Hvor mange watt bruger en P4 1.8?
Fra : Jimmy

Dato : 16-02-04 21:33

Hej

Hvor mange watt bruger en P4 1.8?

Jeg har set på følgende side:
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Der ser det ud til at det er denne og den trækker ca 50W.

P4-1.8A
(512KB L2) 1.5V
(?V~1.5V) 1.75V ?A 49.6W W 67° C

Men jeg troede at P4 var en meget strømbesparende CPU og derfor kan jeg ikke
helt forstå at den skal trække så mange watt.

Hvor er det jeg fejler?

Mvh
Jimmy

Fra : JK

Dato : 16-02-04 22:27

On Mon, 16 Feb 2004 21:32:46 +0100, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote:

> [...]
>

>Men jeg troede at P4 var en meget strømbesparende CPU og derfor kan jeg ikke
>helt forstå at den skal trække så mange watt.

Northwood var bedre end Villamette. Det fremgår også af skemaet.
Northwood er 0.13 micron teknologi, men villamette er 0.18 (eller
0.25).

Jeg ved, at tualatins (der også er 0.13 micron) bruger lidt, ca. 30
Watt nominelt. Men ved OC kommer de op på 40-45 Watt. Så 50 Watt vil
jeg da gerne tro for din P4.

http://www.virtual-hideout.net/articles/p4northwood_ocing_adventure/index.shtml

1.8A skulle være en northwood !

Prescot tangerer jo 100 W.

mvh

John

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 16-02-04 22:27

On Mon, 16 Feb 2004 21:32:46 +0100, Jimmy wrote:

> [...]
>
> Jeg har set på følgende side:
> http://users.erols.com/chare/elec.htm
>
> Der ser det ud til at det er denne og den trækker ca 50W.

Ja det lyder rigtigt nok.

> Men jeg troede at P4 var en meget strømbesparende CPU og derfor kan jeg ikke
> helt forstå at den skal trække så mange watt.

Strømbesparende og strømbesparende. Prøv at sammenligne med de Athlon
CPU'er (Thunderbird og Palomino) der var på markedet da P4'eren blev
lanceret så vil du kunne se at P4'eren bruger noget mindre effekt end
dem.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 10:14

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> wrote in message

> Ja det lyder rigtigt nok.

OK - så må jeg jp se om jeg kan finde et sted at få en Celeron Tualatin
(hvilket har været ret besværligt at finde indtil videre!).

Tak for svaret til dig og JK.

Mvh
Jimmy

Fra : JK

Dato : 17-02-04 11:00

On Tue, 17 Feb 2004 10:13:58 +0100, "Jimmy"
> [...]

>OK - så må jeg jp se om jeg kan finde et sted at få en Celeron Tualatin
>(hvilket har været ret besværligt at finde indtil videre!).

Compumail.dk skulle have dem.

Tualatin 1200 er med sine 30 Watt nu slet ikke i stand til at køle med
passiv køler (ikke uden videre i al fald).

Da cpu spændingen er på lave 1.5 volt, trækker cpu'en en del strøm (20
ampere plus). Så en 300 Watt psu er ikke i vejen.

hilsen

John

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 11:25

> Compumail.dk skulle have dem.
>
> Tualatin 1200 er med sine 30 Watt nu slet ikke i stand til at køle med
> passiv køler (ikke uden videre i al fald).

Hey - De har en 1400 til 450.

Målet er ikke lavt støjniveau, men lavt effektforbrug.

Jeg spiller aldrig, men bruger Photoshop undertiden - Vil jeg så (groft
sagt) kunne mærke den store forskel på følgende processorer på WinXP:

- Intel Celeron Tualatin 1400 256 KB BOX (Retail)
- Intel Celeron Northwood 2400 128kb
- AMD XP 1700+

Tak for de hurtige svar!

Mvh
Jimmy

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-02-04 11:42

Jimmy wrote:
<KLIP>

> OK - så må jeg jp se om jeg kan finde et sted at få en Celeron Tualatin
> (hvilket har været ret besværligt at finde indtil videre!).

Hvorfor ikke overveje en AMD Athlon XP-M (mobile)?
Du får noget mere smæk for pengene og så får du en mere moderne processor?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 11:41

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> Jimmy wrote:
> <KLIP>

> Hvorfor ikke overveje en AMD Athlon XP-M (mobile)?
> Du får noget mere smæk for pengene og så får du en mere moderne processor?

1 - Jeg har fået et Socket 478 bundkort
2 - Itbutikken sagde, at man ikke kunne putte en Mobile CPu i et desktop
bundkort, men det gælder måske kun Intel?

Mvh
Jimmy

Fra : JK

Dato : 17-02-04 12:10

On Tue, 17 Feb 2004 11:41:02 +0100, "Jimmy"
<nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote:

>"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

>1 - Jeg har fået et Socket 478 bundkort

Så skal du ialfald ikke have en tualatin til socket370. Hold dig til
socket478.
Desuden er det tualatin 1200, der bruger 30W. 1400 bruger langt mere.

Hvad er der i vejen med den P4 1.8A ?

