Hvor lang tid tager en arvesag.... I sveri~
Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 15-02-04 17:46

Hej.

Her er sagen i korte træk:
Min farmor flyttede i en lejlighed i sverige, hvor hun boede ca. ½ år efter
at hun havde solgt sit hus (også i sverige).
(Hun var svensk statsborger gennem ca. 50 år)
Da hun døde havde hun, en ny bil og nogle forskellige bankkonti, hvor der
var nogle penge på.
Bilen blev efter hendes død solgt til forhandler (af juristen, som det heder
i sverige) for 65.000.- svenske kroner, hvilket er lidt i underkanten.
(men hvad kan man gøre.... den var jo svensk indregisteret, så det er ok)
Indboet blev af juristen opgjort til 300.- og vi fik lov til at hente alt
det vil ville, resten blev hentet/købt af en slags svensk genbrugsbutik.

Vi er ikke eneste arvinger men ½ arvinger på lige fod med vores far.

Pt. er der gået ca. 3½ måned siden vi sidst har hørt fra juristen, og hun
ringer ikke tilbage når man lægger besked på hendes telefonsvarre.
Juristen sagde at sagen lå hos skattevæsnet og at det ville tage 2 - max. 3
måneder.

Det er nu 11 måneder siden at vores farmor døde, og der er stadig ikke nyt i
sagen, og vi har selvfølgelig stadig ikke fået udbatalt en eneste krone.

Det er egentligt lidt forfærdeligt at sidde og skrive dette, og jeg sidder
med en fornemmelse af at jeg måske vil blive opfattet som penge-gridsk, men
sådan forholder det sig ikke, vi vil bare gerne have sagen ud af verdenen,
så det hele kan få fred.....

Hvad kan vi gøre ??
Er det normalt med denne sagsbehandlingstid i sverige ??
Kan det virkelig passe at en svensk jurist kun skal have 5000.- for at ordne
sagen ??
Det sagde hun nemlig da vi holdte et møde med hende ca. 1 måned efter at
vores farmor døde.
På det tidspunkt sagde hun også at sagen ville være afsluttet i November
2003, men det var den ikke.......

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : Torben

Dato : 15-02-04 23:30

"Peter @ Team-PsHdO" <pwr43h@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at hun havde solgt sit hus (også i sverige).
> (Hun var svensk statsborger gennem ca. 50 år)

Jeg tror du skal rette henvendelse til en SVENSK NG - jurist gruppe

eks swnet.juridik

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&group=swnet.juridik

vh Torben

Fra : Karl Viggo

Dato : 16-02-04 07:42

"Peter @ Team-PsHdO" <pwr43h@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan vi gøre ??

Tag det roligt - det er jo vist ikke en helt simpel sag - forviklinger ud
over landegrænser etc.

> Er det normalt med denne sagsbehandlingstid i sverige ??
> Kan det virkelig passe at en svensk jurist kun skal have 5000.- for at
ordne
> sagen ??

Synes du det er et stort beløb ?? Det er godt 4000 danske kroner og det
svarer til omkring 4-5 timers arbejde for en jurist. Jeg synes det er
billigt sluppet.

Viggo

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 16-02-04 18:40

Hej.
Tak for jeres svar.....

> Tag det roligt - det er jo vist ikke en helt simpel sag - forviklinger ud
> over landegrænser etc.

Hvilke forviklinger over landegrænser ser i i dette, hun var svensk
statsborger, og boede i sverige.....
Arven skal bare sendes (efter at arveskatten er betalt i sverige) til nogle
danske adresser, når sagen er slut......

> ordne

> Synes du det er et stort beløb ?? Det er godt 4000 danske kroner og det
> svarer til omkring 4-5 timers arbejde for en jurist. Jeg synes det er
> billigt sluppet.

Nej, jeg har måske formuleret mig forkert, jeg syntes det lyder alt for
billigt.....
Vel ca. 10% af hvad sagen ville koste hos en advokat i danmark.....

--
Hilsen // Regards
Peter @ Team-PsHdO

Fra : Karl Viggo

Dato : 16-02-04 19:34

> [...]
nogle
> danske adresser, når sagen er slut......

Så simpelt er det nok ikke. Advokaten skal nok verificere, at I er de
retsmæssige arvinger - og at der ikke er flere end hun umiddelbart har
kendskab til.
Jeg kunne godt forestille mig problemer med dette på tværs af flere lnades
folkeregistre.

Viggo