Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Infrared fotos med digital kameraer?
Fra : Falcon

Dato : 15-02-04 13:59

Det lyder måske fjollet, men kan man tage infrarøde fotos med et
digital kamera?. Jeg ved til Analoge kameraer bruger man en speciel
film,

mvh Falcon

Fra : max

Dato : 15-02-04 14:01

"Falcon"

> Det lyder måske fjollet, men kan man tage infrarøde fotos med et
> digital kamera?. Jeg ved til Analoge kameraer bruger man en speciel
> film,
>
> mvh Falcon

Ham her kan:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
-max-

Fra : Morten Bested

Dato : 15-02-04 14:51

Det er skam ikke fjollet Hvis du har et filtergevind, så smider du bare
en infrarødt filter på og så er du kørende. Hvis der ikke er noget gevind på
kameraet, så kan du muligvis anskaffe dig en adapter.

Fra : Martin K. R.

Dato : 15-02-04 15:49

"Morten Bested" <morten@bested.net> wrote in message
> [...]
> en infrarødt filter på og så er du kørende. Hvis der ikke er noget gevind

> kameraet, så kan du muligvis anskaffe dig en adapter.

Jeg kender intet til infrarød fotografering, så jeg spørger måske også dumt:
Hvad gør det filter?
Og har de fleste (alle?) CCDer ikke fra fødslen monteret et IR-filter (som
altså skal filtrere infrarødt lys _fra_)?

Martin

Fra : Morten Bested

Dato : 15-02-04 15:53

> [...]
> Og har de fleste (alle?) CCDer ikke fra fødslen monteret et IR-filter (som
> altså skal filtrere infrarødt lys _fra_)?

Hehe, måske kom det til at lyde sådan - men jeg kender heller intet til det.
Jeg har blot set at man kan få et filter til sit digital kamera, men der er
muligvis noget om det du siger.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-02-04 17:42

On 2004-02-15, Martin K. R. <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote:
> [...]
> Og har de fleste (alle?) CCDer ikke fra fødslen monteret et IR-filter (som
> altså skal filtrere infrarødt lys _fra_)?

Jo. Derfor kan du ogaså købe modificerede 300D'er hvor filteret
er erstattet med en anden plade der ikke stopper IR lys.

Fra : .J.S...

Dato : 16-02-04 00:16

> [...]
>

> Det lyder måske fjollet, men kan man tage infrarøde fotos med et
> digital kamera?. Jeg ved til Analoge kameraer bruger man en speciel

De fleste digicams er følsomme for near-ifrared spectret, det er altså ikke
rigtigt infrarød varme stråling, men det kan bruges til at lave nogle
interressante sort-hvide billeder.

http://dpfwiw.com/ir.htm
http://home.twcny.rr.com/scho/newpics/galleries.html

Du kan teste om dit kamera kan bruges med en infrarød fjernbetjening, hvis
det virker kan man se dioderne lyse op

mvh/JS.