Tysk tandl=E6ge regning & problem
Fra : Søren H

Dato : 16-02-04 23:20

Hej, jeg har gennemgået en behandling hos en tandlæge i Nordtyskland.
Fra start efter han havde evalueret mit tandsæt ud fra røngtenfotos spurgte jeg om totalpris,
hvor han nævnte 12.000 - 15.000 incl. 3 kroner (tand-erstatning). Hver krone havde en pris på
3.000 iflg. ham. Under behandlingen, viste det sig at 2 af mine tænder der skulle have haft
krone på måtte trækkes ud istedet.

Ved min sidste behandling spurgte jeg til at få opsummeret den samlede pris, hvor han bad een
af medarbejderne om at regne sammen. Denne nævnte da i tandlægens påhør en pris på dkk 6.000.

Jeg har nu fået regningen, der lyder på dkk 12.500,-. Jeg ringede da til ham og brokkede mig
bla. med reference til prisen (6.000) hans kvindelige kollega nævnte i hans påhør, her svarede
han at hun var lærling og ikke kvalificeret til at lave denne beregning. Her mener jeg at det
så er hans fejl at lade hende gøre det.

Jeg har for 2 uger siden, umiddelbart efterfølgende sendt en længere email til ham, hvor jeg
redegjorde for min indsigelse. Et par dage efter ringede jeg til hans praksis og lagde besked
om at han gerne måtte ringe tilbage

Jeg har endnu ikke fået en respons fra ham, hverken per email eller telefon, jeg har her til
aften sendt en email rykker for respons og agter da egentlig at optage vor næste samtale.

I dk, ved jeg det er lovligt at optage en samtale, som jeg selv tager del i, men hvordan ser
det ud når tandlægen er tysk? Jeg har desv. ikke optaget ovennævnte samtale

Hvordan står jeg juridisk over for en regning, der er mere en dobbel så stor som lovet?

mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-04 08:14

Søren H wrote:
> Ved min sidste behandling spurgte jeg til at få opsummeret den
> samlede pris, hvor han bad een
> af medarbejderne om at regne sammen. Denne nævnte da i tandlægens
> påhør en pris på dkk 6.000.

Hvis lægen ikke har gjort indsigelser på det tidspunkt, hvor medarbejderen
siger 6000 kr, så har du en god sag.

> I dk, ved jeg det er lovligt at optage en samtale, som jeg selv tager
> del i, men hvordan ser
> det ud når tandlægen er tysk? Jeg har desv. ikke optaget ovennævnte
> samtale

Selvfølgelig kan du optage den. Om du kan bruge den i en evt. tysk retssal
er et andet spørgsmål.

> Hvordan står jeg juridisk over for en regning, der er mere en dobbel
> så stor som lovet?

Betal de 6000 kr nu og bed derefter om en udspecificeret regning. At få
trukket en tand ud, kan aldrig være lige så dyrt som at få lavet en krone.

Hilsen
Uffe

Fra : TGD

Dato : 18-02-04 20:20

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis lægen ikke har gjort indsigelser på det tidspunkt, hvor medarbejderen
> siger 6000 kr, så har du en god sag.

Hvordan vil du kunne bevise at der blev sagt 6000 kr...

En mundtlig aftale er god, men en skriftelig er bindende.

<KLIP>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-04 20:39

TGD skrev:

>En mundtlig aftale er god, men en skriftelig er bindende.

Det er forkert. Der er ingen juridisk forskel på en mundlig og en
skriftlig aftale. De er begge bindende.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 18-02-04 20:45

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du kunne bevise at der blev sagt 6000 kr...
>
> En mundtlig aftale er god, men en skriftelig er bindende.

Sådan vil jeg nu ikke udlægge det.
Begge former for aftaler er bindende, men en skriftlig er god, fordi det
ofte er meget nemmere at fastslå aftalens indhold.
I Danmark ihverttfald, - jeg kender absolut ikke noget til tysk aftaleret

/Per

Fra : Søren H

Dato : 19-02-04 18:30

In article <MPG.1a9b6087cef57a4d9898b0@news.inet.tele.dk>, sh@telya.net says...
> Hej, jeg har gennemgået en behandling hos en tandlæge i Nordtyskland.

Hej, tak for svarene. Det positive er at den tyske tandlæge uden yderligere indblanding fra min
side, faktisk har sendt en ny regning på kun dkk 5.500, så det er jeg jo glad for

mvh Søren