"Extracte" biblioteker fra Java?
Fra : Michael Dahl

Dato : 15-02-04 22:04

Ja lyder nok lidt mærkeligt, men er det muligt at "extracte" biblioteker
fra Java.
Altså eksempelvis hvis jeg vil sikre at et bestemt bibliotek af en
bestemt version er til stede, kan jeg "extracte" den fra den rette
version og lægge den sammen med programmet. Hvis jeg nu f.eks. havde en
import på java.awt.*;, så kunne jeg vedlægge hele dette bibliotek med
programmet, altså direkte pakken/class filerne, eller får kildekoden til
pakken/java filerne, sådan at jeg komme comile disse sammen med. (ja man
skulle nok vælge at importe det enkelte bibliotek man har brug for,
eller være mere specifik end java.awt.*;, nok nærmere f.eks.
java.awt.Graphics.*; eksempelvis.).

Jeg ved godt at der er et lidt mærkeligt spørgelsmål, og måske enda
noget som man normalt ikke rigtigt kan se nogen brug for, men det er
fordi jeg er igang med at undersøge om det kan betale sig at vedlægge en
JRE sammen med en program pakke. Altså jeg er så langt at få et program
til at kører på en JRE der medfølger, men da JRE'en fylder 50mb, så kan
det jo kun betale sig til ret store programmer. Derfor er jeg ude efter
forskellige måder at "cutte" på størrelsen af JRE'en, sådan at _kun_ de
nødvendige biblioteker er med osv.

Men hvis der er nogen som kender en lille JRE som er god til dette
formål må de også endelig sige til.

p.s. Jeg ved godt at det lyder nonsens at vedlægge egen JRE, men jeg
syntes at det irreterende ved Java applikationer er at man er tvungen
som bruger at installere en form for JRE, så hellere give brugeren
muligheden at downloade en version der bare kører når man trykker Run,
men fylder "lidt" ekstra.
Så er man også sikret at brugeren kører med den version som programmet
er testet til.

--
Michael Dahl // theProphecy

Fra : Michael Dahl

Dato : 15-02-04 22:14

Michael Dahl wrote:

> [...]
> men fylder "lidt" ekstra.
> Så er man også sikret at brugeren kører med den version som programmet

Hmm, lige hører om jeg har fundet noget...
Jeg har fundet en jar fil der gemte sig i .../jre/lib/rt.jar, den
indeholder tilsyneladende alt hvad man kan include. Ligesom i mit
eksempel, fandt jeg Graphics, liggende i rt.jar\java\awt\Graphics.class
Mon det er muligt at extrace de enkelte filer, lægge dem i en jar fil
som har samme struktur som rt.jar, men blot kun indeholder de filer man
har brug for?
Altså her vil jeg så kun lægge rt.jar\java\awt\Graphics.class og alle de
filer den peger på, og de som de peger på osv. Indtil alle pegepinde er
"opfyldte". Og på den måde måske enda kunne "cutte" væk stort set alle
klasser der ikke er brug for...?
Skal siges at rt.jar fylder ca. 25mb, så det kunne da godt være filen
der indeholdte det meste?

Lige sådan ang. at cutte ned på JRE'en, er der så nogen der ved noget om
hvilke filer der benyttes til hvilket? Sådan at man kunne fjerne disse
også. Selvfølgelig har alle filerne en mening, men i mange tilfælde er
det nok kun meget få af disse man bruger i det enkelte program.?

p.s. Glemte vist lige at sige at når jeg omtaler JRE, mener jeg Sun's,
JRE, ikke noget MS eller lign.

Fra : Christian Holm

Dato : 15-02-04 23:59

> Og på den måde måske enda kunne "cutte" væk stort set alle
> klasser der ikke er brug for...?

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener bestemt at Sun specifikt forbyder
dette.

