regexp: finde ' men ej \'
Fra : Frowning Freezer

Dato : 16-02-04 12:11

Hejsa

Jeg er ved at lave en regular expression som skal finde single quotes
(') i en string, men kun hvis de ikke har en backslash (\) før sig
selv. De matches skal så erstattes af: \'

Jeg ville mene at følgende pattern og replacement ville gøre det, men
det fejlter:

$pattern = "/([^\\])\'/"; //find with no preceding slash: '
$replacement = "$1\\\'"; //replace with: \'
$value = preg_replace($pattern, $replacement, $value);

Men den kommer med denne fejl:

Compilation failed: missing terminating ] for character class at
offset 8

Forklaring til pattern:
- parantesen gør at jeg ikke fjerner det tegn der er før single quote,
men at jeg kan genindsætte det tegn i replacement string.
- 2 backslashes i character range for at escape den backslash jeg ikke
vil matche.
- hvis jeg tilføjer endnu en afsluttende bracket (]) efter den første
fejler scriptet ikke, men så undlader det heller ikke matches af
single quotes med foranstillet backslash. Og der skal jo heller ikke
være 2 afsluttende brackets!

Så jeg mangler lidt hjælp. På forhånd tak.

Fra : Frowning Freezer

Dato : 16-02-04 12:57

Nå, jeg fandt fejlen - der manglede en backslash inde i character
class'en, så der skal være 3 backslashes lige efter hinanden.

Alternativ løsning med back referencing fandt jeg også: /(?<!\\\)\'/

Håber der er andre der kan bruge dette til noget også!