Anvender du pedaldrevet dynamo ?

mvh

John

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 12:41

"JK" <junk@mailzone.com> wrote in message

Tualatin

> Så skal du ialfald ikke have en tualatin til socket370. Hold dig til
> socket478.
> Desuden er det tualatin 1200, der bruger 30W. 1400 bruger langt mere.

Ah det er 370 :-/
Tak for den information!

> Hvad er der i vejen med den P4 1.8A ?
>
> Anvender du pedaldrevet dynamo ?

Der er ikke noget i vejen med den udover den koster 1100 mod det halve for
Celeron, og det at den trækker 50W mod 30W for nogle af de andre.

Jeg skal ikke bruge den til spil, så en mindre CPU vil være tilstrækkeligt
for mig.

Valget må være enten:
Celeron Northwood 2G 128 kb - 52.8W - 484 kr
Intel P4 1800 - 512KB - 49.6W - 999 kr
Intel P4 2400 - 512 kb - 66.2W - 1000 kr

Når I nu kender mine behov, hvad ville I så vælge af ovenstående?

Mit eget bud må være Celeron, da den koster de halve og vel yder rigeligt
til mit behov?

Mvh
Jimmy

Fra : JK

Dato : 17-02-04 13:22

On Tue, 17 Feb 2004 12:40:42 +0100, "Jimmy"
> [...]

>Når I nu kender mine behov, hvad ville I så vælge af ovenstående?
>
>Mit eget bud må være Celeron, da den koster de halve og vel yder rigeligt

Det kommer lidt an på, hvilket bundkort, du har fået.

Hvad kan det være, du har fået gratis ?

Mit valg ville være P4 1.8A med det erklærede mål, at give den fsb133
(x4 = 533, det er jo en 4x100=400, altså fsb400 cpu). Så vil den løbe
2.4 GHz, da 18x100=1800 og 18x133=2400, multiplier er låst til 18x.

For dette skal bundkortet have justerbar cpu spænding. Cpu'en skal
antagelig have 0.15 volt mere, dvs. 1.65 volt.

Køling: Intels in-a-box køler er god nok, men den larmer lidt
rigeligt. Man kan få bedre kølere, der er mere støjsvage. Jeg ved
imidlertid ikke rigtigt hvilken, da jeg kører med AMD.

Så P4 2.4 GHz vil jeg da gerne se bort fra.

Hvis bare du køber noget pc2700 eller pc3200 ram (sidstnævnte er nok
billigst), kan du sagtens skrue op for fsb.

Celeron'en har jeg ikke så meget fidus til, men på den anden side ?

hilsen

John

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 13:25

> Det kommer lidt an på, hvilket bundkort, du har fået.
>
> Hvad kan det være, du har fået gratis ?

Jeg har ikke fået det gratis, men til 247 kroner

Det er et:

ECS L4S5MG3, SiS651/962L, uATX, AGP 4x, 1x CNR, 1 Ser/1Par,
2x PCI, 2x 184-pin DDR (max. PC2700), ATA/133, 4(+2) USB2.0, FireWire,
FSB533, 10/100 netkort, 4 kanal lyd

> [...]
>
> For dette skal bundkortet have justerbar cpu spænding. Cpu'en skal
> antagelig have 0.15 volt mere, dvs. 1.65 volt.

Kender ikke bundkortet, men ovenstående lyder bestemt interessant.

> Så P4 2.4 GHz vil jeg da gerne se bort fra.

Kan den ikke bare overclockes og derved give mig endnu mere?

> Hvis bare du køber noget pc2700 eller pc3200 ram (sidstnævnte er nok
> billigst), kan du sagtens skrue op for fsb.

Hmm - jeg har godt nok en 512 DDR 2100 ram, som jeg håber at kunne anvende.

> Celeron'en har jeg ikke så meget fidus til, men på den anden side ?

Nææ heller ikke her, det er mere prisen der er tiltalende...

Mvh
Jimmy

Fra : JK

Dato : 17-02-04 14:33

On Tue, 17 Feb 2004 13:25:29 +0100, "Jimmy"
> [...]

>ECS L4S5MG3, SiS651/962L, uATX, AGP 4x, 1x CNR, 1 Ser/1Par,
>2x PCI, 2x 184-pin DDR (max. PC2700), ATA/133, 4(+2) USB2.0, FireWire,

Nu har deres hjemmeside meget let ved at gå i kinesisk for mig i dag.

Så jeg kan ikke få fat i manualen. Der burde stå om Vcore kan
justeres.

Det er ikke til at finde reviews på nettet om bundkortet.

ECS bundkort plejer ikke at have nogle tweak-indstillinger.

Dit bundkort har suspend-to-ram. En god ting, hvis silent standby
ellers vil fungere.

mvh

John

Fra : Jimmy

Dato : 17-02-04 17:47

> [...]
>
> Det er ikke til at finde reviews på nettet om bundkortet.
>
> ECS bundkort plejer ikke at have nogle tweak-indstillinger.

Hmm - Men så må jeg vel vinde mere ved at købe 2.4G'eren der ikke skal
OC'es, hvis boardet slet ikke kan den slags?

Tak for svarene - De har hjulpet mig en del videre.

Mvh
Jimmy