Godt men billigt kød til grill.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 15-02-04 20:36

Ja mig og 4 venner holder 18års fødselsdag her engang i maj, og vi har
besluttet for at spare besværet med køkken personale og vild opvask, at det
bliver grill og paptallkerner :)

Det skal ikke bare være rødepølser og brød, men der skal noget kød på
bordet. Der kommer ca 150 mennesker og de skal ca have 250gram kød hver..
hvad ville være optimalt til grillen, det skal være møg hammerne billigt(vi
er alle 4 studerne og lever på sulteløn) og må gerne kunne mariners.

Derud over ville det være lækkert hvis i kendte nogle gode steder(på
internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i
superbrugsen :)
Håber i kan hjælpe, og på forhånd tak.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-02-04 21:04

"Daniel W Johansen" <danielwj@pc.dk> skrev i en meddelelse
..

> [...]
> internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
> regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i

Tja - lige nu har Superbrugsen ellers tilbud på svinekam til 28,- pr. kg.
Det ku' I jo skære sværen af, skære det i skiver, marinere det og så...

Hilsen Inger

Fra : Sulley

Dato : 16-02-04 02:08

> [...]
> internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
> regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i

Bilka er vel altid et godt bud når de har et tilbud på fx. Svinekam
Det er nemt at marinere og alle kan li' det. Men det er ikke det nemmeste at
grille, da det hurtigt kan blive tørt, hvis man ikke passer på.

Men jeg gjorde det sidste år da jeg skulle holde en lille grillfest for ca.
100, at jeg kontaktede min slagter.
Det er måske ikke det billigste, men kvaliteten den var god.
Fik en oksefilet der var dejlig mør til 60 kr. pr. kg.
Og nøj hvor var det godt.
Så hvis I skal op i den mængde kunne det være at I ville kunne få noget
rabat.
Men det er fandeme en pæn stor grill i skal ha' fat i.

Et andet forslag ville være at lave helstegt pattegris og få en eller anden
som i kender (kok, slagter eller lignende) til at passe den. Og senere skære
den ud.
Fik vi til mit bryllup.
Vi var igen ca. 100 personer og skulle give en tusse for grisen plus grill.
Og kokken blev spist af med et par kasser øl og noget god rødvin.
Igen spøg den lokale slagter.

Bare et par forslag

Sulley

Fra : -V-

Dato : 16-02-04 04:12

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> hver.. hvad ville være optimalt til grillen, det skal være møg
> hammerne billigt(vi er alle 4 studerne og lever på sulteløn) og må

Gå til den lokale slagter.
Køb et helt lam.

Grav et hul i haven. Sørg for at der ikke er nogle trærødder, som rækker ind
i hullet.
Fuld det med brændkævler og grillbriketter.

Find et gitter, fx. sådan et man sætter foran butiksvinduer.
Bind lammet ordentlig fast med kraftig ståltråd.

Lav en passende marinade i en spand.
Brug en ren (!) børste til at smøre kødet ind i marinaden. God ide, hvis du
kan gøre det på afstand.

Find to rafter, som kan holde gitteret på skrå over bålet.
Læg dem i vand i et par timer.

ToT-5: Tænd bålet, sørg for at det brænder ned, så der primært er gløder
tilbage.
Vend gitteret med dyret regelmæsigt. Sørg for et par ordentlige handsker.
Det bliver *varmt*.
Sørg for at få ny marinade på regelmæssigt.

Lammet skal være helt gennemvarmt, men gør du det rigtigt er der ingen
grænser for applausen, når du piller det ned af gitteret og skærer det ud på
havebordet.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-02-04 14:18

-V- wrote:

> Lav en passende marinade i en spand.

Vi plejer at lave en der så vidt jeg husker hedder "Salmuja", men der er
ingen hits på google, så jeg staver det nok forkert. Det er en marinade
der laves en uges tid før i en stor spand, med (så vidt jeg husker):
hvidløg, olie, citron og _masser_ af salt. Man lader så dette stå i en
uge og "gære" (eller hvad det nu laver). Man bruger så en øse til at
hælde marinade på, mange gange i løbet af tilberedningen af dyret. Det
smager vidunderligt.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-02-04 16:53

David Rasmussen wrote:

> [...]
> en øse til at hælde marinade på, mange gange i løbet af
> tilberedningen af dyret. Det smager vidunderligt.

Rettelse (svigermor skriver):

"I en vidhalset flaske lægges en cm snittet hvidløg, en cm snittet
chili, 5 cm snittet løg og 5 cm grønne krydderurter. Alt overhældes med
tørt salt, alt hvad der kan være i flasken og derefter tilsættes så
meget vand som det nu kan lade sig gøre at proppe ned i flasken. Den
stilles lunt en uges tid og man har nu en mættet saltopløsning med smag.
De mængder man bruget til stegning af hele dyr kræver beholdere af en
anden bonitet end almindelige flasker. For eksempel en spand eller en
stor gryde (rustfri)."

Jeg husker specifikt at "krydderurter" betød masser af persille sidst vi
lavede det. Og alt det med 5 cm etc. skal man bare glemme hvis man laver
det i store mængder, naturligvis. Men det med at stille det lunt til
"gæring" er en vigtig del af det.

/David

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-02-04 10:10

> [...]

> internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
> regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i

Hvor i landet bor i?

Man sender jo heller ikke lige 37,5 kilo med posten *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : JSM

Dato : 16-02-04 14:15

> [...]
> internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
> regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i

Du kan jo prøve at kigge på www.cater.dk . Dem har vi brugt i.f.m. med
vores årlige firmagrillfest. De forskellige afdelinger har ofte gode tilbud
og sender gerne.
mvh
Jesper

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 16-02-04 18:11

> [...]
> internettet) hvor man kan bestille kødet fra, da vi jo skal bruge rundt
> regnet 37,5kg kød, og det render man jo ikke sådan ned og henter i

Nakkekoteletter eller nakkekam som du selv skærer i koteletter. God bbcue af
brun farin, olie, chili, soya og tomatpure.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 17-02-04 00:55

Er det muligt at man kan skære sværene af nakke kammen og lave spareribs ud
af dem ? eller er det en anden del af kroppen man skal bruge der..

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-02-04 08:43

> [...]

ud
> af dem ? eller er det en anden del af kroppen man skal bruge der..

Du kan skære sværen af og skære kødet i skiver - det du så får, er
nakkekoteletter.
Til spareribs skal du bruge ribbensstykket.

Hilsen Inger