Lejekontrakt - accossoriske værelser
Fra : Kim

Dato : 15-02-04 11:07

Hej,

Jeg skal lige høre om et værelse i en 3-værelses lejlighed hvor udlejer
bor er defineret som et accessoriske værelse eller seperat enkeltværelse?

Mit spg kommer fra en standard lejekontrakt fra boghandelen §2 hvor der
er forskellig opsigelses varsel på henholdsvis 1 og 3 mdr..
Jeg har også fundet lejekontrakten via google på:
http://www.andelsportal.dk/dokumenter/Lejekontrakt.pdf
hvor man kan se hele paragraffes ordlyd.

Mvh
Kim

Fra : Gerner

Dato : 15-02-04 12:49

On Sun, 15 Feb 2004 11:07:17 +0100, Kim <ksjdf@kjsdlf.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Hej,
>
>Jeg skal lige høre om et værelse i en 3-værelses lejlighed hvor udlejer
>bor er defineret som et accessoriske værelse eller seperat enkeltværelse?

Lejeloven gælder for enkelværelser i det tilfælde og lejelovens § 82 a gælder
for opsigelse af beboer i enkelværelser, og varslet er 1 måned.

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned, der ikke
er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned for de i § 82, litra
a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren krav på
et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren
bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde
have indvundet ved genudlejning, skal fragå i hans krav over for lejeren.

> [...]
>Jeg har også fundet lejekontrakten via google på:
>http://www.andelsportal.dk/dokumenter/Lejekontrakt.pdf
>hvor man kan se hele paragraffes ordlyd.

Lejelovens opsigelsesregler gælder almindeligvis, og accessoriske værelser er
vel blot værelse i en tilbygning e.lign, altså § 82 d.

Så jeg tolker det til at begge typer har 1 måneds opsigelse.

--
Gerner
774WU/3601hrs

Fra : Mogens Svendsen

Dato : 16-02-04 23:01

Kim <ksjdf@kjsdlf.dk> wrote in message news:<pan.2004.02.15.10.07.15.701165@kjsdlf.dk>...
> Hej,
>
> Jeg skal lige høre om et værelse i en 3-værelses lejlighed hvor udlejer
> bor er defineret som et accessoriske værelse eller seperat enkeltværelse?

Accessorisk.

> [...]
> Jeg har også fundet lejekontrakten via google på:
> http://www.andelsportal.dk/dokumenter/Lejekontrakt.pdf
> hvor man kan se hele paragraffes ordlyd.

Pas på med den fra nettet! Den er forældet, og hvis der indgås en
lejekontrakt på den, så er alle betingelser der stiller lejeren
dårligere end lejeloven ugyldige!

Den aktuelle udgave er 8. udgave.