Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash Nikon D100
Fra : Majbritt

Dato : 15-02-04 21:51

Jeg har et Nikon D100, og vil gerne havde en flash til den.
Men hvilken skal jeg vælge?.. Jeg skal nok mest bruge den til portrætter -
Men den skal være nem at bruge! :) Bare sådan en alround-en!..

Hvad skal man købe ?

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 15-02-04 22:04

Majbritt" <"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk
<"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> wrote:
> [...]
> Men hvilken skal jeg vælge?.. Jeg skal nok mest bruge den til
> portrætter - Men den skal være nem at bruge! :) Bare sådan en

Nikon SB 80 DX kan varmt anbefales

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : max

Dato : 15-02-04 22:12

"Majbritt"
> [...]
> Men hvilken skal jeg vælge?.. Jeg skal nok mest bruge den til portrætter -
> Men den skal være nem at bruge! :) Bare sådan en alround-en!..

Jeg kan anbefale sb800, den er genial læs om den
på nikon.pris omkring 3200kr. Ellers en Metz alt
efter pengepungen, eller en brugt nikon sb28dx eller
sb80dx. Husk at få en dx model hvis du vil bruge ttl
på d100. De bør koste omkring 1000kr brugt. -max-

Fra : Majbritt

Dato : 15-02-04 22:19

Tusind tak det var lige det svar jeg gik efter - er den nem og god i brug
sb800 ?

Fra : Nikon D1 og F5 Fan

Dato : 15-02-04 22:22

> [...]
<"virkerikkemajbrittFJERN@knus.dk"> wrote:
> Tusind tak det var lige det svar jeg gik efter - er den nem og god i

SB 800 er over hvad D 100 kan udnytte. Den er designet til D2. SB 80 DX er
det sidste (bedst udnyttende) til D100

--

Bjarne
Nikon D1 og F5 fan

Fra : max

Dato : 15-02-04 22:38

"Nikon D1 og F5 Fan"

> SB 800 er over hvad D 100 kan udnytte. Den er designet til D2. SB 80 DX er
> [...]

Det har du ret i Bjarne, men den fungerer fint på d100
og så er den "fremtidssikret" og billigere i tyskland end
sb80dx i danmark.. og den model ville jeg ikke investere
i på nuværende tidspunkt.. -max-

Fra : max

Dato : 15-02-04 22:29

"Majbritt"
> Tusind tak det var lige det svar jeg gik efter - er den nem og god i brug
> sb800 ?

Den er meget nem at gå til og den har en
fremragende metal fod med god lås,
imodsætning til nogle af nikons tidligere
modeller, som var elendige.
Den har features som kun fungerer med
d2h og kommende modeller, men det
må du læse dig til, kan bare sige det er
genialt, meget genialt!! -max-

Fra : Michael Schrøder

Dato : 17-02-04 22:27

> [...]
> Den har features som kun fungerer med
> d2h og kommende modeller, men det
> må du læse dig til, kan bare sige det er

Hvad så med den nye SB600:
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=906&catId=100

Den er ca. til det halve i pris...

Er der nogen der har prøvet den ?

mvh Michael

Fra : max

Dato : 17-02-04 23:11

"Michael Schrøder"
> brug

> [...]

Den ser ud til at være en lidt mindre udgave af sb800,
så den er nok lige så fremragende og måske billigere.
Jeg har aldrig været helt vild med flash og bruger det
stadig kun når det er nødvendigt, men denne flash er
jeg bare vild med.. -max-

Fra : Michael Schrøder

Dato : 18-02-04 11:17

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> Jeg har aldrig været helt vild med flash og bruger det
> stadig kun når det er nødvendigt, men denne flash er

Hos http://www.technikdirekt.de står Nikon SB-600 som en nyhed til 285,- EUR
og SB-800 til 427,- EUR dvs. 1.000,- kr mindre.

- så hvis den er lige så god men "bare" med et mindre ledetal tror jeg det
er et godt køb...

mvh Michael

Fra : max

Dato : 18-02-04 11:24

"Michael Schrøder"

> [...]
> og SB-800 til 427,- EUR dvs. 1.000,- kr mindre.
>
> - så hvis den er lige så god men "bare" med et mindre ledetal tror jeg det

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=nikon+sb+800&x=30&y=10
-max-

Fra : Michael Schrøder

Dato : 18-02-04 16:31

http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=9

EUR

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=nikon+sb+800&x=30&y=10

Ok SB-800 kan altså fås til 398 EUR

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?sucheall=nikon+sb+600

- og så kan SB-600 fås til 274 EUR - det giver stadig en forskel på ca.
1.000,- DKR...

mvh
Michael