Christian

Fra : Michael Dahl

Dato : 16-02-04 00:16

Christian Holm wrote:

> Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener bestemt at Sun specifikt forbyder
> dette.
>
> Christian

Okay, det ville jeg vøre ked af. :)
Men jeg har faktisk ikke sat mig ind i dette! :( Sorry, så jeg ved det
faktisk hellere ikke, kunne blot ikke forestille mig det. Mon ikke det
er noget med at det _skal_ være fortalt at de står bag JRE'en? Mener
ihvertfald at det er fuldt ud lovligt at vedlægge deres JRE, blot det er
angivet at det er deres, og der er refereret til deres copyright. Men
ville være kanont hvis nogen ville fortælle hvorvidt dette er korrekt
eller forkert. :D

Fra : Christian Holm

Dato : 16-02-04 00:26

"Michael Dahl" <newsgroup@freeriders.invalid> wrote in message
> Okay, det ville jeg vøre ked af. :)
> Men jeg har faktisk ikke sat mig ind i dette! :( Sorry, så jeg ved det
> faktisk hellere ikke, kunne blot ikke forestille mig det.

License to Distribute Software. Subject to the terms and conditions of this
Agreement, including, but not limited to the Java Technology Restrictions of
these Supplemental Terms, Sun grants you a non-exclusive, non-transferable,
limited license without fees to reproduce and distribute the Software,
provided that (i) you distribute the Software complete and unmodified
(unless otherwise specified in the applicable README file) and only bundled
as part of, and for the sole purpose of running, your Programs, (ii) the
Programs add significant and primary functionality to the Software, (iii)
you do not distribute additional software intended to replace any
component(s) of the Software (unless otherwise specified in the applicable
README file), (iv) you do not remove or alter any proprietary legends or
notices contained in the Software, (v) you only distribute the Software
subject to a license agreement that protects Sun's interests consistent with
the terms contained in this Agreement, and (vi) you agree to defend and
indemnify Sun and its licensors from and against any damages, costs,
liabilities, settlement amounts and/or expenses (including attorneys' fees)
incurred in connection with any claim, lawsuit or action by any third party
that arises or results from the use or distribution of any and all Programs
and/or Software.

Her er det så punkt (i) der er dit problem.

Christian

Fra : Michael Dahl

Dato : 16-02-04 01:15

Christian Holm wrote:

> [...]
> and/or Software.
>
> Her er det så punkt (i) der er dit problem.

DAMN! :S

Hmm, man _må_ kunne gøre det på en eller anden måde. Mon der findes
andre JRE'er "derude" som er lavet med denne hensigt?

Fra : Michael Dahl

Dato : 16-02-04 01:58

Christian Holm wrote:

> [...]
> and/or Software.
>
> Her er det så punkt (i) der er dit problem.

Jeg har sendt en mail til Sun Microsystemt, i håb om at de måske kan
besvare/hjælpe. Så jeg krydser mine fingre, og håber på at de kan komme
med nogle brugbare informationer omkring emnet. Jeg smider noget hvis de
svarer.

--
Michael Dahl // theProphecy

Fra : Michael Dahl

Dato : 16-02-04 12:43

Christian Holm wrote:

> [...]
> and/or Software.
>
> Her er det så punkt (i) der er dit problem.

Jeg har nu fået svar fra Sun Microsystems, men de henviste mig blot til
en anden mail/person/afdeling, så jeg sente den samme mail til den nye
adresse! :S

--
Michael Dahl // theProphecy

______ ___ ____
###/__ __\#/ _ \##/ ___\###
#####/ /###/ /#/ /#/ /#######
####/ /###/ ____/#/ /########
###/ /###/ /######\ \____####
## \/####\/########\____/####
TPC - theProphecy Software

mobile:    28 73 05 79
e-mail:    theprophecy@stofanet.dk
website:    currently unavailable

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-02-04 11:39

Michael Dahl wrote:
> Ja lyder nok lidt mærkeligt, men er det muligt at "extracte" biblioteker
> fra Java.

Det vil nok give dig en hel del bøvl. Kig på Java Webstart - det er nok
den nemmeste måde at sikre at tingene er iorden.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Michael Dahl

Dato : 16-02-04 12:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det vil nok give dig en hel del bøvl. Kig på Java Webstart - det er nok
> den nemmeste måde at sikre at tingene er iorden.

Men stadigvæk, så kræver det jo at brugeren har en form for JRE
installeret, og det er jo det jeg gerne vil forsøge at omgå. :S

--
Michael Dahl // theProphecy

______ ___ ____
###/__ __\#/ _ \##/ ___\###
#####/ /###/ /#/ /#/ /#######
####/ /###/ ____/#/ /########
###/ /###/ /######\ \____####
## \/####\/########\____/####

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-04 10:38

Michael Dahl wrote:

> Men stadigvæk, så kræver det jo at brugeren har en form for JRE
> installeret, og det er jo det jeg gerne vil forsøge at omgå. :S

Du kan ikke omgå at der skal være en JRE installeret (hvor vil du ellers
få javafortolkeren fra?), og du kan ikke blande klasser fra rt.jar på
tværs af distributioner.

Hvis du vil minimere behovet for dette, så skriv 1.1.4 kode, som kan
afvikles i Microsofts Java maskine.
--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Michael Dahl

Dato : 17-02-04 16:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du kan ikke omgå at der skal være en JRE installeret (hvor vil du ellers
> få javafortolkeren fra?), og du kan ikke blande klasser fra rt.jar på
> tværs af distributioner.
Jo det kan man. Og jeg _har_ gjort det. Javafortolkeren er jo netop
JRE'en. Den kræver ikke at være "installeret" (alt for Windows agtigt),
den skal blot have sin javaw.exe (og lidt ekstra snask). og self. lib
osv. Mere skal der ikke til.
Så har jeg en executer/batch script, der exekverer javaw.exe lokaliseret
indeni den "interne" jre.
Har testet det på en maskine der aldrig har set skyggen af en JRE. Så er
ret sikker på at det virker.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-04 14:37

Michael Dahl wrote:

> [...]
> indeni den "interne" jre.
> Har testet det på en maskine der aldrig har set skyggen af en JRE. Så er

Det lyder ganske interessant, men spørgsmålet er om du må lave dette
nummer med Suns kode.

Alternativt så kig på Kaffe.org, som er GPL, men begrænset.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Michael Dahl

Dato : 19-02-04 01:36

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder ganske interessant, men spørgsmålet er om du må lave dette
> nummer med Suns kode.
>
> Alternativt så kig på Kaffe.org, som er GPL, men begrænset.

Der står jo at man gerne på "redistribute" deres JRE/Software. Men jeg
er i snak med Sun, og alternativt kan man købe license direkte til
source koden, hvori jeg kan modificerer den, compile den, og
benytte/resistribute den så længe det er tydeligtgjort at det er en
modificeret JRE, baseret på Sun's JRE. Men har endnu ikke fået priser på
en sådan License (højest sandsynligt dyr :( ). men har spurgt ad hos Sun
Microsystems, de har nu redirected min mail et par gange, og givet lidt
respons, nu har jeg svaret/skrevet dem min idé, og spurt hvorledes det
kan lade sig gøre.
Smider noget så snart jeg ved mere.

--
Michael Dahl // theProphecy

______ ___ ____
###/__ __\#/ _ \##/ ___\###
#####/ /###/ /#/ /#/ /#######
####/ /###/ ____/#/ /########
###/ /###/ /######\ \____####
## \/####\/########\____/####

Fra : Michael Dahl

Dato : 19-02-04 01:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder ganske interessant, men spørgsmålet er om du må lave dette
> nummer med Suns kode.
>
> Alternativt så kig på Kaffe.org, som er GPL, men begrænset.

p.s. Så er det jo ikke optimalt hvis det er begrænset, personligt ser
jeg helst at man går direkte til kilden, da det giver tidligste
opdateringer.
Men hvis ikke numret med at cutte ned på deres JRE, burde det være
muligt at redistribute den med ens programmer, men har ikke fået nogen
confirm på det fra Sun. Må hellere være 110% sikker. :)
Men jeg ved at det kan lade sig gøre. Spillet Crome kører på Sun
Microsystems JRE, og den er vedlagt deres spil (ikke en "stub", men
direkte inde i install dir ligger der en mappe, jre.).
Det er JRE 1.4.0 Chrome kører på. Det er højest sandsynligt af samme
grund som min (eller noget lignende) at de har valgt at ligge den sammen
med. (Sikrer at _alle_ kan kører spillet uden problemer (med om de har
installeret en JRE, eller hvilken version, eventuelle problemmer med
ældre/nyere versioner)). Men syntes det er fedt at se spil der kører
Java, havde personligt egentligt ikke troet at Java var "fit" for det
endnu, men der kan man se! :D

--
Michael Dahl // theProphecy

______ ___ ____
###/__ __\#/ _ \##/ ___\###
#####/ /###/ /#/ /#/ /#######
####/ /###/ ____/#/ /########
###/ /###/ /######\ \____####
## \/####\/########\____/####

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 19-02-04 02:03

Michael Dahl wrote:

> Men syntes det er fedt at se spil der kører
> Java, havde personligt egentligt ikke troet at Java var "fit" for det
> endnu, men der kan man se! :D

Hvis du nogensinde har prøvet Pirates! (fra de gode gamle dage) og kunne
lide at spille det, så prøv denne Java-klon:

<http://huntforgold.sourceforge.net/home.html>

--
Jonas Kongslund

Fra : Michael Dahl

Dato : 19-02-04 02:09

Jonas Kongslund wrote:

> Hvis du nogensinde har prøvet Pirates! (fra de gode gamle dage) og kunne
> lide at spille det, så prøv denne Java-klon:
>
> <http://huntforgold.sourceforge.net/home.html>

hehe ser rimeligt gammelt ud!

Men okay, det der er specielt ved lige præcis Chrome, er at det kører
3D, og god damn det ser nice ud. Rimeligt nyt spil, fed grafik, nice
spil. Vil tro de kører OpenGL (men ved det ikke).

--
Michael Dahl // theProphecy

______ ___ ____
###/__ __\#/ _ \##/ ___\###
#####/ /###/ /#/ /#/ /#######
####/ /###/ ____/#/ /########
###/ /###/ /######\ \____####
## \/####\/########\____/####

Fra : Finn Nielsen

Dato : 16-02-04 17:12

Michael Dahl <newsgroup@freeriders.invalid> writes:

> [...]
> med en program pakke. Altså jeg er så langt at få et program til at kører
> på en JRE der medfølger, men da JRE'en fylder 50mb,

SDK fylder lige under 50, JRE fylder altså "kun" omkring 15.

Hvis det er noget man skal downloade er det stadig en del for
modem-linierne, men det er ikke meget for en der har ADSL eller at ligge
på en cdrom.

--
Finn Nielsen - http://www.finnnielsen.dk/

For email: Fjern den første og sidste del af domænet fra min adresse.

Fra : Michael Dahl

Dato : 17-02-04 00:43

Finn Nielsen wrote:

> [...]
>
> Hvis det er noget man skal downloade er det stadig en del for
> modem-linierne, men det er ikke meget for en der har ADSL eller at ligge

Okay.

Så er det bare synd for modem-linierne! ;) Ej spøg. :)
Derfor en fed ting hvis man måtte "cutte" på JRE'en. Tilsyneladende er
størstedelen jo class filer... Og størstedelen af disse bruger man jo
alligevel aldrig. Så jeg kunne forestille mig man nok kunne skære en JRE
ned på et par mb's til et specifikt program. Så er det til at overskue.
Men stadigvæk alligevel til programmer af en hvis størrelse.

--
Michael Dahl // theProphecy