domæner - beskyttelse af navne.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-02-04 23:40

Hej NG.

Nu har der været nogen emner oppe at vende i denne gruppe, omkring folk som
har mistet et domæne fordi nogen andre har afkrævet at få domæne-navnet
fordi de kan påvise en ret "til at være mest berettiget til at eje domænet".
F.eks. kan jeg huske én som havde en kat ved navn "Burgerking" eller
lignende...

Han mistede domænet.

Jeg har købt 5 domænenavne med endelsen .dk, .net, .org, .com og .info

Jeg har læst at man i DK kan registrere et varemærke, som led i en
beskyttelse. Det gælder næppe internationalt.

Hvad med .net, .org, .com og .info-domænerne? Kan der komme en eller anden
stor amerikansk mastodont med en hær af jurister og afkræve et
internationalt domæne, ligesom nogle .dk domæner har måttet afgives (eks:
Burgerking)?

Eller kan man være 100% sikker på, at når man har købt et af disse
internationale domæner, så mister man det ikke sålænge årsfornyelses-gebyret
betales? Evt. er der måske nogen som kan henvise mig til en international
NG, som spørgsmålet kan stilles i...

Jeg spørger, fordi jeg syntes at domæne-navnene er ret gode og derfor ønsker
at beholde dem selv (i lang tid).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-02-04 22:38

spam-filter wrote:
-SNIP-

> [...]
> årsfornyelses-gebyret betales? Evt. er der måske nogen som kan henvise mig
> til en international NG, som spørgsmålet kan stilles i...

Okay, det går lidt trægt her i tråden, så jeg bliver jo nødt til at hjælpe
lidt ved at skubbe diskussionen i gang

Sagen er den at jeg har fundet ud af at http://www.icann.org/ (The Internet
Corporation for Assigned Names and Numbers), vist er dem som svarer til det
danske DIFO. I en international tvist (eng: dispute) om domæne-navne har
jeg fundet et indlæg på google-groups som siger at flg. gælder:

> In the administrative proceeding, the complainant must prove that each of
> these three elements are present:
> (i) your domain name is identical or confusingly similar to a trademark
or
> service mark in which the complainant has rights; and
> (ii) you have no rights or legitimate interests in respect of the domain
> name; and
> (iii) your domain name has been registered and is being used in bad
faith.

I DK har jeg læst at man ikke behøver at registrere et varemærke for at få
varemærkebeskyttelse (frit fra hukommelsen, kan godt være jeg vrøvler i
jura-sprog). Man skal blot tage et navn i brug for at få beskyttelse og
anvende det i erhvervssammenhæng f.eks. Dvs. lade det registrere i en
telefonbog eller lign.

Gælder dette også internationalt?

Hvis man vil være 100% sikker på at beholde et .com, .org., eller .net
domæne behøver man altså ikke nødvendigvis at registrere det nogen steder?
Hvis man har et firma med samme navn og bruger det i erhvervsmæssig
sammenhæng står man vel godt?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-04 00:32

Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> [...]
> jura-sprog). Man skal blot tage et navn i brug for at få beskyttelse og
> anvende det i erhvervssammenhæng f.eks. Dvs. lade det registrere i en

Det er ikke nok navnet står i en telefonbog. Man skal faktisk have
brugt det som "kendetegn for varer eller tjenesteydelser", og brugen
skal være sket "i en erhvervsvirksomhed".

> Gælder dette også internationalt?

ICANNs regelsæt siger ikke noget om arten af rettighederne eller
hvilken jurisdiktion de skal eksistere i. Hvis en af parterne har
rettigheder i det retsområde hvor han bor eller driver virksomhed,
må man derfor antage at den pågældende "has rights" i regelsættets
forstand.

Det er altså muligt at begge parter har lige gode rettigheder til
navnet i hver sit retsområde. I så fald vil ingen af parterne kunne
løfte regelsættets punkt (ii) overfor modparten, og domænetildelingen
mellem de to parter sker derfor rent efter først-til-mølle-princippet.

> [...]
> domæne behøver man altså ikke nødvendigvis at registrere det nogen steder?
> Hvis man har et firma med samme navn og bruger det i erhvervsmæssig

Ja, som udgangspunkt. (Medmindre modparten kan argumentere for at
firmaet er proforma, fx kun eksisterer for at holde på domænenavnet,
og derfor ikke stifter nogen varemærkeret).

--
Henning Makholm # good fish ...
# goodfish, goodfish ...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-04 00:42

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Det er ikke nok navnet står i en telefonbog. Man skal faktisk
> have brugt det som "kendetegn for varer eller tjenesteydelser",
> og brugen skal være sket "i en erhvervsvirksomhed".

Er det nødvendigt at det er en erhvervsvirksomhed ? - kan private
ikke opnår varemærkebeskyttelse ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-04 01:45

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Er det nødvendigt at det er en erhvervsvirksomhed ?

