystemer - jo, der er efterhånden nogle stykker,
bare ikke Windows.

> - hvilket er et problem da WInXP for AMD64
> extensions ikke kan benytter 16/32-bit styreprogrammer
> (Eller dvs man kan ikke installere dem)

Kan vi lige få en helt entydig definition af "styreprogrammer"?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-02-04 09:39

In article <4033ed89$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jens C.
Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> says...

> Kan vi lige få en helt entydig definition af "styreprogrammer"?

Det kan vel bedst oversættes til "driversoftware"

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-02-04 18:35

On Wed, 18 Feb 2004 23:56:32 +0100, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

>Hvis du mener operativsystemer - jo, der er efterhånden nogle stykker,
>bare ikke Windows.

Nej jeg mener ikke styresystemer men styreprogrammer til Windows XP for
AMD Extensions - for det er tilsyneladende lige præcis det universet
drejer om.

Der er mange styresystemer der kan køre på AMD64 (Der er certificeret et
antal 32-bit systemer, der ligger på den sjove side af et halvt hundrede)
- men der er ikke ret mange der er 64-bit.

>Kan vi lige få en helt entydig definition af "styreprogrammer"?

En hurtig oversættelse til amerikansk : "Drivers" eller til US-DK
"Drivere"
Det er min IBM OS/2 baggrund der titter frem (Jeg kan for eksempel ej
heller forstå at Redmond oversatte "Folders" til "Mapper" - men det
skyldes nok at IBM nogle år tidligere oversatte det til "Foldere" ...
Redmond behandler sproget som de behandler standarder og protokoller)

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
HEADLINE: Suicidal twin kills brother by mistake.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-02-04 17:52

> [...]

flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
HEADLINE: Suicidal twin kills brother by mistake.

Hej Peter
Jeg synes du går hårdt til MS er det din baggrund der spiller ind jeg
mener hvem var det lige der udviklede OS2
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 19-02-04 19:19

On Thu, 19 Feb 2004 17:51:52 +0100, Paul sterby S rensen wrote:

<snip>

>Hej Peter
>Jeg synes du går hårdt til MS er det din baggrund der spiller ind jeg
>mener hvem var det lige der udviklede OS2

OK, HPFS og SIQ'en er primært Redmond kreationer, resten af systemet som
det ser ud idag er reelt en IBM kreation - ligesom IBM også har licenser i
Windows (IBM vil hellere bytte teknologi-licenser end at sælge dem) .......
men jo jeg bryder mig ikke om Redmonds produkter eller væsen. Er helt vild
med IBM teknologier men bryder mig ikke om resten af IBM. Kompliceret ??

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Lead me not into temptation. I can find it myself.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-02-04 15:58

In article <ASJYb.6553$rp6.1978@news.get2net.dk>, sdk@tele2adsl.dk
says...

> ja men som med alt andet nyt fra softwareudviklere er den sikkert behæftet
> med ret menge fejl.
> og der kan gå år for fejlene er rettet helt

Hvilket?

Hvor hører dette hjemme?

Fra : Leony

Dato : 18-02-04 15:13

In news:403284c5$0$124$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Ulrik Blom <ulrikblom@mail.tele.dk> typed:

> Er der nogen der ved, hvornår Intel kommer med en ny 64-bit processor
> til private brugere, som kan konkurrere med AMD's Athlon 64?

Der kommer ikke en 64 bits processor fra Intel til privatmarkedet
foreløbig (hvad skal vi bruge dem til?).

Læs mere her:
http://itsvar.dk/news/news.aspx?id=29977&showsamedaysflashes=true

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod: