Frasige sig arv ved gæld ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 23:46

Kan en person der har en stor gæld frasige sig sin kommende
arv i dag, dermed slippe for at den skal komme kreditorerne
til gode engang i fremtiden ?

Eller er det forbudt ? Det er ihvertfald illoyalt overfor
kreditorerne.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-02-04 00:53

Hej Povl H Pedersen

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til gode engang i fremtiden ?
> Eller er det forbudt ? Det er ihvertfald illoyalt overfor

Ikke forstået...

Du vil frasige dig arv fra f.eks. dine forældre for at undgå at dine
kreditorer får betaling, eller??

Man kan sige det på den måde, at du under alle omstændigheder vil blive
trukket rundt i manegen i hvert fald op til 20 år. Hvorvidt en kreditor
derefter vil forny sit krav, vil ofte bero på beløbets størrelse... Men er
det stort nok, var det måske værd at overveje gældssanering?

Henrik, Slagelse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-02-04 18:06

On 2004-02-15, Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Ikke forstået...
>
> Du vil frasige dig arv fra f.eks. dine forældre for at undgå at dine

Ikke mig. Jeg kunne ikke finde noget at leje for 10 år siden,
dengang boligpriserne angiveligt havde toppet, og blev nødt til at
købe. Og T&S mener min lejlighed er mere værd end da jeg købte den :(

> [...]
> derefter vil forny sit krav, vil ofte bero på beløbets størrelse... Men er
> det stort nok, var det måske værd at overveje gældssanering?

Det er jeg klar over. Vedkommende har bare brugt pengene på
et liv i sus og dus, og så får man vist ikke lige gældssanering.
Det drejer sig vist om ca. 1 mio, og vedkommende har ingen planer
om at betale. Og da han bor i udlandet er RKI registreringen også
helt ligegyldig.

Vil kreditorer kunne gøre udlæg i dansk arv hvis han bor i udlandet ?

Fra : Peter Hansson

Dato : 16-02-04 06:37

> [...]
> Kan en person der har en stor gæld frasige sig sin kommende
> arv i dag, dermed slippe for at den skal komme kreditorerne

Ja. Da det er legal ret man har efter arveloven.

> Eller er det forbudt ?

Ikke umiddelbart.

Det er ihvertfald illoyalt overfor
> kreditorerne.

Hvordan det. Hvis kreditorerne har givet en kredit i forventning om en mulig
arv, er det deres problem. Man har jo ikke råderet over forventet arv, som
evt. arvtager.
Desuden vil både ugyldighedsregler jf. konkursloven, gavereglerne, Aftl samt
myndighedsloven m.v. kunne bruges til en evt. omstødelse i forb. med
afkald.

PH

Fra : 071277

Dato : 05-04-04 09:46

"Povl H. Pedersen" skrev d. 15-02-04 23:46 dette indlæg :
> [...]
> til gode engang i fremtiden ?
>
> Eller er det forbudt ? Det er ihvertfald illoyalt overfor

Udgangspunktet er at du ikke kan foretage dispositoner over din
forventede arv(dvs. den arv du "venter på" efter de mor eller far. Dog
kan du i medfør af arvelovens § 31 give afkald på forventet arv.

En sådant arveafkald på forventet arv kan IKKE senere omstødes efter
konkurslovens regler, dvs. Konkurslovens § 65. På den måde undgår du at
kreditorerne får del i den mødrende eller fædrende arv, men omvendt får
du heller ikke noget.

En mellemløsning kunne være at de moder / fader træffer bestemmelse i
testamente om båndlæggelse af din arv. Hermed vil den båndlagte arv både
være undtaget for udlæg i medfør af RPL regler ligesom den ikke vil
indgå i konkursboet.

http://www.kandu.dk/