Hvis det ikke bruges i en erhvervsvirksomhed er det slet ikke et
varemærke ifølge lovens definition:

§1. Personer og virksomheder kan efter bestemmelserne i denne lov
erhverve eneret til varemærker (varemærkeret). Ved varemærker
forstås særlige kendetegn for varer eller tjenesteydelser, som
benyttes eller agtes benyttet i en erhvervsvirksomhed.

> - kan private ikke opnår varemærkebeskyttelse ?

Private kan sagtens drive erhvervsvirksomhed.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-04 04:16

> Private kan sagtens drive erhvervsvirksomhed.

Okay, jeg tænkte bare at erhvervsvirksomhed = med CVR nummer.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-02-04 00:05

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Okay, jeg tænkte bare at erhvervsvirksomhed = med CVR nummer.

Private kan sagtens have et CVR-nummer.

Det er imidlertid ikke rigtigt at "erhvervsvirksomhed" og
"CVR-nummer" er det samme. Man kan sagtens have et CVR-nummer uden at
drive erhvervsvirksomhed, fx hvis man er en ideel forening og har en
forretningsfører ansat. Man kan også drive erhvervsvirksomhed uden at
have et CVR-nummer, hvis man er en enkeltmandsvirksomhed uden ansatte
der omsætter mindre end moms-bagatelgrænsen.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-04 01:02

> [...]
> erhvervsvirksomhed uden at have et CVR-nummer, hvis man er en
> enkeltmandsvirksomhed uden ansatte der omsætter mindre end

Det mente jeg nok :)

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-04 20:30

Henrik Stidsen wrote:

-snip-
> Er det nødvendigt at det er en erhvervsvirksomhed ? - kan private
> ikke opnår varemærkebeskyttelse ?

Surt for private

Er der nogen som kender til internationale domæne-tvister og som kan henvise
til et sted på nettet, jeg kan læse mere?

Jeg syntes ikke jeg har fundet nok omkring tidl. afgørelser vedr.
com-domæner, eksempelvis... Jeg kan faktisk ikke rigtigt finde nogen
tvister ligesom jeg her i gruppen kan huske sagen om burgerking-katten vs.
burgerking-kæden og striden om det _danske_ domæne-navn.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik

Dato : 19-02-04 04:16

On Wed, 18 Feb 2004 20:29:45 +0100, Martin Jørgensen
<unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> wrote:

>Er der nogen som kender til internationale domæne-tvister og som kan henvise
>til et sted på nettet, jeg kan læse mere?

http://www.domainnotes.com/

Mvh
Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-02-04 23:53

Henrik wrote:

> http://www.domainnotes.com/

Tak for svarene til alle.
Hvis andre har lignende links til tvister, er jeg meget interesseret.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik

Dato : 19-02-04 04:33

> [...]

>Er der nogen som kender til internationale domæne-tvister og som kan henvise
>til et sted på nettet, jeg kan læse mere?

http://www.dkreg.dk/JuraExtern.asp

Mvh
Henrik

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-02-04 20:27

Henning Makholm wrote:

> Ja, som udgangspunkt. (Medmindre modparten kan argumentere for at
> firmaet er proforma, fx kun eksisterer for at holde på domænenavnet,
> og derfor ikke stifter nogen varemærkeret).

Ok... Jeg udfyldte det der told & skat-skema omkring stiftelse af
enkeltmandsvirksomhed og indsendte det til dem i mandags, så jeg glæder mig
til at modtage et CVR-nummer

Jeg havde en lille frygt for at man internationalt ikke opererede med
begrebet omkring "varemærkebeskyttelse" på samme måde som i DK, men det ser
åbenbart ud til at være rimeligt ens, internationalt set.... Anyone???
Ellers læs videre:

Jeg har tænkt mig at starte med lidt webdesign, rådgivning, pc-hjælp og
efterhånden bygge mere på min virksomhed. De kr.2500/år som en optagelse i
de gule sider koster, syntes jeg ikke umiddelbart jeg ønsker at ofre i
starten. Derfor har jeg tænkt på at tilføje en hjemmeside-adresse til
firmaet i min signatur og derved reklamere for firmaet gennem mine
usenet-indlæg i både danske og internationale grupper.

Fra www.dkpto.dk: ......(citat): Man kan opnå eneret til et varemærke enten
ved at tage det i brug eller ved at ved at lade mærke registrere. Jeg er
dog i tvivl samme regel gælder internationalt set...

En firma-signatur i min signatur sammen med alle de indlæg jeg poster på
usenet, burde vel efter min opfattelse betyde at jeg ville få eneret til et
givent varemærke fordi jeg derved "har taget det i brug"... Ihvertfald i
DK.

Korrekt? Navnet er noget ala "www.engineering.com, -.org, -.net, -.info",
men jeg vil gerne i videst muligt omfang sikre mig at der ikke kommer en
eller anden multinational mastodont og kræver mine internationale
domæne-navne.

Jeg tror p.t. ikke andre firmaer har noget der ligger tæt opad det navn jeg
har fundet på (ala engineering.com), medmindre alle ingeniørvirksomheder
kan kræve et navn i stil med engineering.com, hvilket jeg ikke håber er
tilfældet...

mvh.
Martin Jørgensen